Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om sajten (INFO) Avel & Uppfödning Beteende, hälsa & skötsel Bur, strö, inredning & tillbehör Fikarummet! (OT) Kluringar Filmer Fotografier Förening, utställning & träff Genetik, färger, hårlag och teckningar In Memorian Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner Leksaker och aktivering Länkar | Links Mat och utfodring Möss med djur och människor Namnförslag & namnförklaring TÄVLINGAR Ö Gamla tävlingar
Avel & Uppfödning

När ska ungarna skiljas från mamman?

2013-07-17 15:55 #0 av: ssaannddeerr

Min pojkväns möss har fått ungar som i nuläget är runt 5 dagar gamla. Läste lite om möss och såg att de kan bli könsmogna redan runt 4 veckors ålder. Så därför undrar jag när man ska skilja ungarna ifrån sin mamma? För antar att hanarna i alla fall måste ut innan dess och att de då inte längre kan bo med varandra.

Är inte så kunnig inom möss så är tacksam för svar!

Anmäl
2013-07-17 15:58 #1 av: ajanki

Jag skiljer dom alltid åt när bebisarna är 4 veckor. Jag brukar flytta ut mamman och honorna så hanarna får bo kvar, då blir inte allt nytt och främmande för dom:)

Anmäl
2013-07-17 16:01 #2 av: ssaannddeerr

#1 Men hur blir det med hanarna då? Slåss inte dom om de är könsmogna eller när är det bra att skilja dom åt? Lipar

Anmäl
2013-07-17 16:03 #3 av: ajanki

Nej, dom brukar inte slåss så tidigt, också en anledning att det är bra att dom får stanna i sin vanliga bur.

Det är olika när dom brorsor börjar bråka, men oftast inte innan dom är 4 månader. 

Anmäl
2013-07-17 16:08 #4 av: ssaannddeerr

Okej då har jag lite bättre koll nu i alla fall, tack! Ler

Anmäl
2013-07-17 17:06 #5 av: Velinga1984

Första kullen flyttade mamman och syster ut vid ca 3,5 veckors ålder då pappan verkade lite för intresserad av dottern.

Andra kullen fick sonen flytta ur när han var ca 4 veckor då han växte upp i en bur med mamman + 3 andra honor.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.