Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 894 ggr
hejkomochhjälpmig
2013-07-30 16:30

Skogsmusa + tammushane?

Lillegris (större skogsmus, hona) älskade vän Minigris (tammus, hona)  har som sagt problem med Rossel och kommer troligtvis inte bli lika gammal som sin skogsmuskompis. Så jag tänker att det är lika bra att vara förberedd på hur jag ska göra om den dagen kommer. 

Funderat på om jag kan sätta in en av mina ensamma hanar till skogsmusen i så fall? Win-win situation liksom, två flugor i en smäll - två ensamma möss får sällskap av varandra.

Frågan är bara om det är 100% säkert att det inte blir några barn gjorda då? I och med att de är olika arter kan de ju rimligtvis inte få fertila ungar tillsammans men jag är osäker på om det skulle kunna förekommar sterila avkommor på denna kombinationen så som med mulåsna/liger/zorse t.ex? :S

Så ni som har varit med i mussvängarna länge: Har ni någonsin hört talas om något sådant?

Annons:
VStromberg
2013-07-30 16:45
#1

Jo, de får fertila barn.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

VStromberg
2013-07-30 16:46
#2

Eller vänta. Skogsmus? Apodemus flavicollis?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
2013-07-30 16:47
#3

Vattnadal har pratat om saken, men jag vet inte hur säkert det är.

Det bör inte gå för dem att få avkomma, men jag är tyvärr inte 100 % säker. Varför jag är osäker är bland annat för att vi har haft en person här på sajten som påstått sig ha korsningsungar efter skogsmus-tammus, men vi fick aldrig svar på om det verkligen var så…

Olika arter kan sällan få avkomma så…

Däremot kan tammus få livsduglig avkomma med vildmus, då de ju är av samma art: Mus musculus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hejkomochhjälpmig
2013-07-30 19:19
#4

#2 Haha, det står ju i rubriken till och med 😃 Ja, hon är en större skogsmus - Apodemus flavicollis.

#3 Åh herregud, hittade tråden!!! Ursh vad lika de var skogsmöss. Frågan är nästan om det var Mus musculus i dem öht, kanske TS var någon stolle som fångat och in(?)avlat på skogsmöss för de där såg ju rätt konstiga ut? *önsketänkande kanske - Några sådana där är ju precis det jag absolut inte vill ha!!!

Mycket konstigt, inte nog med att de inte tillhör samma art, de tillhör inte inte ens samma släkte (som jag nu såg i den tråden att alla andra upphovsmakare till sterila ungar mellan olika arter gör).

Grodan
2013-07-30 19:23
#5

#4 Ja, ellerhur. Mycket lika…

Jag har försökt googla lite, men hittar inget….


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
2013-07-30 19:32
#6

Kan någon länka den tråden?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Grodan
2013-07-30 20:03
#8

Ja, det är en lustig tråd och TS försvann så vi kunde inte gå till botten med saken…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2013-07-30 20:24
#9

Jag hade "Musen" i ca 2 år, han var en större skogsmus. Han bodde ensam länge, och jag var hans mamma. Sen en dag tyckte jag synd om honom och han fick en riktigt gammal mushona som sällskap. Då insåg han att jag inte var hans mamma, utan en människa…

När hon blev för gammal fick han unga honor som sällskap, hade 2-3 fruar om jag minns rätt. Det blev aldrig några ungar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

hejkomochhjälpmig
2013-07-30 21:33
#10

#8 Det blir bara konstigare ju mer jag tänker på det. Vad fasiken… Riktigt synd att TS försvann :(

#9 Tack för ditt svar!!! Vad skönt att höra. Var det någonsin något problem med att introducera mushonorna till honom?

Känns som jag hade en jäkla tur med Minigris - där blev det ju kärlek vid första ögonkastet. De andra honorna som jag hade tänkt skulle gå med dessa två också var dock inte lika förtjusta i skogsmusen nämligen utan de pep/skrek, slog efter henne och låg till och med i bakhåll och hoppade på henne! De såg klart och tydligt att de inte var av samma sort och tyckte inte om henne alls.

Men jag kan tänka mig och hoppas i så fall på att en ensam hane inte är lika petig med sällskap som mina rätt så  tempramentsfulla damer.

Grodan
2013-08-03 19:44
#11

#10 Ja, en del möss kan nog vara lite "bitchiga"… en mushane däremot kan vara vääääääääääääääldigt glad över sällskap och jag har sett bilder på nätet att mushanar inte alltid bryr sig om det är rätt ras han parar sig med… *host*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-08-04 08:52
#12

Jag anser fortfarande att det är omöjligt att korsa en skogsmus och en husmus, och det jag skrivit i den andra tråden står jag kvar vid.

(ariama och amaira är samma person, namnet ändrades när jag inte längre kunde logga in på amaira av någon anledning).

Trådskaparen försvann. Bara det tycker jag är mystiskt. Ännu mer mystiskt tycker jag det är att TS inte kunde visa ett foto på mamman … Efter att jag bad om foto på mamman, finns inte ett enda inlägg av TS.

hejkomochhjälpmig
2013-08-06 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#11 LITE? Jag undrar ibland om jag har lyckats få tag i de några av de värsta mus-bitcharna/divorna som någonsin existerat när det gäller de där andra honorna…. 😇

Haha, precis det jag hoppas på - att båda bara skulle  falla pladask för varandra isf och blir störtförälskade så att jag slipper massa krångel/ångest.

Jag vill liksom ha en ny kärlek till min Lillegris om Minigrisen försvinner….

Annons:
hejkomochhjälpmig
2013-08-06 10:04
#14

#12 Låter väldigt skumt ja! Men vad skönt att jag nog inte behöver oroa mig för att mystiska muslingar ska pluppa ut ur min Lillegris i så fall. Tack så mycket för ditt svar!!!

Grodan
2013-08-06 13:30
#15

#13 Ja, det kan vara lite tjafs ibland när man sätter ihop hongrupper. Jag har också haft lite problem på senare tid. Märker jag att en hona är elak så avlar jag inte på henne. Jag uppskattar inte sådant beteende. men idag har jag inte superhårda krav på det, då jag har lite nytt blod och får räkna med att de inte har det temperament jag önskar - jag får jobba med den biten längre fram…

Om man har tålamod så kan man introducera mushonor för varandra, som man vill ska leva fredligt i en flock, på en rastplats en gång per dag i några veckor, tills de känner varandra och verkar trivas ihop. Blir någon arg och är elak kan man ta bort den från rastplatsen en stund…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-08-07 09:01
#16

#13. gud en så söt Lillegris! ❤️

hejkomochhjälpmig
2013-08-12 11:15
#17

#15 Låter som en bra idé även med tammushane/skogsmushona kanske, introducera dem först och låta dem träffas några gånger innan de får gå tillsammans. 

Känns lite hemskt att prata om detta måste jag erkänna, Minigris lever ju och mår bra än. Men bättre att jag är förberedd än att jag står där sen med en olycklig skogsmus.

#16 Tack! ^^ Jag älskar att hon är så snäll, omtänksam och pysslar om sin vän så fint❤️

Grodan
2013-08-12 22:40
#18

#17 Jag hoppas att hon får leva länge! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hejkomochhjälpmig
2013-08-14 10:15
#19

#18 Aww, tack! ❤️ Det hoppas jag med, hon är så okomplicerad att ha och göra med - blir aldrig rädd för någonting, är så lugn och sansad, alltid så snäll mot allt och alla, nyfiken i en strut jämt och alltid med ett glatt humör.

Blir lite svårt att ersätta henne, Lillegris behöver nog just en sådan trygg och förstående kompis att luta sitt ibland lite nerviga huvud emot.

Grodan
2013-08-14 14:36
#20

#19 Hon låter perfekt. Så synd att hon åkte på "snuvan". Hur mår hon idag?

Många råttor kan leva ett helt liv med Rossel. Det man tittar på är hur de mår, om de har bra hull, kan andas bra osv. Ibland kan man behöva sätta in en kur antibiotika för att häva luftvägsinfektion och får bort bakterier osv och sedan kan de bli ganska bra dock sällan helt fria från rossel-ljud.

Jag tror att det kan vara liknande för möss, absolut. Ska man bara ha dem till sällskap och de mår bra för övrigt (äter bra, är fina i hull, päls, ögon, kondition osv) så kan de faktiskt leva ett fullgott liv även om de rosslar lite.

Men jag stödjer absolut besluten att man inte vill ha djur som rosslar när man är uppfödare och låter dem somna in, ibland oavsett hur de mår. Själv gör jag oftast så, men jag kan erkänna att jag har två mushanar som jag älskar djupt som rosslar, men som jag inte kan avliva pga att de verkar må bra. De går inte i avel, utan är bara sällskap. Jag håller ett extra hårt öga på dem, om de skulle visa minsta tecken på att må dåligt så skulle de få somna in. Jag tror tyvärr inte att en antibiotikakur i deras läge skulle hjälpa, men jag kan inte svära på det. VAd jag dock vet med mig är att jag själv faktiskt inte orkar ge en mus antibiotika i 10 dagar 2ggr om dagen just nu, så därför väljer jag att låta dem somna in den dag de uppvisar någon försämring.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: