Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om sajten (INFO) Avel & Uppfödning Beteende, hälsa & skötsel Bur, strö, inredning & tillbehör Fikarummet! (OT) Kluringar Filmer Fotografier Förening, utställning & träff Genetik, färger, hårlag och teckningar In Memorian Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner Leksaker och aktivering Länkar | Links Mat och utfodring Möss med djur och människor Namnförslag & namnförklaring TÄVLINGAR Ö Gamla tävlingar
Beteende, hälsa & skötsel

Avbiten svans på unge...

2013-06-25 22:58 #0 av: .:Vera:.

Heej! :)

Har en kull här hemma och idag när jag kolla till dom såg jag att en av dom hade kortare svans, alltså den var avbiten. Antagligen hände det när mamman födde och råkade bita av den... 

Kommer det påverka ungen under uppväxten?                              Växer svansen ut igen?

Anmäl
2013-06-25 23:01 #1 av: [Iyen]

Jag vet inte. Men nej, svansen växer inte ut igen.

Anmäl
2013-06-25 23:14 #2 av: Grodan

Det kan hända ibland. Förlossningsolycka... Det behöver inte påverka musen nämnvärt, beror på hur mycket som är borta av svansen. Möss behöver sin svans för att ha ett fullgott balanssinne, men tammöss behöver inte alltid sin svans lika mycket som vilda möss. 

Det går i a f utmärkt att vara tammus med en bit av svansen borta. Värre är det med svansskador med brott på kotorna, det kan ev påverka/göra ont/ musen mer.

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2013-06-25 23:24 #3 av: .:Vera:.

Ok som tur va är det bara en liten bit Glad

Anmäl
2013-06-25 23:30 #4 av: Grodan

Är det bara någon cm längst ut märker knappt musen det själv... Det gör säkert lite ont på parveln, men det läker fort och blir fint sen.

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2013-06-25 23:47 #5 av: .:Vera:.

Tack för svar Skrattar

Anmäl
2013-06-26 00:27 #6 av: VStromberg

Kan gå utmärkt.. Jag har en liten tös härhemma som är svanslös ;) Hon har sämre balans - såklart. Kan ramla från pinnar när hon sträcker sig osv.

Annars fungerar hon som vanliga möss. Mycket snäll och funkar bra med andra.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.