Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1610 ggr
KickiG
2013-06-26 11:26

Risk för värmeslag?

Finland har drabbats av en värmebölja, och det är hett både inomhus och utomhus. Imorse när jag åkte hemifrån hade jag + 25 i lägenheten och + 27 utanför. Lämnade ett fönster öppet och en bordsfläkt på för att få luften att cirkulera lite grann. Mössen har grävt ner sitt hus i bottenmaterialet, och täckt över det, jag antar det isolerar lite grann.

Men är lite orolig i alla fall, behöver jag göra något för att försöka hålla temperaturen i terrariet svalare? Läste någonstans att man skulle ha en sten i frysen en tid och sedan lyfta in den till djur i bur/terrarium. Hur bra tål möss värme/hetta egentligen? Jag har alltid gett dem rumstempererad mat, men kan man ge kylskåpskall mat så de kan svalka sig med det?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
[Bambis]1
2013-06-26 11:37
#1

(Bor också i Finland). Här där jag bor är det +40 grader i solen :D

VStromberg
2013-06-26 11:42
#2

Jadå :) ge lite frysta ärter så blir de glada!

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Lamina
2013-06-26 12:33
#3

Köp micropopcorn som du lägger in i frysen och sen lägger under buren. Eller frys in flaskor med vatten som du sen lindar in i tyg och lägger i buren. (Ha bara inte korkarna på när flaskorna är i frysen.) Frysta ärtor och majs kan man också ge. Mina råttor bruka få fiska sådant i ett grunt vattenbad ibland, men jag har aldrig hört om någon som låtit möss göra så…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

KickiG
2013-06-26 13:59
#4

#1, bara + 29 i skuggan här i Kimito :/

#2 frysta ärter serverade. Mus-glass :D

#3 Vattenflaskan är i frysen och ikväll när töserna är lite livligare ska jag testa med att servera lite ärter och majs i vattenbad. :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2014-07-25 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Värmebölja här igen. Förra sommarens experimenterande med olika sätt att kyla ner hos mössen resulterade i att jag i år vet vad jag skall göra. Fiska ärter i vatten var varken mössen jag hade då eller de jag har nu intresserade av. Kylklabb invirad i något tyg är det som gäller. 

Nu har mössen i några dagar haft en kylklabb invirad i två trasor ovanpå en av bolådorna, så att de kan välja om de bor svalare eller varmare. Tydligen är det ibland väldigt skönt att krypa in i trasans veck och sitta på kylklabben en liten stund.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Emmaslindh
2014-07-26 00:37
#6

Mina möss har fått ett "bad" (dvs en vattenskål) och en vanlig vattenflaska samt en jag har fyllt till hälften, fryst och sen fyllt på med mer vatten och satt in så att de hela tiden har kallvatten. sen får de frysta grönsaker varje dag, och de verkar klara sig helt ok även fast det vad jag än gör alltid är runt 30 + i alla rum här hemma…

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Annons:
Emmaslindh
2014-07-26 00:37
#7

Mina möss har fått ett "bad" (dvs en vattenskål) och en vanlig vattenflaska samt en jag har fyllt till hälften, fryst och sen fyllt på med mer vatten och satt in så att de hela tiden har kallvatten. sen får de frysta grönsaker varje dag, och de verkar klara sig helt ok även fast det vad jag än gör alltid är runt 30 + i alla rum här hemma…

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Lojs
2014-07-26 01:05
#8

Mitt djurrum har en heltäckande linnegardin för fönstret, där är svalast i hela lägenheten alltid. Men det är kanske inte en så kul lösning i rum man bor i själv. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Grodan
2014-07-26 15:19
#9

Här är det klass 2 varning. Men jag tycker mina djur klarar värmen mkt bättre än jag gör. Jag tycker faktiskt att möss och råttor klarar extrema temperaturer väldigt bra, men obs det är MIN åsikt och min erfarenhet som också baseras på att djuren sköts exemplariskt och inte lider brist på någonting. Baseras även på att temperaturskillnaderna inte sker drastiskt.

Eftersom jag själv har mkt svårt med värme och sol har jag ofta rätt svalt hemma. Jag har täckande gardiner, jag har korsdrag osv. Alla djur har vatten, frukt, sallad och även lite lätt saltat kött. De får även lite gegga med druvsocker, så att även sockerbalansen skall vara bra.

Här finns en artikel  LÄNK men det vore nog bra med flera.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2014-07-26 16:03
#10

Håller med Grodan. Klass 2 varning. 27 grader i musrummet just nu. Mössen bryr sig inte ett skvatt. Pigga, goa, glada - och så bäddar dom ner sig som vanligt, hur står dom ut?

Satte ner frysklabbar inlindade i handdukar - de kan inte bry sig mindre.

MEN  - som även Grodan poängterar - djuren sköts exemplariskt! Alltid fräscht vatten, LUFTIGA burar ( t.ex. möss nedpackade i godislådor som transportlådor DÖR i sådan här värme utan luft!). Ingen brist på någonting. Saltat kött och druvsocker har jag däremot inte ens tänkt på, och tänker inte heller.

Samma möss kan ibland ha ner till 12 grader vintertid, i musrummet. Det går lika bra det. MEN - återigen som Grodan påpekar - temperaturskillnader behöver "ta tid på sig", inga drastiska förändringar.

Möss (och andra djur) som ska vara ute vintertid, behöver vara konstanta utedjur från sommaren (sensommar i alla fall), så följer de anpassningen efter naturens egen gång. Och man skiftar inte mellan inne och ute när det är stora temperaturskillnader.

Grodan
2014-07-26 16:17
#11

#10 Coolt, vi är rörande överens om något! ❤️

Det där saltade köttet kom jag på när jag fick mkt sånt från jobbet. Alla djur har fått, även illrarna. De som behöver äter det, de som inte behöver äter det inte. Inte mer med det eg. Druvsocker i geggan kom jag på när jag såg att några möss sökte efter den söta maten… men det är eg inte så mkt… de som behöver äter de som inte behöver äter inte


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2014-07-26 16:38
#12

#11. Men Grodan! Jag tycker att vi i grunden faktiskt är "rörande överens" om i stort sett allt! 😘 Och jag lyssnar (och läser) ALLT du skriver med stort intresse, och får nya tankar och nya lärdomar hela tiden.

Jag respekterar din kunskap och erfarenhet VÄLDIGT mycket!! Pronto!

Lojs
2014-07-26 17:40
#13

Det enda jag tänker extra på är att ha extra vätska i färskmaten (mina djur får färskmat varje dag). Så någon bit gurka och mer kalla geggor (mixar grönsaker, spannmål/deras vanliga mat och vatten) och barnmat  än vanligt. Jag tänker att de kanske inte tänker på att dricka lite extra i värmen, jag vet inte hur det är med möss egentligen, det är ett tänk jag har med mig från hundarna. 

Sedan så har vi inte haft sådär extremvarmt inne i lägenheten heller (utom i sovrummet där datorerna står).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Vattnadal
2014-07-30 13:54
#14

Jag har 30 grader i hela huset nu, och djurrum, sovrum och kök har ett fönster på vid gavel med myggfönster i. Öppnar för korsdrag när jag är hemma. De flesta klarar det strålande, men några av de där riktigt gamla somnar in i värmen.

I lördags stod jag på Bergby hembygdsgård och visade djur. Det var jag och en kaninuppfödare som kom, alla andar stannade hemma pga värmen. Ingen ponnyridning, får och getter låg och flämtade i hagarnas skugga.
Kaninerna blötte jag öronen på med jämna mellanrum, för svalka, övriga djur klarar värme hyfsat. Mössen brydde sig inte ett dugg. De åkte ju i siona vanliga burar. Hade med 4 burar, och det vara lltid någonj framme. De sprang i hjul, sprang på sina motionsplattor, klättrade glatt till barnens händer och förvånade många med att hålla igång när alla storknade av värmen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

StillaSinnet
2014-07-31 12:14
#15

Jag har inte läst allt men vill varna för transporter. 

Här hemma klarar de sig bra och även i bil med AC när jag tog hem en mus nyligen.

Kaninerna lider desto mer

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2014-08-01 08:02
#16

Instämmer med Artlinks varning för transporter!

De kan medföra livsfara om de inte har rejält luftigt. Små, alltför täta transportlådor blir snabbt små likkistor…

I övrigt är det intressant att läsa det ni skriver. Jag ser ju med samma förvåning på hur mina möss obekymrat fortsätter leva sina liv som vanligt fast värmen stiger.

Dock är det svalare just nu, musrummet har "bara" runt 25 grader.

Trettio grader har jag inte haft i år, det har "bara" gått upp till 27 - 28 grader. Pfuuhhh, varmt så det räcker!

StillaSinnet
2014-08-01 08:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 vi hade 34 grader en dag, och det var ändå framåt kvällen. Den som var nära värmeslag här var nog Christer  😂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Lamina
2014-08-01 11:00
#18

Jag vet inte vad jag har för temperatur i musrummet. Men lyckliga äro mina möss som har det svalt och skönt sommaren igenom. Antar att det är fördelen med att rummet ligger insprängt i en bergvägg. 🙂

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

KickiG
2014-08-01 19:04
#19

Trots att det är lika varmt nu som förra sommaren så är mina nuvarande möss piggare och klarar värmen bättre tycker jag. Jag har ännu inte bestämt mig för om det är för att de nuvarande mössen är friskare, eller för att mina glasakvarium/terrarium är utbytta mot plastlådor med nät både på ena långsidan och i taket, eller om det är en kombination av bägge. Just idag så lutar jag mera åt att mössen är friskare i grunden som har den största betydelsen. Men bara jag funderar tillräckligt så kanske jag har ändrat åsikt tills i morgon.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

StillaSinnet
2014-08-03 09:23
#20

#19 jag kan tänka mig att dina möss är friskare tack vare att du inte har akvarium och att det i sig gör dem starkare så de klarar påfrestningar bättre  men nätade sidor ger även bättre syresättning och luftigare miljö så det bidrar också till ökad hälsa när det är varmt. Akvarier vill jag påstå är rena dödsfällor på sommaren, både pga värmen men också pga dåligt med syre på botten.
(Även om hela ovansidan är nätad eller öppen är det ändå ingen garanti för bra luft inne i bon i botten eller nergrävda gångar i strötet. Det beror till stor del på djupet.)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Grodan
2015-07-06 20:50
#21

Tror att årets värmebölja är över.  Några av mina möss låg platta i buren när det var som varmast, och en äldre hane klarade sig inte, annars inga problem alls.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: