Annons:
Etiketterleksakeraktivering
Läst 1172 ggr
roonjaa
7/2/13, 1:28 PM

Rasta mössen på bord?

Hej!

Jag får hem mina första möss på söndag och har en fråga angående rastning på bord. Tycker det är många som skriver att dom rastar sina möss på köksbordet osv, men jag är orolig för att dom ska hoppa/ramla ner och slå sig om jag inte skulle hinna med och stoppa dom. Eller är dom "höjdrädda" så dom inte vill hoppa ner från bordet och det är därför det är en så bra rastplats? Eller ställer ni upp skydd för kanterna så dom inte kan ramla ner? 

Tacksam för svar och tips! :)

Annons:
[ChinHeart]1
7/2/13, 1:32 PM
#1

De kommer med största sannorlikhet inte hoppa ner för bordet. De är höjdrädda. Såklart så finns det klumpiga möss med som skiter i höjder och vill ta livet av sig, jag har en sån..😛
Ett riktigt klumpigt djur däremot, det är gerbiler! Jag har tre stycken och har aldrig varit med om så självmordsbenägna djur.

roonjaa
7/2/13, 1:35 PM
#2

Haha, okej! Då får jag se hur mina möss känner inför självmord då innan jag vågar lita på dom ;)

hejkomochhjälpmig
7/2/13, 2:27 PM
#3

Se bara till att bordet inte är halt, då kan de halka av kanten av misstag när de kikar över bordets kant. En lite tyngre duk som inte kan glida runt och som är strukturerad åtminstone på ovansidan så att den ger deras små fötter ett bra grepp kan tillexempel vara bra att ha på bordet det är tänkt att de ska rastas på. :)

[ChinHeart]1
7/2/13, 2:31 PM
#4

#3 Isåfall tycker jag man ska se till att duken inte hänger ner för bordet. För möss är väldigt bra på att greppa tag i såna saker, och så kul att dingla över ett stup är det nog inte.

hejkomochhjälpmig
7/2/13, 2:49 PM
#5

#4 Precis! Inga nedhängande dukar, man kan klippa till duken eller vika in kanten ordentligt.

roonjaa
7/2/13, 3:04 PM
#6

#3 Bra idé med duk! Men som dom andra skriver, det är nog viktigt att den är anpassad efter bordet och inte hänger ner :)

Nåt mer tips på bra rastställen? Ska tillägga att jag inte har badkar!

Annons:
Grodan
7/2/13, 6:55 PM
#7

Bokhylla, hyllplan - man kan bygga något själv, t ex med en kant som hindrar att de halkar. Såg en smart sak hos Ale, hon hade satt lite flis på en hal kant så att mössen inte skulle ramla ur buren när de balanserade där.

Själv kör jag med lådor av olika slag just nu. Har inget badkar där jag bor nu tyvärr och bordet jag har i musrummet är för stort och behövs till annat så jag har några lådor och även terrarier som mössen rastas i.

Kartonger är ganska bra…man kan bygga så mkt med dem och de kan vara i så många olika storlekar och former

Möss vill inte vara på en tom yta. De vill ha saker att klättra på, leka med osv, så ett bord kan funka utmärkt så länge det finns mkt saker på som håller mössen kvar. Utforskningssugna möss vill dock ev inte stanna på ett bord.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Coolway
7/4/13, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hej! Jag brukar släppa ut min mus på mitt vardagsrumsbord (nästan varje dag) och han älskar det! jag tror det är viktigt för dem att byta miljö jag brukar plocka bort allt på bordet o lägga tidningar (reklam) över hela och lägga ut massor av leksaker, toarullar & kartonger som han kan leka med. Det bästa är väll att varje gång han släpps ut så har jag sällan sakerna på samma sätt utan jag brukar flytta runt dem. Sen är det bara o lägga tillbaks leksakerna, slänga tidnigarna och torka av bordet. Han har aldrig hoppat över kanten utan han brukar bara trycka sig mot bordet med kroppen och kolla ner som närmast. Dock minns jag i början då jag inte hade lika mycket erfarenhet av möss så la jag pärmar/skålar runt kanterna och sprang som en idiot runt bordet för jag trodde att han skulle ta sig mellan och hoppa ner. Haha!

millam
7/4/13, 10:21 PM
#9

Är det duk på bordet med vikta kanter tar sig mössen bara in under duken, och hänger ner vid den hala kanten i alla fall. Sen pissar dom lite var som helst, bordet kommer snart lukta rätt starkt.

Föreslår nåt annat på bordet som är lite anti-halk- typ vaxduk, som man kan vika under på ett sätt så dom inte kan krypa under, duken kan man tvätta eller byta när den börjar lukta för mycket. Så bordet inte blir förstört.

Placera gärna nåt tygaktigt, en socka eller liknande mjukt där, dom gillar att sitta under och mysa..

Grodan
7/5/13, 12:28 AM
#10

#8 Smart och vilket fint rastbord! Wow!

#9 Bra tips😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[cessi]
10/21/13, 8:44 PM
#11

Jag har en vaxduk på mitt bord men bör nog fundera på hur jag ska konstruera om bordet för idag gled min ena mus ner från bordet i alla fall… Tror att gardinen dämpade fallet lite grann, men hjärtat åkte ju upp i halsgropen kan man lugnt säga.

Mina förra möss har aldrig ramlat, de nya tycks vara lite klantiga för tidigare så ramlade en av stolen också. Usch, hoppas hon inte skadat sig nu, men hon går omkring som vanligt i buren i alla fall… 😞

millam
10/21/13, 9:00 PM
#12

Dom ramlar då och då, vissa hoppar. Det händer förr eller senare. Jag är inte orolig för att dom gör sig illa så mycket, men vissa får smak på frihet och vill hålla sig undan. (Håll ögona öppna på orsaken om dom hoppar, kanske blir dom mobbade i buren av chefen för gänget?) Kan ta tid att fånga in dom igen, får använda list..

Då brukar jag ställa en bur med mat o vatten på golvet, bara underdelen. En handduk eller dylikt funkar också bra med lite mat bredvid.. Dom kommer när dom blir hungriga och har tröttnat på friheten för tillfället.

[cessi]
10/21/13, 9:03 PM
#13

I mitt fall var det "chefen" som hoppade, fast tror egentligen inte att hon hoppade utan att hon var klantig och gled ner…

Annons:
millam
10/21/13, 9:09 PM
#14

Mycket möjligt. Då brukar dom bara stå bredvid bordet och vara förvånade. Försöker inte ens springa iväg. Hon var nog bara nyfiken. Bra det var en hon, hannar kan vara mera svårhanterliga då.

Upp till toppen
Annons: