Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 407 ggr
L8sson
6/26/13, 10:27 PM

Bitit muspojke

Jag har fått ett mail från en musköpare som köpte en mus pojke av mig ganska nyligen. Han visar bitiga beteenden och hon upplever att han vaktar sin bur. Hon stoppar ner handen i buren för att bara flytta på något så kan han attackera. Det har inte hänt jätte ofta och det har precis startat. Jag har bara varit med om en hane som bitit när han suttit med sin tjej när det satt ihop för parning. Men aldrig annars. Jag sa till henne att jag skulle höra med lite annat mus folk och se vad dom säger. Hon undrar om hon gjort något fel, men det tvivlar jag på. Det är inte ett normalt beteende tycker jag, iallafall inte på möss från mig om jag får säga det själv. Bröderna som jag har några lvar hemma ur den kullen är super trevliga och klättrar upp i handen. Vad kan det bero på att en mus börjar att attackera och bitas? Hon skulle avvakta och se om det blir bättre, annars har jag erbjudit en ny mus. Tråkigt men det är väl det man kan göra. Hoppas på lite kloka svar så jag kan vidarebifoga :) Jag skriver genom telefonen så det kan vara lite knasiga ord som mobilen bestämmer själv ;)

Annons:
BlackandBlue
6/26/13, 10:29 PM
#1

Det är svårt att veta! många djur kan ju bli sådana om de har ont! om det bara började plötsligt eller liknande kanske det är det?

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

XxteZZxX
6/26/13, 10:45 PM
#2

En av mina möss vaktade sin bur, när hon var utanför var hon hur mysig som helst, men buren var hennes revir. Stack man ner handen till henne så bet hon två gånger och sen fattade hon nog att man inte var farlig, och då kunde hon antingen komma fram och nosa eller bara strunta i en. Nu bor hon ihop med sin halvsyster och har helt slutat att bitas. I början när dom flyttade ihop var hon sur och ville inte alls, men nu sover dom tätt ihop och är världens mysigaste, nyfiknaste små tjejer! Hanar är ju dock dumt att ha ihop, men om man testar att låta honom bo med en bror eller så ett tag, i alla fall tills han slutat bitas, så kanske det skulle fungera? Jag har absolut ingen aning utan jag spekulerar mest men :)

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Grodan
6/26/13, 10:46 PM
#3

Jag kan inte svara så mycket annorlunda än jag gjorde i den tråden du skapade när din mus vaktade sin bur. Där skrev flera intressanta inlägg. Kan vi inte putta upp den tråden?

Det enda jag kan säga är att jag alltid är lite orolig när jag säljer/omplacerar äldre hanar. Det har hänt tre gånger de senaste två åren att äldre hanar har haft svårt att byta hem och visat det med vaktigt och aggressivt beteende. Det är inte vanligt för mig heller, för jag är noga med temperament, men det är levande djur och sånt kan faktiskt hända den bästa.

En tjej kontaktade mig igår och berättade att den unga mushonan hon köpte som kompis till sin äldre (som blev ensam då kompisen dog) är elak mot den äldre nu. Den unga mushonan har en Holländsk import som mor, som tyvärr ej är introduktionstestad med andra honor, och en av mina snällaste hanar som far. Jag är besviken och känner mig som en dålig uppfödare. Det går emot allt jag strävar efter i min avel att honor inte går att sätta ihop utan bråk. Sånt här kan också göra att jag väljer att inte avla vidare på kullsyskon.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
6/27/13, 12:42 AM
#4

Tack för svar! Ja putta upp den tråden, jag hade glömt den helt och hållet! Ja dumt att sätta ihop honom med någon annan, risken är allt för stor att det blir bråk. Så bor dom alltför långt bort att jag ska kunna testa oss fram. Hon har blivit paff och rädd och dragit bort handen när detta har hänt, jag förstår henne. Jag gillar inte gnagare pågrund av deras tänder haha. Så har jag både möss och råttor :) Ja hanar fungerar lite annorlunda än honorna, men detta är en ung hane. Flyttade på sin leveransdag, så det vore inget problem. :( Svårt även att svara på hennes frågor och berätta ur egen erfarenhet och kunskap när detta är ett beteende jag sällan ser bland mina djur. Jag vill stötta och ge svar på problemet, så frustrerande!! Om det blir så att hon väljer att byta mus så ska jag ta hem honom och utvärdera honom och hans beteende. Om det är miljön eller om det är musen. Isåfall måste jag se över resterande i kullen hur dom är osv. Väldigt viktigt sånt här det håller jag med om! Tack igen för svar!

Upp till toppen
Annons: