Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2145 ggr
Grodan
8/6/13, 10:26 PM

Stalosan

Läste i en marsvinstråd på marsvins-sajten att man gärna använder Stalosan i burarna. Strör ett tunnt lager i botten el dyl.

Vet Ni något om det?

Kan det vara farligt att ha i musburar?

Stalosan på Granngården: LÄNK


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
VStromberg
8/7/13, 4:26 AM
#1

Njaaaa… Använder dom inte bara medlet för städning?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

hejkomochhjälpmig
8/7/13, 9:52 AM
#2

OBS! OBS: inte så mycket fakta, mest bara personliga tankar:

Har använt stalosan till häst som stod på en bädd som inte riktigt fungerade (slutade med att allting blev utmockat tillslut ändå). Nuvarande bädd behöver inget stalosan, den funkar utan, det kanske är lite inskränkt av mig men jag blir lite skeptiskt när det behövs produkter som stalosan och tycker nog det är bäst att starta om/byta då - något fungerar inte och det utav en anledning (?). 

Stalosan-pulvret är iaf rosa, dammar väldigt mycket när man strör ut det (!!!) och luktar en hel del (varken gott eller äckligt) men det gör sitt jobb så att säga. 

De påstår ju att det inte är farligt för djur men personligen så skulle jag nog inte våga ha det till möss ändå och vill inte andas in det själv heller, hade hästen varit en sådan som åt från bädden/marken i boxen så hade jag inte vågat haft det till hästen heller… 🤐

Hos möss byter man ju ut allt bottenmaterialet vid byte och man gör det ofta (?) så jag förstår inte riktigt varför man skulle använda stalosan istället för att bara byta strö? Man kan nog iofs minska muslukten en hel del med stalosan kanske? 

Mina kaniner har också "bädd" - jag byter bara översta lagret i deras toalådor liksom - där hade jag väl kunnat tänka mig att använda stalosan om det började lukta eller verka äckligt på något sätt - men annars, om det blir något knas med bädden - slänger jag bara ut allt och gör om. Men de är lösspringande och är ju därför inte tvingade att sitta i stalosanet/bädden/lukten/dammet flera timmar om dagen/natten - utan de sitter ju bara i toalåderna när de ska kissa och bajsa. 🙂

Ja, som sagt: jag vet inte riktigt… kanske är jag helt ute och cyklar…

Sync
8/7/13, 12:11 PM
#3

Vi använde stalosan endast när våra watussi eller zebror hade mask och när de var lösa i magen på vintern (då sitter de i boxarna 70% utav vintern). Vi tömde boxarna, satte stalosan på golvet i boxen och sen halmade på nytt. Gällande smådjur som möss vet jag inte.. Enligt mig är det dock onödigt att använda till möss. Varför ska man det? De blötar ju inte ner allting.. :p

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
8/7/13, 12:30 PM
#4

#1 Vet inte. Det lät som om man strör det på botten av buren eller över kutterspånet…

#2 Jag har ingen aning om vad Stalosan är riktigt. Tycker också det verkar konstigt. Mina möss gräver mycket i sina burar. Visserligen kissar de duktigt i hörnen och där kan det bli blött. Men tänk om de äter det, eller får i sig det?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hejkomochhjälpmig
8/7/13, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 En salig blandning av typ kopparsulfat, järnoxid, järnsulfat är det väl? De har ju en fin PDF om Stalosan där på sidan faktiskt: Säkerhetsdatablad

Print-screena lite ur den (och nej, jag tar tillbaka - hade aldrig vågat använda det ens till mina kaniners toalådor.):

Grodan
8/7/13, 4:48 PM
#6

#5 Ah, DET missade jag… jösses… nädu, det där skulle jag inte heller lägga i någon djurbur… inte medans djuret lever där…

kanske menade de att de använder det när det städar? Som #1 föreslog…

Alltså: ANVÄND INTE DETTA I BUREN NÄR MÖSS ÄR I  DEN!!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Sync
8/7/13, 5:02 PM
#7

Nej exakt.. både onödigt och ohälsosamt. Våra djur står upp och är stooora. Dessutom är de i ventilerade boxar. Vi använder det endast om de fuktar ner boxgolvet med träk. Då hamnar även halm ovanpå.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Lojs
8/7/13, 8:21 PM
#8

Jag brukar lägga lite kattsand av silica gel i hörnena av buren under ströet när jag städar, det är ogiftigt och drar åt sig fukt. Jag har det även till mina hamstrars toaletter och det är väldigt bra mot kisslukt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Grodan
8/8/13, 5:17 PM
#9

#8 Oj vad jag läste fel på den där gel du kör med… lol

Bra tips!

Jag har köpigt (japp, jag har KÖPIGT och inte köpt) Beaphar luktstoppare från zooplus som jag glott på länge o inte vågat testa förrän Ale berättade att hon använde det och att det funkar rätt bra… så nu ska jag lägga lite sånt i hörnen… just hörnen krafsar inte mina möss i utan de är ganska duktiga på att kissa där


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
8/8/13, 6:00 PM
#10

När jag jobbade i travstall kalkade vi betongplattan ibland för att neutralisera ammoniken. Vi gjorde det oftast på somrarna när vi mockade helt rent och lät allt lufttorka innan nästa spånbädd ströddes ut. Och medan det torkade strödde vi ut kalk. Jag kan tänka mig att det är någon typ av hottad kalk med lite mer kemikalier i helt enkelt. 

Bra att detta lyftes för just det där med att kalka har jag funderat på om det kan funka. Jag har några möss som gärna använder en toahörna, eller separat plastbytta som toalett, och där i blir det snabbt stark doft om inte den byts md bara några dagas mellanrum. Lite kalk på botten där tror jag skulle funka

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
8/8/13, 6:15 PM
#11

#10 bra tips… går o mortlar äggskal… lol 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hejkomochhjälpmig
8/9/13, 10:27 AM
#12

#10 Kalk är basiskt och kan omöjligt neutralisera ammoniak som också är basiskt. Man behöver ett surt ämne för att neutralisera ett basiskt ämne :)

StillaSinnet
8/9/13, 12:57 PM
#13

# ok, neutraliserar urinsyra för att motverka ammoniak

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
hejkomochhjälpmig
8/9/13, 2:49 PM
#14

#13 Fast hästars urin är inte sur utan neutral/basisk den med ju. Däremot kanske mössens urin är sur?

StillaSinnet
8/9/13, 4:16 PM
#15

#14 ja, kanske det.

Undrar vad som neutraliseras av kalk i hästurin då, för kalkar golven gör man regelbundet så att doften ska mildras. vet du?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
8/9/13, 7:20 PM
#16

hm… ska jag mortla äggskal eller inte? LOL

Nåja, som Lojs skrev i #8 så finns det ju en mängd ganska bra kattströer som är högabsorberande som man kan ha ett tunnt lager i kisshörnen. Jag ska testa detta. För jag har problem. Mina möss bor i källaren (tyvärr, jag önskar de kunde bo i mitt vardagsrum men det går inte) och det är lite fuktigt och inte superbra ventilation, så burarna blir snabbt äckliga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hejkomochhjälpmig
8/10/13, 12:28 AM
#17

#15 Vad jag vet så hjälper inte kalk alls, mot någonting egentligen? Inte på det viset det används - stooora mängder kalk skulle tydligen kunna binda ammoniak. Kalken kan också reagera med ammoniakens ammoniumjoner för att de är lite sura - då går avdunstning fortare men mängd och lukt är fortfarande det samma. 

Men…

Kanske gör kalken det på något sätt lättare att lyfta ur bädden? Skyddar betongen?

Kanske har de som kalk verkligen fungerar för försurade hästar? :S Vad jag förstått så kan man försura en häst genom att utfodra den felaktigt och då sjunker pH't på urinen (mörkare, stark lukt). borde kalk funka - men man bör ju lösa foderproblemet snarare än att kalka boxen.

Kanske upplevs bädden som fräschare för att den blir torrare av kalk (?) - ammoniakmängden är dock fortfarande densamma.

Torvbäddar kan man ju däremot kalka just för att man inte vill ha dem så sura - där fyller ju kalk iaf en funktion, men då försämrar man ju neutraliseringsförmågan av kisset…

Så nä, jag vet inte varför det används. Men mest troligt är nog att det helt enkelt är för få som har tänkt efter (hur många går egentligen omkring och funderar på vilket pH kalk och hästkiss har?) och bara gjort som alla andra gör. Det är rätt vanligt att människor gör så tycker jag och "Om en lögn upprepas tillräckligt ofta blir den sanning." Själv trodde jag ju på kalk! Haha! Sen kände jag mig väldigt dum :(

Och så provade jag då alltså Stalosan. Misstänker nästan att Stalosan blivit så populärt för att det faktiskt på riktigt tar bort lukten. Kalk är bra mycket billigare och hade det funkat så som alla påstår att det gör så tror jag inte att så många hade gått från kalk till stalosan (fast, vem vet?). Alla är så glada i Stalosan nu, känns det som. Om Stalosan faktiskt gör något åt själva ammoniakångorna eller bara maskerar dem vettef*n… 

Läste någonstans att den här kalk-myten (eller vad man ska kalla det?) kan bero på att ha varit något annat man använde förr i tiden som på något vis/någon gång i tiden förväxlats med kalk. (Långsökt kanske? Och vad var det isåfall för något?!)

Jag har frågat flera varför de använder kalk, men det enda svaret jag fått är just att det neutraliserar ammoniak. Du är den enda jag pratat med som faktiskt ens tänkt på/nämnt pH-värdet i själva urinet! :)

hejkomochhjälpmig
8/10/13, 12:39 AM
#18

#16 Ta en pH sticka och mät pH-halten i mössens urin :P 

Jag blev så nyfiken av denna diskussionen så jag måste nog ta och köpa mig lite sådana själv! xD Hade varit jätteintressant om flera gjorde det också och så kan vi jämföra med varandra!

Är inte helt säker på hur det hela faktiskt fungerar men t.ex animaliskt protein försurar, vegetabiliskt protein gör inte det. Det ska även ha att göra med hur ofta man äter. Äter hela tiden = basiskt. Äter mer sällan = surt. 

Hästar - som är växtätare och äter typ konstant resulterar alltså i att de går åt det basiska hållet. Äter man kött och sällan går man åt det syrliga hållet. Därför är jag så nyfiken på vad möss bör ligga på, de äter ju ofta men är allätare!  Spännande… x)

Förresten, går det att få mushanar att sluta lukta? Om man hittar något som funkar - kommer inte bara muskillen sitta och kissa och kissa tills det luktar som han vill?

Grodan
8/10/13, 12:45 AM
#19

hm… det är överkurs för mig… i a f just nu… men jag ska testa lite olika saker att ha i botten som inte är skadligt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
8/10/13, 7:54 AM
#20

#18 tack! Låter jättespännande och jag har inte haft en aning om att urin har olika PH-värden!!! Ändå är jag natursten som älskar kemi. Får jag tag på stickor så provar jag också :D Jag har snubblat på ämnet urindoft kontra mat i mina egna tankar. Jag tycker helt klart att burarna över jag luktar starkare av urin om mössen får färskmat, något sim gjort att mina i princip bara får torrfoder med ren säd och grynbas. Jag blandar dock ner lite hundmatkulor dels för tändernas skull, dels för tillskott av protein. Mina råttor däremot äter mer sällan och får övervägande färskmat med en hel del färskt kött som nötfärs och lax tex. Dessutom har en kanin som äter precis likt en häst: Höt och gräs från morgon till kväll och lite pellets utan nämnvärt mycket protein 0,5 dl/dag Vore ju kul att jämföra dessa! Hur fungerar det med människor sim är vegetarianer? Ja, men det är klart…de måste ändå få i sin sitt protein på något sätt ändå. Men min son som tränar då, han äter ju nästan 1kg kött/dygn plus ett par proteinshakes, och kolhydrater äter han enbart i form av havregryn. Vore kul att testa honom!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
hejkomochhjälpmig
8/12/13, 12:08 PM
#21

#20 Javisst är det intressant! 😃 Vad skönt att jag inte är ensam om att tycka det! Jag känner mig lite som att jag är tillbaka i kiss och bajs åldern när jag funderar på det, haha. Men det är ju lätt (lättast?) att få reda på om pH-värden hos djur och människor är för höga eller för låga med hjälp av urinet.

Jaha! Låter intressant med färskmat kontra torrfoder. Spannmål klassas som mindre syrabildande om jag har förstått det hela rätt medan baljväxter, brysselkål och sparris är syrabildande, och färsk frukt/grönsaker är basbildande födoämnen så det kanske har att göra med vad för färskfoder man ger mössen också?

Hehe, hur fasiken man ska få kaninerna att kissa på pH-stickan vet jag inte (mina är lite fisförnäma och vill inte kissa om man stör eller om de sitter någon annanstans än i toalådan, men där har jag väl mig själv att skylla…) men jag tänkte försöka prova på mina också :). Hunden är lättare och kanske lite spännande han med då hans allergifoder bara innehåller lite animaliskt protein. Ska se om jag lyckas får tag på pH-stickor idag, behöver nytt sånt till akvarierna ändå så då kan jag lika gärna köpa just stickor den här gången tänkte jag :).

Vegetarianer bör generellt sett ha mindre sura pH-värden. Vegetabiliskt protein har inte försurande effekt så som animaliskt protein. Men det är inte bara animaliskt protein som är syrabildnande så det beror nog väldigt mycket på vad man stoppar i sig i övrigt också.

Sen är det nog dessutom skillnad på vilken typ av vegetarian man är, lakto-ovo-vegetarianer och ffa demi-vegetarianer får ju i sig en hel del animaliskt protein ändå till skillnad från veganer och (strikta) vegetarianer som inte får i sig något animaliskt protein alls.

Ja, det låter intressant med någon som äter så mycket kött faktiskt. Men intensivt tränande människor har ofta bra koll på vad de behöver näringsmässigt och han kanske balanserar upp det med "basisk mat" också eller faktiskt kan omsätta den mängden animaliskt protein och därmed undvika att bli försurad.

För även vi kan förstås bli försurade, med risk för en hel del problem som följd, bland annat benskörhet (om jag inte minns fel, länge sen jag läste om just detta).

Vilket pH-värde som är optimalt för oss är jag dock inte säker på! :S

Själv är jag "vegan" (eg. vegetarian - jag har ju djur som äter kött) men äter väldigt oregelbundet och är dessutom slarvig med maten - kanske borde testa mig själv också… 🤪

Sen är det ännu fler faktorer som kan spela in på ens pH-värde, t.ex stress osv… Men här börjar de bli alldeles för krångligt för att jag ska förstå/kunna hålla reda på allt :(

Grodan
8/12/13, 8:29 PM
#22

Värsta urin-snacket nu…

Känner att jag förvirrat mig bort från denna tråd nu.

Men glöm inte: lägg INTE Stalosan i musburarna där möss ska bo och leva. De ska inte behöva utsättas för detta starka medel när de lever i sin bur!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
8/12/13, 8:39 PM
#23

#21 jag ska läsa ditt inlägg en annan dag för nu är jag lite stressad, men spännande!

Jag har stickor för att mära PH-värdet i vår pool med och de funkar säkert lika bra till muskiss, även om de inte är så exakta. De mäter i alla fall om vätskan är sur eller basisk 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: