Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 555 ggr
[Tilde!]
8/2/13, 5:13 PM

Det där med att avla färger..

Jag har hört lite olika om att avla färger på möss. Vilka kan man egentligen para utan att få fram döda ungar? Black+Black t.ex, det går väl, eller? Och fox, Tan och Banded undrar jag särskillt över! För det går väl inte att para två Banded med varandra? Splach, Broken och Tricolor då? Ursäkta felstavningar och sånt är så trött idag..:P

Annons:
[Tilde!]
8/2/13, 6:45 PM
#1

Ingen som vet? Grodan?

Lamina
8/2/13, 7:32 PM
#2

Ge det lite tid. Förr eller senare dyker det upp någon som kan svara. Men alla är inte online dygnet runt. :) Jag kan säga att Banded+Banded är inte en parning man bör göra. Det finns risk att dom ungar som blir homozygota för Banded dör av Megacolon, en fruktansvärd sjukdom som orsakar mycket lidande innan dom dör. Egentligen gäller det såvitt jag vet dom flesta teckningsgenetna. Ungar med väldigt mycket vitt riskerar Megacolon. Men jag vet faktiskt inte vilka teckningsgener det gäller. Har bara för mig att vissa ska vara säkrare än andra.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Tilde!]
8/2/13, 7:36 PM
#3

Jag vet, men jagbhade besök som undrade också.:P Och musfolket brukar vara snabba och svara:P Tack för ditt svar!

Denna kommentar har tagits bort.
Lamina
8/2/13, 7:45 PM
#5

Vad gäller tan och fox så är det samma gen. Fix är nerblekt tan. Man kan para dom med varandra, men jag tycker man ska undvika att blanda in c-gener/blekgener i c-gensfria linjer. Att kombinera splash med broken är ett bra sätt att få fram tricolorer. Det blir visserligen inga tricolorer i första kullen, men det är en början.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

VStromberg
8/3/13, 12:19 AM
#6

#2 Megacolon dyker upp hos ca 50% av ungarna i en w/w + w/w parning.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
StillaSinnet
8/3/13, 6:59 AM
#7

#det du frågar om krasst vilka färger som är lethala, alltså tar död på musen, som foster eller efter födseln. Vi har nyligen haft en liknande tråd om detta. Nakenmuffen nämner korrekt lethala white W/W Det finns fler tex Brindle, rump white, variegated, dominant yellow, jag ska skriva mer utförligt senare. Ligger och knattrar på mobilen just nu :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
8/3/13, 8:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är den tråd som nyligen skapats i nästan samma ämne: LÄNK 🙂

Där skrev jag bland annat att Lethala-gener (dödligt färgbundna gener) bla är könsrelaterade gener. Brindle är könsrelaterad. Y-kromosomen som styr hanarna (XY) kan inte ta upp koppar, så hanfostren dör. De få som lyckas utvecklas till ungar dör inom 3 veckor. Honorna (XX) överlever men har en tendens att bli kraftigt överviktiga och dra på sig både diabetes och ökad risk för tumörbildning. De måste därför paras tidigt.

Även andra varianter med honomzygot upplaga av Lethal White spotting-genen W/W, som vi nämnt tidigare här i tråden både jag och Nakenmuffen och den bör undvikas tycker jag. Den finns i variegated, capped, berkshire, rumpwhite, hereford och i viss mån banded om genen är honomzygot W/W som i banded då heter Wbd/Wbd vilket betyder att om båda föräldrarna har denna gen så dör ungarna i anemi (järnbrist). Det kan också ge megacolon

Våra tecknade möss i sverige tror jag är linjeavlade spotted s/s vilken är en relativt oskyldig liten recessiv gen som måste avlas på länge så att polygener får teckningen fast i arvsmassan och någorlunda bra enligt standarden. Broken, dutch och even uppkommer från s-genen och om man linjeavlar avvikelser därur så kan man få fram tex banded utan att använda W.

Och avel av nakenmöss ligger på no-no-listan eftersom deras hornhinnor blir så sköra att de riskeras stor smärta och blindhet när ögonen sväller upp som vätslefyllda blåsor vid ca 3 veckors ålder, och ögonlocken inte når runt dem för att hålla dem fuktiga. Hornhinnan torkar helt enkelt då, blir hård, torr och fnasig. Egna erfarenheter!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

VStromberg
8/3/13, 3:42 PM
#9

#8 Bra inlägg, Artlink! Det borde finnas en artikel om detta :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
8/3/13, 4:41 PM
#10

håller med… jag har frågat artlink om artikel om hårlösa… 😃 bad henne fixa till den som redan finns med korrekt info osv med helt fria händer 😃hon sa inte ett jätteglatt JA… men inte ett tvärnej heller… 😍


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
8/3/13, 5:00 PM
#11

Jag sätter mig och försöker skriva lite på en artikel om detta :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

StillaSinnet
8/3/13, 7:51 PM
#12

#10 ja, jag veeet! Jag bara orkar inte…kommer massor emellan och jag har tappat all lust för att skriva 😕…men jag har all info, all erfarenhet och foton ligger här.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: