Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1193 ggr
Spöket
7/31/13, 5:34 PM

Terrarie, burströ, hus till kommande möss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har skrapat bort silikonrester från ett terrarium och det tog x-antal timmar men nu är det klart 😃

Burken har måtten 60x40x40 (LxBxH) kan jag ha 3st musflickor i det utan att de blir stressade?

Jag köpte ett lite roligt burströ på Hornbach, men jag har även coco husk som egentligen är till reptiler liggandes i källaren (kan detta användas?)

Multi vad?

Annons:
Spöket
7/31/13, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Burströet 🙂

Multi vad?

ajanki
8/16/13, 7:22 PM
#2

Det  blir bra till 3 mustjejer:)

Burströet ser spännande ut! Vet dock inte vad coco husk är så jag kan inte svara på om du kan använda det.

Galenidjur
8/18/13, 10:27 AM
#3

#2 coco husk betyder, lite lätt översatt, "kokosnötsskal." Så jag antar att det är krossade kokosskal som det handlar om eller nått sånt :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Grodan
8/18/13, 1:06 PM
#4

Jag tror inte att coco husk har någon uppsugningsförmåga, men jag är inte säker.

Du bör använda bottenmaterial som kan suga upp urin effektivt och där det inte bildas ammoniak så fort. Till de bottenströn som är absolut bäst räknas

  • aspflis
  • majskolvsflis/strö (kan dock damma och torka ut mössen så blanda gärna med annat)
  • toa-lätt eller annat papperspellets (eftersom bitarna på toa-lätt är rätt stora bör du blanda ut med ex hampaströ)
  • hampaströ (fluffigt och mössen älskar det, det blir också dubbelt så mkt än vad du stoppar in i buren då mössen fluffar till det)

Undvik hyvlat bottenströ och spån/strö av barrträd. Hyvlat kan skada mössens tassar och vara dammigt. Barrträd har ingen uppsugningsförmåga och kan vara ohälsosamt i längden. Alflis rekommenderar jag inte heller.

Själv blandar jag friskt. Sedan jag inte längre kan få tag i aspflis till bra pris så blandar jag massor med olika strön.

Nu ska jag testa att ha halmpellets i botten och hampa över. För att det i min källare är skabbigt och fuktigt och burarna blir äckliga för fort.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Spöket
8/18/13, 2:16 PM
#5

Hampaströ har jag aldrig hört talas om, finns det att köpas på Granngården tro?

Multi vad?

Sugar Mist
8/18/13, 2:46 PM
#6

#5 Hampaströ på granngården heter Lättströ :)

-

Annons:
Grodan
8/18/13, 3:42 PM
#7

#5 Japp

#6 korrekt

Nu säger några att möss kan få sår på tassarna av hampaströ, men jag har aldrig haft något problem med detta. Å andra sidan har jag inte enbart hampaströ utan även massa papper, hö, toa-lätt och annat


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: