Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1074 ggr
Sugar Mist
6/24/13, 10:49 PM

Bygga egen bur- vilken sorlek?

Hej! 

Jag hade tänkt bygga en egen bur åt mössen som ska flytta hit, det är tänkt att jag ska ha 2-3 honor och 1 hane, och använda Samla lådor, men vilken storlek? 

Även tänkt ha öppen bur, men om jag skaffar yngre möss, bör jag vänta med att ha det "öppet"?

-

Annons:
hejkomochhjälpmig
6/25/13, 12:25 PM
#1

Hej! :)

Så stor låda som möjligt hade jag satsat på, både till honorna och hanen. Måtten som anges är lockets mått om jag minns rätt, dvs botten är alltså mindre. Samla lådan på 130 liter är 78x56x43 cm och det är väl rätt okej mått kan jag tycka.

Vissa möss är svåra att ha i öppna burar, andra fungerar hur bra som helst i dem. Jag kan tänka mig att de beror mer på mössen som individer än hur gamla de är.

Köper du från en uppfödare vars möss kanske redan bor i öppna burar eller t.ex att de som köpt möss från uppfödaren innan kan ha dem i öppna burar så är nog risken mindre att de är rymningsbenägna. Viktigt är dock att de har det så trevligt/roligt i sin bur att de helt enkelt inte vill smita, tror detta är lättare att uppnå i en större bur.

Om du har ett rymningsäkert rum att ha dem i där de inte kan försvinna och de inte kan slå sig om de nu skulle få för sig att hoppa ur en öppen bur skulle du ju kunna prova och se?

Själv har jag ingen erfarenhet av öppna burar då mina tokstollar till möss inte stannar i dem 😡Så jag hoppas att någon annan också svarar, speciellt på det här med hur det är att ha unga möss i öppna burar, de kan ju vara lite extra tokiga när de är små precis som du säger. :)

Tbopp
6/25/13, 1:05 PM
#2

Jag har en öppen 130 liters låda till min hane, och han är ungefär 7 veckor. Det funkar superbra (: Jag blev osäker dagen jag skulle hämta honom och höll lite koll på honom första kvällen, men uppfödaren hade haft öppen bur till honom och hans kull hela deras liv så han var ju van. Han har aldrig försökt att rymma. Ibland kan han ju titta ut lite och nästan hänga utanför med halva kroppen, men det är bara när han precis fått vara ute och vill ut igen. ^^ Angående storlek på lådan tycker jag att du ska ta största. Jag var osäker vad jag skulle köpa i början för jag tyckte att 130 liters var så himla stor till en ensam mus, men när den väl har spån och alla saker i så är den perfekt till Neo (min mus). Om du fortfarande är osäker på om du vill ha öppen bur så kan du ju prata med uppfödaren om det och se vad h*n säger (:

Sugar Mist
6/25/13, 6:17 PM
#3

#2 Har dock inte en "uppfödare" utan hade tänkt kika lite i allingsås :)

________________________________________________

Skulle 65 liters bli alldeeeleees för litet?

Jag har tyvärr inte jättemycket pengar just för burar, men jag tänker att jag kanske kan ta en 130l för honorna och en 65l för hanen, låter det alldeles för hemskt?

-

Tbopp
6/25/13, 7:00 PM
#4

#3 aha då förstår jag.. :) 

Jag tycker inte att det är för litet till hanen, det var 130 liters och 65 liters lådorna jag valde mellan. Om du märker att han verkligen inte "funkar" i den så får du kanske fixa större, men själv skulle jag nog i ditt läge köpt 65l (:

Pyretstylee
6/26/13, 7:54 AM
#5

Jag köpte en dunabur ( 71 x 46 x 31 cm) till min hane. Men upplevde honom lite tillbakadragen från när han bodde i ett lite mindre akvarium.  Så satte honom i en annan låda med (42 x 55 x 32cm) och han är mer framåt nu och social :) Så till hanarna kör jag lite mindre men honorna får dom stora burarna :)

Http://minfyrbenta.wordpress.com

hejkomochhjälpmig
6/26/13, 3:04 PM
#6

#3 Tänker du åka till mässan i Alingsås den 6 juli alltså? Vad kul! Det kan ändå vara bra att veta vilka uppfödare som finns och vilka som föder upp möss som du gillar och som kommer att passa just dig! Flera uppfödare kommer ju vara där vad jag vet och om du vet lite innan om deras avelsarbete, vad de prioriterar hos sina möss osv kan du ju lättare välja mellan alla underbara möss som kommer att finnas där :) Ju mer man vet desto större chans att hitta drömmusen vågar jag nog påstå :)

… och så tänker jag vara lite dum också:

Om du inte kan kosta på en bur som kostar 149 kr (med lock 184kr + clips 5 kr st, alltså i runda slängar 200 kr) hade jag dragit mig för att köpa 3-4 möss på en gång. Bra mat och bra strö och eventuell veterinärvård av mössen kommer kosta mer än så.

Bara att köpa 4 möss kan mycket väl kosta mer än så. Att lägga pengar på att köpa fler möss istället för en större bur tycker jag låter konstigt? Kanske räcker det med 2-3 honor? Eller bara en hane? Till att börja med iallafall?

65 liters kostar 79 kr, locket 20 kr, clips 5 kr st = lite mer än 100 kr.

En skillnad på högst 100 kr mellan de båda lådorna.

Buren är där de kommer tillbringa den mesta av sin tid så att snåla med 100 kr i det läget tycker jag känns jättekonstigt? Det är ju också en engångskostnad.

Personligen tycker jag 65 liter är för litet för en ensam mushane som behöver allt utrymme och all aktivering han kan få. Har haft en av mina hanar i ett 64 liters som nödlösning… pyttelitet och skittråkigt tyckte både han och jag. Men det finns andra som tycker annat, säkert både bland möss och människor.

Om det är så att ekonomin bara inte tillåter de där 100 kr just nu och du inte har möjlighet att köpa just de där mössen du vill ha någon annan gång än nu så: Varför har det blivit så? Vad händer om det krisar med ekonomin nästa månad också då? Tänk om mössen blir sjuka? Vad händer då? Menar inte att du behöver svara på dessa frågor utan bara fundera lite över själv. 

Hoppas jag inte låter allt för elak nu :(

Önskar dig och dina blivande möss lycka till! :)

Annons:
Sugar Mist
6/26/13, 4:13 PM
#7

#6 Alltså, pengar för foder, vet och själva mössen är redan undansparade, dock inte pengar för 800kr's  burar. Att köpa en 130l's bur till honorna är redan inplanerat, men att köpa en 130l's bur till EN hane, det känns inte jätteskojigt, och då väljer jag att köpa en 65l's istället.

-

hejkomochhjälpmig
6/26/13, 4:20 PM
#8

400 kr för burar blir det ju med 2 st 130 liters Samla lådor?

Sugar Mist
6/26/13, 4:26 PM
#9

#8 Jo jag vet men syftade på "riktiga" burar, som finns i djuraffären. Fast jag ser inte felet av att köpa en 65l's till en ensam hane? Om han behöver större skaffar jag ju självklart det, men varför ta största bästa när man inte vet att verkligen behövs, speciellt när man har lite snålt om pengar för just det ändamålet.

-

hejkomochhjälpmig
6/26/13, 4:38 PM
#10

Största bästa är alltid bäst ;)

Och jag tycker uppenbarligen att det behövs, annars hade jag inte skrivit det :) 65 liters är pyttelitet i mina ögon. Just det där att hanarna måste vara ensamma pga av uppenbara skäl (inte alla men många) men egentligen är de ju mycket sociala djur och det är väl det som gör att jag tycker att de borde få ha större burar än så även om det "bara" är EN hane. Lättare att fylla med aktivering, lättare att hålla dem lyckliga helt enkelt och kankse också lättare att få dem att stanna i öppna burar då?

Du frågade om vad för storlekar du skulle ha och jag skriver bara vad jag tycker. Sen gör du ju förstås som du vill :)

jollycox
6/26/13, 5:47 PM
#11

Jag har en hane i en 50 liters plastlåda och det funkar utmärkt. Sen har jag en hane i ett 105 liters akvarium och han trivs inte(men det har inte med storleken att göra, han blir aldrig nöjd). Nåväl, jag tycker att du ska köpa lådan på 65 liter om du vill. Jag tycker att det är en bra storlek till en ensam mus. Mitt akvarium tycker jag är jättestort till en mus, verkligen en lyxvilla.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: