Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1793 ggr
Lamina
2013-08-07 14:25

Bats första kullar.

För lite mer än en månad sen bestämde jag mig för att göra slag i saken och starta en uppfödning. Och nu har tiden äntligen kommit att sätta dom första 2 kullarna till världen.

I Måndags satte jag ihop Morakullan's Bunnymus (Bus kallad) med 2 av mina vårflickor, Vilda och Vädja. Så i slutet av Augusti hoppas jag att dom ska komma dom små liven. Detta blir D och E kullen. (A, B och C fick kullarna som föddes förs sommaren efter att en av mina hanar smitit in till honorna.)

Förväntade färger och hårlag är Agouti, Black, Seal Point Siamese, Agouti Point Siamese, Burmese och Agouti Burmese i Shorthair och möjligen Longhair och Satin. Förväntade teckningar är Banded och Solida. Tyvärr kommer även Tan och Fox förekomma. Syftet med kullarna är att påbörja min bandedavel och få in Bus friska och sunda gener i min blivande linje. Färgmässigt blir dessa kullar en katastrof. Men just i dethär fallet väljer jag att förbise det då jag finner hälsa och temperament viktigare


Bus har hållit sig kärnfrisk hela livet, trots flertalet burkamrater och slarv med karantän. Och trots att det förekommit Rossel hos en av burkamraterna. Han har gått bra ihop med 3 andra hanar i olika omgångar. Tyvärr har det, alltid p.g.a. dom andra hanarna, inte fungerat i längden. En av hanarna dog p.g.a. Rossel, men Bus höll sig frisk. Detta tycker jag visar på bra immunförsvar och att han har strålande flockegenskaper som bör föras vidare. Mot mig har han alltid varit mysig, även om han aldrig riktigt förärat titeln som favoritmus. Men man kan ju inte få allt. Och den lilla "bristen" vägs förhoppnings upp av vårflickornas framåtanda.


Vilda är väl egentligen inte den ultimata musen för denna parning. Hennes öronfläck visar tydligt att hon bär på tecknat, vilket man absolut inte bör blanda med Banded. Men det är rätt så troligt att alla vårflickorna bär på det, och det går att avla bort med lite kunskap. Så med hennes bra temperament så kunde jag inte låta bli att välja henne. Utav alla vårflickor är hon den mest sociala, och det är ju precis vad jag behöver för att göra denna parning ultimat.


Vädja är nästan lika trevlig som sin syster. Men anledningen till att jag väljer att ta en kull även på henne är hennes band. Hon har inte det finaste bandet i kullen. Men jag tycker hon ha en bra kombination mellan bra utseende och bra temperament. När vårflickorna flyttade in hos mina flickor var dom unga, inte äldre än 3-4 veckor. Små och rädda var dom, och dom första två dagarna spenderade dom intryckta i ett hörn. Alla utom Vädja. Hon skulle ut och lära känna sina nya burkamrater. Det är denna framåtanda jag vill ta reda på och hoppas föra vidare till kommande generationer.

Dethär kommer bli deras tråd, där jag kommer posta massor med bilder på bebisarna och berätta om deras utveckling. Vill man veta mer om uppfödningen, eller är intresserad av att köpa möss så finns all info på hemsidan. Länk

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Grodan
2013-08-07 14:31
#1

Superkatastrof blir det inte. Du parar ju tickat med tickat! 😃 och vad jag kan se av fotografierna så ser de alla ut att vara bra tickade - jämn tickning…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
2013-08-07 14:57
#2

Fina möss! Men jag är nyfiken - hur tänker du att du ska avla bort s/s-teckningen? :)

Vet du om det är riktiga bandedgener du håller på med, eller är det helt enkelt bara en "rätt" tecknad s/s?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Tsunamis
2013-08-07 15:54
#3

#2 Många ungar i kullen blev väl tecknade i blandad Banded-stuk om jag förstår det rätt.

Lycka till med ungarna! Jag skulle tro majoriteten ändå blir agoutisar med någon blekt tickad här och där.

MvH  Tsunamis

VStromberg
2013-08-07 16:56
#4

#3, ja, för isåfall lär det ju inte komma något tecknat alls - om nu inte den enfärgade hanen bär på ss.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
2013-08-07 17:00
#5

Bunnymus har brokig stam… men tecknat ligger nog väldigt långt bak… så risken/chansen är rätt liten…

Däremot kan han bära på anlag för Aby och LH… (syns inte i stamtavlan, men det finns LH o Aby bakom fadern)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
2013-08-07 17:05
#6

Då blir det antagligen bara solida teckningsbärare? :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Lamina
2013-08-07 17:23
#7

Att vårflickorna är Banded råder ingen tvekan om. Deras pappa var en otroligt dåligt tecknad Dutch, antingen p.g.a. att han mot all förmodan skulle vara dubbelbanded eller p.g.a. att han var både Banded och tecknad. Han parades med en Siames som inte ska ha ett spår av teckningsgener i sig, och så dök domhär upp. Större delen av kullen bestod av Bandade flickor, resten var solida. En kan ju bara hoppas att könsfördelningen går i arv det också… 😛

Hur jag tänkt att avla bort s/s? Ja, till att börja med ska jag hålla mig undan från möss som bär på det. Sen blir det väl kanske en del tesparningar då och då för att se om jag fått bort allt skit som teckningsgener, blekgener och sånt. Men det blir senare, just nu satsar jag på att bygga en stabil grund på trevliga och friska möss. Som någon en gång sa: man kan inte måla ett hus fören man byggt det. 🙂

Edit: Hoppsan, insåg just att pappan inte kan vara dubbelbanded då det ju faktiskt dök upp solida ungar i kullen. Då är ju rimligen alla flickor bärare av s… 🥵

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-08-13 13:53
#8

Jag tror faktiskt kullarna är en katastrof rent färgmässigt. Hälften av kullen kommer ju bli blekta, resten bärare av c-gener. C-gener vill jag absolut inte ha! Sen börjar jag bli osäker på om jag vill ha tickat i min avel. Mina Agouti Banded är visserligen fina, men jag har på känn att Agouti inte alltid är så läckert med Banded. Och Blue Agouti har jag aldrig gillat… 🤔 Men man måste ju börja nånstans, och det ger mig ju definitivt en utmaning. 🥵

Nu har det gått en vecka sen ihopsättning, och jag tycker mig ana en skymt av bebismage på Vilda. Men det är nog bara önsketänkande. Flickorna och Bus trivs iaf strålande ihop. Det är synd att dom måste skiljas på så stackars Bus blir ensam igen… Men han ska få en son eller 2 till sällskap sen. 🙂

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2013-08-13 17:44
#9

#8 Ja, om tjejerna bär på himalayan-genen blir det tyvärr en del cp, siamese eller burmese (är inte hundra på Bunnymus genotyp).

Blir det LH så är jag intresserad av en tös ev. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2013-08-13 18:56
#10

#8 I början ska man nog inte vara så petig, få till bra band först sen peta på andra detaljer. Så har jag gjort, fast jag har valt från första början att välja bort vissa färger. C gener har jag, det är svårt att inte ha med de. Så fokusera på banden! Dom är ju viktigaste ju.

Lamina
2013-08-13 23:07
#11

Jag har bestämt mig för att Bus är Agouti Burmese och bär på långhår. Inte direkt vad jag önskar mig (tycker att om det nu prompt ska vara c-gener inblandade så är CP bra mycket finare än Siamese) men jag är rätt säker på det iaf. 🤔 

Men nej, ska inte rota mer i det nu. Det blir vad det blir. Får jag trevliga och friska ungar är jag nöjd, är banden OK blir jag överlycklig. Färger kan jag tänka på sen. 😃

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2013-08-14 00:29
#12

#11 haha, men du kan väl inte bestämma sånt… hans gener bestämmer…

bara för det känner jag att min hjärna har gått till sängs och jag kan inte komma på vilka genotyper mor o far hade och vilka som var OMÖJLIGA att ungarna skulle kunna få.. tror ev att det var så att det var omöjligt för ungarna att kunna bli rena si-ag (som jag dock ville) men som  sagt nu skriver bara mina fingrar o hjärnan är där borta *pekar på kudden*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2013-08-14 00:46
#13

Men det finns lh i stamtavlan, Farfar var sax. 😛

Mamma Xatavia var visst Silver Agouti och pappa Tyremus PEW. Eftersom ungarna enligt dig var Aac(ch)c(e)Pp och Aac(ch)c(h)Pp Antar jag Tyremus egentligen var aac(h)c(e)pp? 🙂

Bus kan alltså mycket möjligt vara Agouti Burmese och bära långhår. Men ja, tiden får utvisa om jag har rätt om den saken. 😃

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Lamina
2013-08-14 01:12
#14

Ahh, dum jag är! Lär mig aldrig att skilja på asterex och texel. Ok, inget långhår då. 🥵

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2013-08-14 15:32
#15

#13 Ja, det stämmer. Ungarna var Falsk Silver Agouti, Aac(ch)c(e)Pp  och Agouti Burmese, Aac(ch)c(h)Pp, men jag tycker inte att det alltid är så lätt att skilja på dem… (jag har så jäkla många olika nyanser på dem bägge att jag ibland blir galen) men du lär märka i kullen. Får du Siamese så vet du att han är Agouti Burmese

Jooo, det finns LH i stammen. Det finns LH bakåt i Tyremus stam.

Bunnymus syster Bunrifo fick LH och är nu mormor till de LH som föddes här 4 juli


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2013-08-14 15:37
#16

Se, då kanske jag inte har så fel iaf. 🙂

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2013-08-14 15:57
#17

nä, bappsolut inte…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2013-08-19 03:48
#18

Vi har haft det lite jobbigt i familjen denhär helgen och mössen hamnade lite i skymundan. Själv orkade jag inte sitta ensam hemma och vänta på dåliga nyheter, så jag har dragit upp till Dalarna. Men innan jag åkte tog jag mig en ordentlig titt på Vilda och Vädja, och visst kan jag se att åtminstonde Vilda har fått lite mage! Yay för bebisar!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

VStromberg
2013-08-22 17:07
#19

Hur går det? :D

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Lamina
2013-08-22 23:34
#20

Seeeegt… Vilda har bebismage, men det kommer inte bli några ungar till helgen som jag hade hoppats på. 😕 Vädja visar inga tecken på dräktighet, men det kommer väl. Jag skulle vilja flytta dom från gnagarrummet till mitt rum, så dom kan få lite solljus och kanske blir lite piggare på att reproducera sig. Men där bor monsterkatten Esset…

Jag är inte alls nöjd. Just nu känns det som att inget riktigt blivit som det skulle. Men det är nog bara för att jag är inne i en lite jobbig period just nu. Jag får försöka att tänka positivt och hålla hoppet uppe på att jag får 2 fina kullar inom kort. 🙂

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Grodan
2013-08-22 23:55
#21

Solljus tycker jag är bra. Kan inte du o monsterkatten byta rum med gnagarna? 😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2013-08-23 00:07
#22

Nej, det är lite litet för en katt att bo "permanent" i. Jag tycker inte alls om att ha gnagarna i det rummet. Men syrran sa först när vi kom ner  med gnagarna att hon inte ville ha dom i gästrummet som vi kommit överens om. Men vi (mössen och jag) ska nog få till något bättre så småningom. (Planerar att försöka få syrran att flytta när allt lugnar ner sig med hennes rygg och våran kära lilla systerson. Just nu är allt kaos, inte upplagt för framtidsplanering. 🤔)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

gulzebra
2013-08-23 00:26
#23

Står det inte nåt i L80 om solljus? Kan ju vara något att trycka på för att få ta gästrummet kanske 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
2013-08-23 02:08
#24

#22 Du kan fixa till en dörr med fönster?

#23 Oj, gulzebra… du är en gul katt nu… 😮


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2013-08-23 02:35
#25

#24: Ptja, det är mer gulzebra-likt än innan iaf 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lamina
2013-08-23 11:26
#26

#23 Nja, inte för gnagare såvitt jag kan minnas. Gnagare måste nig bara ha ljus i någon form. Men gästrummet är iaf uteslutet nu, det kommer behövas till mycket viktigare saker. #24 En dörr med fönster, varför har inte jag tänkt på det?! När syrrans ex var här så pratade han om att sätta in ett fönster mellan mitt och gnagarnas rum, så jag alltid kunde se dom. Men det tror jag inte man får göra eftersom det är en lägenhet. Men dörren kan jag ju byta!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

gulzebra
2013-08-23 13:10
#27

#26: Ah, ja så är det nog. Upp med dörr du 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Lamina
2013-08-23 20:29
#28

Idag tyckte jag att jag såg en antydan till mage på Vädja också! :D

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2013-08-23 20:40
#29

Wee… bebisar!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2013-08-24 20:49
#30

Eftersom Vilda med all säkerhet kommer föda först kommer hennes bäsar bli D-kullen. Jag har redan namn till dom. Dom som fattar, fattar. 😎

Hitachi Magic Wand

Fifty Shades of Grey

Fun Factory

Joyful Pleasures

Rascal Toys

Pipedream

We-Vibe

njoy

Crave

Love Honey

After Hours

Pretty Love

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
2013-08-25 08:22
StillaSinnet
2013-08-25 08:25
#32

#31 inte jag heller. Och då tror jag genast att det har med figurer i något spel att göra. Sånt jag aldrig sysslar med men som min son vill att jag ska döpa möss efter. han har hur mycket namn som helst som han kommer släpandes med och de låter så där

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Lamina
2013-08-25 12:01
#33

Nej nej, det är lite mer barnförbjudet än så. Därför jag inte gärna skriver det rakt ut på forumet.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

StillaSinnet
2013-08-25 12:05
#34

#33 aha, då tror jag är med tåget nu 🤪

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Grodan
2013-08-25 13:41
#35

bra tema…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2013-08-25 19:18
#36

*Ser oskyldig ut och pekar på gulzebra*

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

gulzebra
2013-08-25 19:20
#37

Jag gillar temat. Det är bästa temat någonsin. Sådeså 😇

Fast Fifty Shades of Grey är ju inte en, öh… Sån? Det är ju en bok, förvisso en barnförbjuden sådan då men 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lamina
2013-08-25 19:23
#38

Jag vet att det är en bok. Men så konstigt är det väl inte att det finns en sån med samma namn? :P

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2013-08-25 19:25
#39

snuskzebra


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2013-08-25 19:30
#40

#38: Nä. Men ändå 😃

#39: Ääääääsch då 😇

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

VStromberg
2013-08-25 23:05
#41

Men då tingar väl jag Hitachi Magic Wand då! 😃 Den är sååååååååå…………………………. fin. Tror jag att den kommer bli.

lol

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Lamina
2013-08-26 15:32
#42

#41 Ha ha, klart den blir!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-08-28 11:12
#43

Suck och stön. Vildas mage växer inte, börjar tro att hon kanske är skendräktig. Jag är fortfarande osäker när det gäller Vädja… Dumma möss, det borde ju ha ploppat ut ungar nu! 😡

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-09-04 03:32
#44

Nu har kärlekstrion (som ju inte verkar vara det minsta kära…) fått flytta in i mitt rum. Solsken! Kände och klämde lite på flickornas magar idag och tyckte att dom kändes lite spända. Men har insett nu att det nog bara är önsketänkande. -.-

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-09-20 12:39
#45

Har mer eller mindre gett upp hoppet om Bus. Vildas mage växer visserligen igen, men jag tycker inte hon känns dräktig. 🤔 Och Vädja visar inte minsta tecken på dräktighet. Så nu har jag pratat med Grodan, som ska kolla om hon kan tänkas ha något pojke som vill ta Bus plats. Det kommer alltså inte bli några kullar på ett bra tag, då en ny hane ju måste karantänas och så innan dom kan flytta ihop.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Tsunamis
2013-09-20 12:43
#46

Det är inte omöjligt att hon av någon anledning absorberade fostren första gången. Hade en hona som förmodligen gjorde det två gånger innan hon tillslut födde en normalstor kull, så det kan ta tid.

MvH  Tsunamis

Lamina
2013-09-20 12:52
#47

Sant, men som sagt var så tycker jag inte hon känns dräktig. Och Vädja visar inte minsta tecken på dräktighet. Så jag väljer att ta tillfället i akt nu när det ju är SM att ta hem en annan hane. Flickorna kommer fortsätta gå med Bus tillsvidare, tills karantän är klart och jag kan börja skyffla spån. Men jag hyser inga större förhoppningar om att han helt plötsligt skulle få till det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2013-09-24 19:17
#48

#47 Fast det gör jag.. ibland behöver gubbar längre tid på sig att få upp den… du kan också mata med lite mer potenshöjande mat… lol… (näe, men vitamin E och selen-brist mm är vanliga orsaker till brist på bebisar)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Lamina
2013-09-24 23:34
#49

Mmm, jag har nog massor kvar att lära. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Iyen]
2013-12-19 00:39
#50

Ur gick det sen? :)

Grodan
2013-12-19 00:41
#51

👍 Jäklar Iyen… jag tänkte på den här tråden för bara någon minut sedan…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
2013-12-19 00:44
#52

#51 haha läskigt!

Lamina
2013-12-19 01:05
#53

Flickorna fick flytta ihop med Morakullan's Undericamus när Bus dog efter 2 månader. Det gick inte det heller, Under dog efter bara en månad utan att lyckas göra några ungar. Jag gav upp där. Men så flyttade Vilda på eget bevåg in hos Tagg, en mycket yngre hane. Jag valde av någon anledning att låta henne bo kvar. Det blev, hör och häpna, ändå inga ungar!

Vilda har bott hos Tagg i över en månad nu och visar inte minsta tecken på dräktighet. Jag börjar bli rätt övertygad om att hon av någon anledning är steril. Men jag ska ändå flytta ut henne från Tagg snart då hon börjar bli aningen gammal för en första kull. För säkerhets skull.

Det är bara att acceptera saker som det är och gå vidare. Jag planerar en eller två kullar till senvåren/sommaren. Och så måste jag försöka hitta några andra bra Banded. Om jag väljer att ändå vilja avla Banded… Men har så fullt upp med annat i livet just nu att det får vänta ett tag.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Upp till toppen
Annons: