Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 885 ggr
lollolovefille
7/26/13, 1:28 PM

Egen foderblandning

hej, är det någon som har någon bra hemmagjord foder blandnig? nu köper jag foder i djuraffären men jag tänkte att det kunde vara kul att blanda maten själv, och då vet jag ju vad det är i och vad det är min små möss äter!

Jag har två ungar som snart är elva veckor 11 veckor och en äldre mus som är ca 1 och ett halvt år.

Annons:
Grodan
7/26/13, 3:38 PM
#1

Mina blandningar har alltid fungerat mycket väl. Både mössen och råttorna gillar dem och mår bra av dem. Jag anpassar blandningen efter djuren och jag har märkt att säd från granngården/lantmännen/bonde är det som uppskattas bäst. Jag har sällan problem med säd från granngården/lantmännen, men däremot från bönder.

Handlar man från granngården/lantmännen är det tyvärr storhandel - deras sädsäckar är på 20-25 kg st. Har man bara ett fåtal gnagare, kanske bara 2-3 möss, hemma så kan man handla matvete, mathavre och kornkross på ICA, Coop, Willys, CityGross el annan affär.

Jag förespråkar säd som ej är bearbetad så mycket, så nära åkern som möjligt och alltså ej grynform.

Jag har huvuddelen säd och blandar i så att de får bara några enstaka av varje frösort. Sedan fyller jag på nytt när de ätit upp allt, även havren!

Jag kör med ögonmått. Har aldrig orkat mäta upp exakt.

  • 3-5 delar havre
  • 3-5 delar vete
  • 3-5 delar korn
  • 1 del vetegroddar
  • 1 del havrekli
  • 1 del bovete
  • 1 del hirs
  • 1 del hel linfrö
  • 1 del hackad mandel eller valnöt
  • 1 del skalad solrosfrö
  • 1 del oskalad sesamfrö
  • 1 del skalad pumpafrö
  • 1 del torr hundmat (ibland)

Kan även ha i torkade örter och annat


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: