Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om sajten (INFO) Avel & Uppfödning Beteende, hälsa & skötsel Bur, strö, inredning & tillbehör Fikarummet! (OT) Kluringar Filmer Fotografier Förening, utställning & träff Genetik, färger, hårlag och teckningar In Memorian Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner Leksaker och aktivering Länkar | Links Mat och utfodring Möss med djur och människor Namnförslag & namnförklaring TÄVLINGAR Ö Gamla tävlingar
Fotografier

Älskade Lillegris 1 år idag! :D

2013-07-02 15:40 #0 av: hejkomochhjälpmig

BlommaBallongHjärtaGrattis älskade vän på din ettårsdag! HjärtaBallongBlomma

Kan knappt tro att det redan har gått nästan ett helt år sen denna - då pyttelilla knappt levande varelse kom in i mitt liv - som numera har växt upp till en stor, härlig, mysig och underbar tjej så full av sprudlande energi och liv!

Det har varit ett omtummlande år fyllt med alla möjliga känslor för oss - både oro, förtvivlan och sömnlösa nätter men tack och lov mest glädje, kärlek och lycka!

Hon är musen som startade allt, som öppnade ögonen på mig och fick mig att inse att även möss är underbara varelser! Utan henne hade jag aldrig skaffat mig fler (tam)möss och jag kan bara säga tack! Tack för att du är så en så snäll och fantastisk mus Lillegris, tack för att du visade mig hur underbara möss är!

Jag älskar dig så oerhört mycket min goa, fina pussunge!

BallongStjärnorSolHjärtaBlommaRegnbågePresentTårtaPresentRegnbågeBlommaHjärtaSolBallong

Anmäl
2013-07-02 17:06 #1 av: lol girl

GRATTIS! ♥♥

Anmäl
2013-07-02 18:03 #2 av: Grodan

Grattis vildmusen! Hjärta

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2013-07-02 18:19 #3 av: hejkomochhjälpmig

Lillegris säger tack så mycket för gratulationerna! Hjärta

Gjorde ett födelsedagskort till henne lite snabbt, såhär blev det: xD

Anmäl
2013-07-02 18:25 #4 av: Grodan

#3 Underbart! Hjärta

Anmäl
2013-07-02 18:52 #5 av: nadinemachines

Grattis fingrisen! Väldigt sött kort också Skrattar

Anmäl
2013-07-02 20:50 #6 av: hejkomochhjälpmig

Skogsgrisen tackar och bugar!Förlägen

Anmäl
2013-07-02 21:33 #7 av: [Tilde!]

Grattis till din söta lilla ettåring!

Anmäl
2013-07-03 15:54 #8 av: Grodan

#5 LOL @ fingrisen

Anmäl
2014-07-05 02:27 #9 av: hejkomochhjälpmig

Tvåårsstrecket passerat i veckan!

~ and still going strong ~

SkrattarBallongBlommaDrinkPokalRegnbågeTårtaBlommaBallongKärHjärta

Grattis (i efterskott :P) Lillegris 2 år!!! 

Om det är möjligt så tror jag att jag bara älskar dig mer och mer för varje dag som går, min sprudlande pigga, goa, fina, älskade, älskade mysgris! Hjärta

Dagsfärskt kort på finaste skogsgrisen som varit ute löst och roat sig för kvällen, här har hon satt sig i en bukett blommor som tydligen var mycket intressant:

Anmäl
2014-07-05 05:36 #10 av: hejkomochhjälpmig

hehe, såklart hon ska ha ett födelsedagskort i år igen...

Anmäl
2014-07-05 06:58 #11 av: jossa5

Grattis! :D

Anmäl
2014-07-05 08:32 #12 av: KickiG

#9 Vilken fin bild! Härlig, helt enkelt härlig. Och ett stort grattis till Lillegris. Och en eloge till matte som gjort så mycket för att Lillegris har ett bra, lyckligt liv.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2014-07-05 21:43 #13 av: hejkomochhjälpmig

Lillegrisen tackar för gratulationerna! :') och matte tackar så mycket för berömmet! Förlägen

Anmäl
2014-07-06 13:24 #14 av: Grodan

Bra jobbat Lillegris! Grattis på 2årsdagen. Hoppas du lever länge till! Hjärta

Anmäl
2014-07-06 17:03 #15 av: hejkomochhjälpmig

Lillegrisen bockar och bugar! Hihi, ja vi får hoppas på att det blir en treårsdag att fira också! :D 

Anmäl
2014-07-07 08:40 #16 av: ajanki

Grattis fina Lillegrisen på din 2-årsdag!HjärtaBlommaTårta

Anmäl
2015-07-22 04:25 #17 av: hejkomochhjälpmig

Nu har den gamla skogsgrisen lyckats överleva hela tre år här hemma!!!

Fortfarande så full av energi att det bara sprudlar om henne, det är helt otroligt vilket energi knippe hon är, full av livsglädje!

Jag vill passa på att tacka ER. 

Alla ni som skriver artiklar och håller igång och gör den här sajten till vad den är. Utan Er hade jag inte haft en aning om hur jag skulle hjälpa Lillegrisen vidare i livet efter att jag hittade henne där på vägen för tre år sen, övergiven och nära på livlös, inte ens två veckor gammal. 

Utan Er hade Lillegrisen dött där och då.

Utan Er hade jag inte vetat hur jag skulle ge henne bästa möjliga liv i fångenskap.

Utan Er hade hon inte varit här nu, tryggt och säkert liggandes innanför hoodien i mattes nacke, precis som när hon var en liten pälsboll till bebis på 5 gram.

Jag står i sån oerhörd tacksamhetsskull till er för att jag fått privilegiet att ta hand om den här underbara varelsen. Jag finner inte ord men jag tror ni förstår, vill bara överösa er med hjärtan!

TACK!

HjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärta

Anmäl
2015-07-22 04:42 #18 av: hejkomochhjälpmig

Lillegrisen fick en födelsedagspresent av min syster till och med, en slags varm och go hängmatta. Här ligger hon och myser i den Hjärta:

Anmäl
2015-07-22 09:16 #19 av: Alana82

Nu blev jag alldeles tårögd, gud så fin mus och vilken tur att hon blev funnen av en så fin människa Hjärta

Anmäl
2015-07-22 09:41 #20 av: ajanki

Så härligt att höra att hon nu är 3 år!HjärtaVilket fint långt liv du gett henneHjärta

Underbar bild på henne med sin nya goa hängmatta!!

Anmäl
2015-07-22 10:55 #21 av: Zamwyn

Stort grattis till er båda! Otroligt vacker färg hon har också, vilket de fina bilderna återger så bra.

Anmäl
2015-07-22 15:47 #22 av: Skogshumblan

Grattis till er båda!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Anmäl
2015-07-22 17:05 #23 av: hejkomochhjälpmig

Tack alla! Hjärta Från både mig och skogsgrisen! Hjärta

Anmäl
2015-07-22 19:50 #24 av: ariama

Ååhhh ... så otroligt fint! Vilken glädje och lycka. Grattis till er båda!! Hjärta

Anmäl
2015-07-23 18:20 #25 av: KickiG

Jag kom faktiskt här om dagen helt apropå att tänka på Lillegrisen och undrade hur hon (och du) hade det. Och som på beställning kommer den här uppdateringen! 

Grattis till Lillegrisen på födelsedagen!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2015-07-25 20:32 #26 av: Grodan

TRE ÅR!!!

Och så himla fin fortfarande!

Helt sjukt vad underbart. HjärtaGrattis till både mus o matte! Hjärta

Anmäl
2016-01-07 21:52 #27 av: hejkomochhjälpmig

#24 Tack! Hjärta Det är det verkligen!

#25 Haha, vilket sammanträffande! Hon mår så bra så! Skrattar 

#26 Och hon blir bara äldre och äldre! Tror hon satsar stenhårt på 4år! Kär Hon är en riktig gammelgris nu, men det märks inte alls! 

Anmäl
2016-01-08 18:40 #28 av: Tess21

grattis i efterskott!

Anmäl
2016-01-11 00:05 #29 av: Grodan

#27 Awesome! Skrattar

Anmäl
2016-10-09 21:26 #30 av: Emouse

Hur har det gått för sötaste lilla grisen?Hjärta

Emma, Medarbetare på Cocker Spaniel, Mus & Problemhundar iFokusBallong

Anmäl
2016-10-11 14:56 #31 av: hejkomochhjälpmig

Åh. Jag är ledsen att behöva berätta det, men Lillegrisen fick sina änglavingar tillslut, lämnade jordelivet och flög till mushimlen för att träffa sin Minigris igen. Hela 3 år, 10 månader och 2 veckor spenderade hon här. Bra nära 4 år, vilket i sig är helt otroligt!

Jag är så oerhört tacksam över tiden jag fick med henne, att jag hade turen att hitta henne den där gången och att jag fick ta hand om henne och älska henne. Hon har lärt mig så himla mycket, gett mig så himla mycket!

Med vissa, som man älskat väldigt mycket, är det precis som om att de inte lämnat en på riktigt. Man har älskat dem så innerligt att de har blivit en del av en, en del av dem finns i hjärtat, i själen hos en. Det låter heltokigt med det känns som hon fortfarande är här ibland, jag inbillar mig att jag hör henne, ser henne i ögonvrån, känner små mustassar på huden. Som små ömma minnen. 

Detta är några av de sista bilderna jag tog på henne:

Anmäl
2016-10-11 14:58 #32 av: hejkomochhjälpmig

På slutet började hon bli lite gammal, de små hoppbenen var inte lika studsiga längre och ibland var det lite svårt att hålla balansen. Hon kunde hamna på rumpan ibland om det gick för fort. Hon brydde sig inte direkt, gammelgrisen var lika glad ändå, humöret och viljan var på topp in i det sista. 

Här hamnade hon lite på rumpestumpen i handen: 

Anmäl
2016-10-11 15:00 #33 av: hejkomochhjälpmig

Hon kom skruttandes, rultandes med samma busiga, nyfikna, ivriga min som alltid ändå, det tog bara lite längre tid. Jag gjorde buren lite mer lättmanövrerad för henne, mer layrinter och saker som var lätta att ta sig upp för istället för massa rep och klättergrenar (för upp skulle hon ju alltid ändå) så att livet skulle vara så bekvämt som möjligt för henne fast kroppen började göra sig påmind om hur gammal hon faktiskt var.

Hon fick lite svårt att hålla vikten, så hon fick mängder av nyttig extra fet mat, det hon inte orkade äta upp gömde hon undan tills senare. Hon fick extra, extra av allt och hon samlade som alltid på godsaker. Så sista gången jag städade buren såg jag hennes nötförråd, proppfyllt. Blev lika förvånad varje gång jag städade, men hennes sista förråd slog alla de andra med råge. Det var en imponerande samling hon hade fått ihop, valnötter, hasselnötter, mandlar inbäddat och ordnat så fint... Hon gjorde aldrig någonting halvdant, min älskade lilla skatt.

Det är något speciellt med gamla möss, de är så näpna på något sätt. Sköra men kloka. Lite lugnare, saker och ting får ta lite tid på ålderns höst. Man kan stanna och lukta på rosorna. Hon tyckte ju om att bli klappad försiktigt, och nu hade hon mer tid till det - så hon fick mycket kärlek, mycket kli på favoritstället - kinden. Hon var en kelig gosegris i vanliga fall ju men hon blev ännu mysigare mot slutet och jag började förstå att det närmade sig.

Och så en dag, hade hon lämnat sin kropp efter sig till mig att sörja, ge en sista puss och begrava. 

Älskade, älskade Lillegris. Glömmer dig aldrig. Hjärta

Anmäl
2016-10-11 15:03 #34 av: hejkomochhjälpmig

Har en massa bilder från hennes liv här. Första kortet tog jag när hon var ungefär 3 veckor tror jag, då var hon såhär liten:

Anmäl
2016-10-11 15:06 #35 av: hejkomochhjälpmig

Ville alltid vara med redan då, sötaste bebisen man kan ha. Ville upp, upp jämt och hennes "popcorn-ålder" gick äl egentligen aldrig över, så fort hon lärde sig att använda sina skuttben så användes de flitigt! Alltid full fart och med en målvetenhet som hette duga! 

-  Jag vill var MED, matte!

Anmäl
2016-10-11 15:07 #36 av: hejkomochhjälpmig

Och det är väl inte så konstigt att en bebis som hitintills alltid fått vara med inte vill vara själv. Jag nappade ju henne varannan timme i början såklart och hade med henne jämt, hon var med i smyg på jobbet och allt. 

Man kan ju inte motstå en sån där sötnos som vill upp:

Anmäl
2016-10-11 15:07 #37 av: hejkomochhjälpmig

Liten pyttegris i handen:

Anmäl
2016-10-11 15:08 #38 av: hejkomochhjälpmig

Min avartar är på henne också såklart. Då var tanken att hon skulle heta Kimimaro, men det blev Lillegris för det var det enda jag kalllade henne, hon var en liten Lillegris helt enkelt.

Anmäl
2016-10-11 15:11 #39 av: hejkomochhjälpmig

Hon blev större och vid ca 6 veckors ålder (tror jag det var) så kände jag att jag inte räckte till längre. Hon behövde en kompis som kunde vara med henne jämt och jag beställde och hämtade hem  Minigrisen. Detta är första gången de möttes:

Anmäl
2016-10-11 15:16 #40 av: hejkomochhjälpmig

De här två älskade varandra något så enormt, och de hade mycket roligt ihop. Lillegrisens vilda sida kompletterades på ett otroligt bra sätt av Minigrisens fantastiska lättsamhet och  lugn. De var helt olika men perfekta tillsammans.

Anmäl
2016-10-11 15:18 #41 av: hejkomochhjälpmig

Busungarna i sin första bur (150 liter akvarium - som snabbt blev för litet - de fick ganska snart flytta till ett 150 cm x 50 cm x 50 cm  kar istället.)

Anmäl
2016-10-11 15:21 #42 av: hejkomochhjälpmig

Lillegrisen var alltid heltokig i att gräva, och hon gjorde helt fantastiska gångar!

Anmäl
2016-10-11 15:23 #43 av: hejkomochhjälpmig

Två gullungar till klätterapor på en pinne:

Anmäl
2016-10-11 15:23 #44 av: hejkomochhjälpmig

Mycket pussande och gos mellan dessa två:

Anmäl
2016-10-11 15:24 #45 av: hejkomochhjälpmig

Lillegrisen undar vad det är för gott Minigrisen har:

Anmäl
2016-10-11 15:25 #46 av: hejkomochhjälpmig

Sötgrisar:

Anmäl
2016-10-11 15:34 #47 av: hejkomochhjälpmig

Minigrisen blev tyvärr sjuk senare, vi kämpade på ett tag med antibiotika och hon hade perioder då hon mådde till synes helt bra och perioder då hon mådde dåligt. Hon blev bara ett och ett halvt år gammal. 

När Minigrisen mådde dåligt kunde hon ibland få för sig att sova utanför boet, Lillegrisen bäddade åt henne så fint och vaktade henne då, och blev alltid orolig när jag tog ut henne för att medicinera henne (något hon inte blivit orolig av innan). Lillegrisen vågade inte sova utanför boet själv men hon gav sig inte, hon skulle passa sin Minigris till varje pris, och satt uppe tills hon var helt slut!

Hon pysslade om Minigrisen efter bästa förmåga, och var verkligen världens bästa sjuksyster:

Anmäl
2016-10-11 15:37 #48 av: hejkomochhjälpmig

Efter Minigrisen accepterade inte Lillegrisen någon annan mus tyvärr. De var verkligen själsfränder.  Jag grät både över Minigrisens bortgång och över Lillegrisens sorg... 

Anmäl
2016-10-11 15:42 #49 av: hejkomochhjälpmig

Så jag fick lägga mer tid på henne helt enkelt! Hon har alltid varit mattes gullunge så det var ju inget otrevligt jobb direkt Hjärta 

Anmäl
2016-10-11 15:43 #50 av: hejkomochhjälpmig

Hon älskade alltid hängmattor, mysigt och varmt men med uppsikt över allt:

Anmäl
2016-10-11 15:44 #51 av: hejkomochhjälpmig

Det här fina krypin-et som jag vann på en sommartävling här, slets med hälsa och var mycket, mycket uppskattad:

Anmäl
2016-10-11 15:45 #52 av: hejkomochhjälpmig

Gosegrisen poserar med stolt matte:

Anmäl
2016-10-11 15:46 #53 av: hejkomochhjälpmig

Den där gången hon slarvade bort sina framben i tvätten xD :

Anmäl
2016-10-11 15:46 #54 av: hejkomochhjälpmig

En mycket fin treårig till gammelgris:

Anmäl
2016-10-11 15:50 #55 av: hejkomochhjälpmig

Och det sista kortet som togs på henne, en riktig gammelgris, fortfarande otroligt fin och oerhört söt. Så himla tacksam över att jag fick bra nära fyra år tillsammans med den här underbaringen. Älskad och saknad. Hon kommer alltid ha en väldigt, väldigt speciell och varm plats i mitt hjärta.Hjärta

Anmäl
2016-10-12 19:34 #56 av: Emouse

Tråkigt att höra, lillegrisen fick ett långt och härligt liv hos dig!💕 Fint litet bildspel över lillens liv var rogivande.

Emma, Medarbetare på Cocker Spaniel, Mus & Problemhundar iFokusBallong

Anmäl
2016-10-13 22:47 #57 av: hejkomochhjälpmig

#56 Tack så mycket! Hjärta

Anmäl
2016-10-15 12:22 #58 av: Grodan

Amazing. Då är det kanske sant alla dessa rykten om skogsmus (men gäller det större eller mindre skogis?): att de blir mkt tama och gamla!

Hur är det med lukten på dem jämfört med mus musculus?

.

I Sverige är det inte lagligt att ta in skogsmöss och ha som sällskapsmöss (precis som vi inte får ta in ekorrar och igelkottar och ha som tamdjur), utom eventuellt vid specialfall där djuret är för skadat för att leva i naturen... tyvärr säger lagen här att dessa skall avlivas... men jag vet att de gånger vi tagit upp detta med möss så skakar många på axlarna... de tänker att det bara är möss... det är knappt ett djur i deras ögon... UTOM om vi pratar om smittor... Nåja, jag vill inte förstöra denna tråd med detta, utan bara skriva det, så att alla vet vad som gäller och kan forska vidare om saken själva. 

I andra länder har man däremot skogsmöss som husdjur. Jag undrar om inte våran granne Finland har sådana...

Anmäl
2016-10-16 00:19 #59 av: hejkomochhjälpmig

#58 Hon luktade ingenting, blev chockad av hur mycket tammöss  faktiskt luktar när jag skaffade dem. Jag tror att själva tamheten kan ha mycket med att göra att de blir uppnappade, det skapar ju ett otroligt starkt band. De är väldigt nyfikna av naturen och ganska modiga (själv upplevde jag henne som extremt kontaktsökande men jag var ju hennes "mamma" också) men Lillegrisen tyckte ändå det var jobbigt med andra personer, hon kunde sitta i handen på personer hon var bekant med sen innan men hon var nervig då och tyckte det var läskigt.

Hon var av sorten större skogsgris ;D. Den mindre skogsmusen är jätteliten, mindre än tammössen (Lillegrisen var snäppet större som kanske framgår av bilderna på henne och Minigrisen) och de är gråbruna i färgen istället för de större skogsmössens rödbruna färg. Jag tycker de har ett näpnare utseende också, de påminner aningen om Lillegrisen när hon var liten, ursöta. 

Här är en bild på en mindre skogsmus som bor utanför mitt hus som bjuds på lite extra mat då och då… :o

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.