Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 568 ggr
lol girl
7/7/13, 11:36 PM

Dilemma....

Hej! Som de flesta vet så har jag en hane som har varit lite elak mot andra hanar… Det är så att min ena hona Alice, en svensk typad mustjej har ett UNDERBART temperament, hon kan nästan komma på inkallning, hon sitter och myser i handen o.s.v. Hon är helt enkelt underbar på alla sätt! ♥ Jag är sugen på att ta en kull på henne för att hon är så underbar och jag vill att det ska föras vidare. Nu är det så att lille MilleMus, den elaka hanen, är också helt UNDERBAR i temperamentet. Han sitter bara och myser o.s.v. En dröm vore ju att ta en kull mellan dessa, MEN så kommer vi till det här att han har bitit IHJÄL 2 hanar…. :-( Men jag börjar fundera om det kunde bero på stress? Nu vill jag höra era åsikter om saken! Jag är ingen uppfödare och kommer antagligen att behålla alla själv just för att jag vill ha deras temperament! :-) Men borde jag hitta en annan hane och para henne med? Jag kommer givetvis inte ta första bästa utan känna och se på möjligheterna! Ska även tillägga att Alice är ca 5-6 mån och Millemus är ca 4 mån och båda är sv.typ. Kramisar Filippa! ♥

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Annons:
Velinga1984
7/8/13, 9:26 AM
#1

Jag har inte avlat på en sån hane. Så ung och redan bitit ihjäl 2 hanar säger mig en del om att sånt vill jag inte ha i min avel. Hur fungerar honan i flock? Hanen kan nedärva sitt dåliga flockbeteende även till sina döttrar, är det värt det? Jag har många trevliga möss här som aldrig får någon kull, då det finns något med dom som jag inte vill föra vidare. För utom min splash-hona som är gudomlig på alla sätt, men har fel färg för mig trots alla hennes vinster på utställning och underbar flockmedlem. 

Uppfödare blir man även om man bara tar en kull 😉

ajanki
7/8/13, 11:30 AM
#2

Säger som Velinga1984, jag skulle absolut inte avla på en sån hane!! Spelar ingen roll varför han bet ihjäl dom, han gjorde dock det!!

[Miss_björnbär]
7/8/13, 2:45 PM
#3

Håller med båda överstående. Skulle inte kalla det för underbart temperament om han bitit ihjäl två andra hanar. Oavsett vad det är för anledning, snarare aggressiv och opålitlig men det är ju jag. Hoppas jag inte låter för elak, menar inte det i såna fall men tycker verkligen inte du ska använda honom i avel, inte ens tänka tanken :s

Grodan
7/8/13, 3:02 PM
#4

Jag tycker att det är jättebra att du frågar andra innan du gör en parning. Att du funderar och planerar.

Det är svårt att veta vad som hände den där gången då du var bortrest. Hur det än är så är Millemus en väldigt ung hane och du bör vänta betydligt längre med att avla på honom, om du vid huvudtaget ska avla på honom.

Jag tycker man skall vänta tills hanen är minst 1 år gammal och man känner honom väl. Det är speciellt viktigt när det gäller en hane med tveksamt temperament eller stresstålighet.

Är man osäker på om djuren verkligen lämpar sig för avel är det lämpligt att ställa ut dem i t ex Pet Class. Möss som har bra temperament, är välskötta och friska ska få A på bedömning. Jag anser att man endast skall avla på möss som fått A. 

Det är bra med utställning, för där kan man träffa massor med möss och uppfödare. Ju flera möss man träffar desto lättare har man att förstå vad som är bra temperament och vad som är mindre bra temperament. Något inte alla vet per automatik.

Det avlas på tok för mycket idag och vi har ett överflöd av möss. Många tänker sig inte för när de sätter ihop en hona och en hane och när de har en kull med 10-15 musungar och märker att det inte finns så mycket intresse får de panik.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

lol girl
7/8/13, 5:50 PM
#5

Mmm… Jag är väldigt osäker när det gäller det här! :/ Ska även tillägga OM jag ska ta en kull så blir det inte nu utan om kanske 1/2 ? Eftersom han inte bor i flock så vet jag ju inte hur han fungerar i flock… Tror dock inte att jag kommer ta en parning mellan Mille och Alice, då ni skriver att det kan gå i arv till barnen… :/

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Stephanie
7/8/13, 8:32 PM
#6

#5 När man ska avla så måste man tänka på att alla beteenden kan ärvas ned, även dom dåliga. Så om du skulle para honom så kan du räkna med att få ungar som även dom har ett jättebra temperament - tills dom biter ihjäl sin burkompis… Tänker man så, så inser man nog vilken dålig idé det är, eller hur? 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
lol girl
7/8/13, 8:37 PM
#7

#6 Absolut! Jag inser nu att det även är genetiskt… :$ Men OM han bet ihjäl hanarna i ren stress, överförs det fortfarande till ungarna? (Förlåt för dumma frågor… :$)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Stephanie
7/8/13, 8:59 PM
#8

#7 Ja, alltså det ger ju ungarna samma känslighet för stress, så ja, det gör det. 😕

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

lol girl
7/8/13, 9:19 PM
#9

#8 Då är jag med! Tror inte att jag parar honom då, men han är helt perfekt som sällskaps mus! ^^

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Upp till toppen
Annons: