Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 354 ggr
[Random_Sweet]
2013-06-20 16:10

Sjuka? Vad ska jag göra?

Hej!
Jag har 3 stycken möss som "låter"

Jag har varit till vet. med dom, Men hon sa bara att dom "luktade" och att möss låter, Att även hon hade haft möss och dom lät. Som jag läst ska ju en mus vara sjuk av något slag om den låter :/

Jag tycker även att deras päls är lite risig och ögonen ser inte heller helt friska ut, Men veterinären tyckte inte att det var nå fel..

Hur ska jag göra?
Har tänkt åka med dom till en annan vet. och se om hen tycker någonting annat.
För jag vill ju ha någon slags medicin/penicillin, Men då måste man (som jag uppfattat de) ta med alla mössen, Eller räcker det med dom 3 som jag märker att är sjuka?

Är också jätte rädd att det kommer smitta mina andra möss, Kanske har de redan gjort de?
Och jag har 2 kullar som är ca 2 veckor.

Vet ni någon bra veterinär som man kan åka till? 
Helst inte för långt bort, Bor i Vansbro (Dalarnas län)

Tack på förhand! :)

Annons:
hejkomochhjälpmig
2013-06-20 20:18
#1

Är inte så duktig på möss som jag hade velat vara så är jag ute och cyklar får någon annan rätta mig! (lita inte på vad jag säger typ.) men iallafall:

Var alldeles nyligen hos veterinär med rossel-mus. Han erkände att "Nä, så mycket vet jag inte om möss" och han tyckte också att musen verkade rätt frisk. I mina ögon var hon typ döende, riktigt risig. (Sanningen låg väl någonstans mitt i mellan kan jag tänka mig.)

Allt blev inte helt rätt på första besöket eftersom jag inte hade helt klart för mig, så jag fick ringa upp och ändra min "beställning". Försök bli så säker du kan på vad som är fel på dina möss, stå på dig och kräv att du ska rätt medicin. T.ex Baytril OCH ronnaxan/vibranord (om det handlar om mycoplasma). Tjata omkull veterinären tills du får det! (Jobbigt men nödvändigt…)

Du ska mig veterligen inte behöva ta med dig alla mössen, det bör räcka gott och väl att du tar med dig sjuklingarna. De är ju de som behöver ses över och de som behöver medicin.

Har ingen aning om det finns bra mus-veterinärer i Dalarna, eller någon annanstans heller för den delen men jag tycker det verkar som om de flesta veterinärer är skitdåliga på möss. Så jag känner lite såhär: skitsamma om veterinären kan någonting öht om möss bara du vet vad de har för sjukdom och vilka åtgärder som behöver tas, veterinären är bara till för att få medicin utskrivet. (lol)

Angående smittspridning så hade jag gjort som så att: låt dem inte komma i kontakt med varandra varken direkt eller indirekt (inte rasta på samma ställen, tvätta händer mellan att du hanterar symptomfria möss och sjuka möss, använd inte samma grejor till de olika mössen etc etc).

Men jag är som sagt inte speciellt erfaren och kan mycket väl ha fel.

[Random_Sweet]
2013-06-20 20:44
#2

#1 Okey, Ska försöka hitta någon bra veterinär och också försöka ta reda på vad det är för medicin dom behöver! (Om någon här vet på ett ungefär, Skriiiiv)
Får väl tjata lite annars då.. ;)

Tyvärr så kan jag redan ha "bytt" saker med de sjuka mössen & de friska🤐
Men ska sluta med det nu, och hålla koll på vems som är vems grejor!
Och sen så får vi hoppas på att det inte smittat de andra.

Grodan
2013-06-22 13:57
#3

#1 Jättebra skrivet av dig. Blev nu också nyfiken på att höra hur det gått för din mus. Har medicineringen hjälpt något?

Det jobbiga med att gå med så här små djur till veterinären är om de inte tycker att dina djur är något annat än "bara möss". Vad nu det betyder? (Men tyvärr betyder det att dina möss inte har så stort värde som patienter på deras mottagning!)

Det måste finnas ett genuint intresse för alla slags djur. Veterinärerna måste vara intresserade av att hjälpa dig. Sedan om de kan något om möss är faktiskt skitsamma, eftersom en bra veterinär som vill hjälpa alla djur faktiskt kan ta reda på fakta. Han/Hon kan ringa en kollega, kan söka på nätet, kan söka på veterinärsidor, köpa böcker osv.

En veterinär har gått en lång utbildning och kan faktiskt väldigt mycket. Hon kan översätta mycket från de större djuren till möss.

Rossel/hosta orsakad av bakterierna Mycoplasma och Pasteurella (+ ett par till) är heller inget unikt på möss. Det drabbar ett flertal djur. Hund har ju kennelhosta, men för det finns vaccin.

Jag har en veterinär-vän som köpte in böcker för mycket dyra slantar till sin mottagning om laboratoriedjurs sjukdomar för att kunna hjälpa möss och råttor som kom till henne. Böcker som endast veterinärer kan köpa. Det tyder på ett mycket stort intresse av att hjälpa och även ett eget intresse av att veta! Sedan så sa hon alltid när hon inte visste något att hon inte visste men skulle ta reda på - då sökte hon upp svaren.

Så tyvärr, du som musägare måste kolla runt lite. Vi skulle kunna försöka få igång en lista på veterinärer som ser möss som värdefulla djur och som är intresserade, i Sverige. Vi bör dock ev skriva dit om de saknar skills, utrustning eller vana.

T e x har vi en veterinär i Uppsala, som gärna tar emot möss. Som har botat många möss från svåra sjukdomar. Hon har gjort kejsarsnitt på mushonor med lyckat resultat, hon har lagt in möss på dropp över natten (vilket krävt att hon alltså tog med sig patienten hem) med lyckat resultat, hon har även botat en råtta från Rossel med en kombo av antibiotika och vitaminer. Dock har hon konstiga ideer om matning osv som man får ta med en rejäl nypa salt - detta har tyvärr förstört hennes trovärdighet lite… Men hon KAN hjälpa möss och hon ser dem som patienter. Hon ser dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Random_Sweet]
2013-06-22 16:55
#4

#3 Hm, Ja.. :/

För några år sen hade jag 3 möss som också var dåliga (hade inte uppfödning då, Utan hade bara 3 möss) dom började "låta" och jag, som var ganska liten då, trodde såklart bara att det var så möss lät.. Men efter nån vecka/månad(?) så vart dom risiga i pälsen och kletiga i ögonen, Så då åkte vi till den närmsta veterinären, Och han sa då att det inte fanns någonting att göra, Så dem avlivades.😕
Jag va även dit med en kanin förut, Minns inte riktigt varför eller vad som gjordes, Men minns att det inte blev bättre.. Så nu är jag aldrig dit med mina djur längre.
Han är inte någon bra veterinär i mina ögon.. Också svårt att förstå han då han pratar ett annat språk och väldigt "flamsigt" :/

Är så rädd att dem andra mössen ska bli smittade.. Så jag vill ju ha medicin så fort som möjligt, Men är osäker på om jag kommer hinna hitta någon bra veterinär som kan hjälpa nu innan det sprider sig :/
Därför som jag frågar er, Eftersom jag har läst på många ställen här att  folk haft möss som varit sjuka.

Upp till toppen
Annons: