Annons:
Etiketterom-sajteninfo
Läst 1039 ggr
Grodan
2013-08-09 02:19

Fundering - känsliga trådar

Skuttade runt lite i natten, när jag var lite för uppskruvad för att kunna sova. Och då snubblade jag över en artikel på kanin-ifokus.

En artikel som heter x-ej-for-kansliga-lasare-information

På kanin-ifokus har man alltså börjat med att ha (X) i rubriker på trådar med känsligt innehåll. Trådar som handlar om slaktkaniner osv.

Jag tänkte på mus-ifokus och medlemmar som uttryckt önskemål om att släppa på våra regler ang avlivningsmetoder och annat.

Så frågan är, ska vi göra något liknande här?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2013-08-09 02:27
#1

Jag själv kryssade i kanske.

Jag vill höra vad ni anser. Min egen mening är inte av betydelse just nu. Jag är också en sådan person som har många olika åsikter och flera av dem motsäger varandra… jag kan förstå alla sidor av frågor på det sättet, men ofta vet jag inte vad jag tror mest på eller orkar välja sida. Jag kan också tro att jag har en åsikt och sedan märka att jag har fördomar…

Det enda jag är rädd för, om mus-ifokus ska öppna upp för prat om och bildvisning av döda möss, möss som mat, hur man avlivar, hur man styckar, hur man dissekerar osv… är att musens värde sjunker. Att sajten tappar sin ambition att värna om sällskapsmusen och istället blir sajten för hm… något annat mindre roligt… 

Så frågan är: kan det gynna oss att "öppna upp"?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-08-09 07:01
#2

Jag svarade ja, men borde svarat kanske! Tvekade mellan de båda alternativen.

Jag hör ju till dem som önskat det, men jag vet faktiskt inte! kanske kunde man ha en egen grupp för sådana frågor?

"Att sajten tappar sin ambition att värna om sällskapsmusen och istället blir sajten för hm… något annat mindre roligt… "

Det du skriver tycker jag är ett viktigt argument EMOT att öppna upp för känsligare frågor!!! Mus.iFokus är en himlans bra och viktig sajt, som verkligen värnar om MÖSSEN!!

Jag vet inte om jag vill att sajten ska förändra sig …

KickiG
2013-08-09 07:28
#3

Jag klickade i kanske. 

Hur man skall avliva en mus och dylikt vet jag inte direkt om genomsnittsägaren verkligen behöver veta. Jag anser att när man tar sig ett husdjur, vilken art som helst, tar man sig ett stort ansvar. Då skall det inte heller vara enkelt att göra sig av med djuret, det skall kräva övervägande och sedan att man går tillväga på ett ansvarsfullt sätt och försöker hitta nytt hem eller avlivar hos veterinär.  Å andra sidan, bor man som jag gör, så är närmsta veterinär 7 mil bort kvällar och helger. Skulle det värsta hända skulle jag väldigt gärna veta hur jag kan befria min lilla sötnos från onödiga plågor på bästa sätt. Å andra sidan, skulle jag behöva den infon snabbt skulle jag lägga upp ett inlägg här med stora bokstäver och rubriken "panik-hjälp-svara snabbt" eller liknande, och garanterat få den info som behövs via t ex pm.

Väldigt kluven som ni märker. På ett sätt kan det vara bra att ta upp svåra och känsliga frågor till diskussion. Men då måste/borde övervakningen av trådarna vara väldigt noga, så att diskussionerna inte skenar iväg och blir helt vilda och oetiska. Samma med vilka bilder man kan lägga upp, de måste vara etiskt och moraliskt korrekta. Inte frossa i äckel-detaljer liksom.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

StillaSinnet
2013-08-09 08:19
#4

Jag svarade nej, och det beror på att jag blev medlem på kanin iFokus precis när diskussionen var igång.

På kanin är det så att man har produktion, ull, skinn men också slakt till mat. Man lägger in recept på grytor, hantering av skinn, avlivning, tips och råd och diverse. 

På kanin har produktion alltid funnits i forumet men nu var det tal om att ta bort det därifrån för att folk tyckte det var stötande, därför löste de det hela med att markera deras trådar med (X), så inte vissa med stor erfarenhet skulle bli utslängda helt enkelt och hänvisade till livsstil iFokus, eller annat forum.

När jag började blev jag smått chockad över deras trådar och då är jag vuxen. Jag tänkte att om min dotter kom in och såg trådarna så skulle hon hon bli ledsen eftersom hennes dvv är hennes allt. men samtidigt så har de frysboxar fulla av vaccumpackade, hela kaninkroppar precis bredvid utställningsburarna på mässor och tävlingar så man kommer itne ifrån det. När det gäller kanin är det tydligen en del av alltihop. Som att vi skulle ha styckfrysta möss i påsar på SM om reptilägare vill köpa. Vi har det inte så och vill inte ha det så.

Jag föreslog på kanin iFokus att det skulle kunna startas ett nytt forum om just produktionavel i stort. det skulle kanske finnas ett behov? Där kan både råttor, möss och kaniner ingå.

Jag har förstått det så att produktion av möss vill vi inte ha här. Jag tänker då bla på reptilfoder. De diskussionerna skulle hamna med (X), men vill vi ha dem alls? Hör de hemma här? Jag tycker inte det. (X) innebär känsliga ämnen och då måste vi acceptera dessa diskussioner också

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ajanki
2013-08-09 10:44
#5

Jag kryssade i nej. Vill inte att sajten ska förändras utan att vi fortsätter att värna om musen som sällskapsmus. Sen vet jag ju att vissa vill veta hur mössen ska avlivas på bästa sätt för att dom är gamla, sjuka o.s.v

Men jag tycker att det finns andra sätt att ta reda på det, behöver inte finnas trådar om det.

Dessutom är risken stor att det blir mycket prat om musen som reptilföda m.m om vi släpper på reglerna.

gulzebra
2013-08-09 11:00
#6

Sånadär X tycker jag ärligt talat bara är störiga. De är som magneter, jag kan inte låta bli att kolla om en tråd är markerad med x 😇

Personligen tror jag mer på att antingen helt enkelt lyfta förbudet mot avlivningsprat utan att markera sånt med x, eller skapa en dold grupp för känsliga ämnen så inte vem som helst kommer åt de diskussionerna. Med en dold grupp borde väl mus iFokus inte bli sajten för "hm… något annat mindre roligt…" heller eftersom det är just dolt 😛

Dissekeringstrådar vore för övrigt helt vansinnigt intressant, insidan av kroppen är så fascinerande på nåt sätt. Snäääälla tillåt sånt så vi som är för kräsmagade för att karva själva kan få glo ändå! 😇

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
[Iyen]
2013-08-09 11:24
#7

Jag valde "nej".

Det finns olika vinklar på saken. Självklart.
Väljer musifokus att ha ett "X-system" för markering av ämnen som kan vara känsliga. Så måste vi ju först ha en gemensam uppfattning och tolkning av vad känsligt är. Vanskapta möss, tumörer, skadade möss, sjuka möss, spindel-tråden…. Det kan vara svårt att hitta någon solklar linje att dra. Om man inte utvidgar regelverket och sätter en tydlig linjedragning från vad som är tillåtet på forumet i dagsläget, och vad som inte är det.

Men då till nästa problem. Vad hjälper X-systemet musifokus? Vad är musifokus syften? Främja sällkapsmusen och bra mushållning som hobby, sprida kunskap och intresse? Höja musens status? Jag vet faktiskt inte, men jag skulle gissa på något liknande. Fyll i det jag missat.
X-systemet att bidra till ökad aktivitet på forumet, dels i och med konflikter om vad som ska vara Xmarkerat och inte. Men också för att förbjudna ämnen kan börja disskuteras. Men många sällskapsmus intresserade kanske lämnar siten pga obehagliga titlar och en nyfikenhet som går före varningen X… Det kan också vara så att musifokus drar till sig annat folk än personer med mössens bästa som intresse. Men det vet jag ju inte, jag bara sitter och gissar.

Sedan gillar jag egentligen gulZebras idé om dold-grupp funktion. MEN det är riskabelt. Det kan skada musifokus "överlevnad" på längre sikt. Då alla inte inser att de är lika välkomna på forumet. Om det ska fungera så måste det införas långsamt och med stor försiktighet. Här talar jag faktiskt inte med hjälp av gissningar utan med erfarenhet. Det var en gång ett forum… Detta forum hade så hög aktivitet, många uppdateringar och ditten och datten och en del hundar. Sedan så skapades det en tråd för hur några medlemmar skulle gå ner i vikt tillsammans. Och för att de skulle "våga vara ärliga" med vågens resultat, så skapades det en dold grupp. Blev även kallad en grupp "för inbördes beundran", och systemet ifrågasattes "och hur många dolda grupper finns det på det här forumet?", även misstankar om smutskastande och ryktesspridningar etablerades på forumet i en takt som jag aldrig sett innan…

Behöver musifokus verkligen denna hjärt- och lungräddning Ts? #0

Vattnadal
2013-08-09 11:49
#8

För mig skulle X inte ha att göra med produktion av möss. Det skulle kunna vara foton av sjukdomar, obduktion ed, som andra kan lära sig av.

Det skulle kunna vara avlivning, då det ibland kan vara nödvändigt att kunna göra själv hemma.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

VStromberg
2013-08-09 11:52
#9

Jag kryssade i JA. Håller med Elin.

Meeeeen. Men men men, det stora MEN'et. Jag tror att det skulle bli en väldigt omogen nivå på de inläggen efter ett tag med kommentarer från musälskare. Och det kan i sin tur förstöra sajten.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[Tilde!]
2013-08-09 12:54
#10

Jag tycker det är enbart idé! Jag vill ha förvarningar för läskiga bilder och texter!

Velinga1984
2013-08-09 13:16
#11

Jag kryssade i Ja, just pga att OM det skulle förekomma på musifokus så vill iaf jag kunna välja. Jag är kräsmagad och fixar inte vad som helst.

jollycox
2013-08-09 14:42
#12

Jag valde kanske. Visst är det kanske bra att dom som vill får läsa dessa trådar, att märka känsliga trådar med X i början är en bra ide, och endel saker kan vara intressanta men jag tycker även att det ska finnas en gräns för vad man får skriva. Tex att endel ämnen är okej och andra inte. Att musen är ett sällskapsdjur tycker jag ändå ska vara detta forumets största vikt. Jag skulle kanske tycka att det vore intressant att LÄSA om vissa saker men inte se bilder på uppsprättade möss så jag tycker också att bilder inte ska få visas direkt i inlägget utan bara en liten bild i hörnet så får man välja om man vill se dom eller inte.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-08-09 19:39
#13

Jag har läst era inlägg. Mycket intressant. Jag förstod det mesta. Jag förstod amairas inlägg, men blev förvånad. 😍Jag förstod dock inte #7 till fullo…

"hjärt- och lungräddning"???

Jag anser att precis som en förening är det medlemmarnas önskemål på sajten som driver hur den utvecklas. Det har förekommit frågeställningar ang reglerna med att inte få visa bilder på döda möss och inte få diskutera avlivningsmetoder.

Men vi har ett behov av att visa bilder på döda möss ibland, för att lära oss mer om sjukdomar osv. 

Ang avlivning… den metoden jag praktiserar är så human att det inte kan jämföras med avlivning hos veterinär. Och här ligger eg den stora anledningen till att jag funderar på detta med att "öppna upp". Jag avlivade min bästa vän hos veterinär för snart 2 månader sedan. Det var en av de värsta saker jag gjort. Jag kände det som att jag svek honom, den själ på denna jäkla jord som jag älskat mest, att jag lät honom få ett plågsamt och hemskt slut. Min sorg handlar faktiskt mest om detta. Den handlar inte så mycket om att Korven är död. Utan sättet han slutade sitt liv på. Hur veterinärvården verkligen inte kommit på sätt att avliva hundar snabbt och fint! Så som jag avlivar mina möss. De hinner inte känna någon ångest det går på en sekund eller snabbare. Det går direkt!!! Och när jag avlivat så är sorgen över. Jag sörjer nämligeninnan. Jag tar farväl, säger hejdå, och om musen inte är supersjuk så kan jag låta denna fas ta några dagar faktiskt. Det kan vara en process. Sedan när jag bestämt mig, när det är dax (eller jag måste avliva pga att djuret är sjukt) så går det på rutin. Och det blir en bra död. Snabb och utan ångest. Mössen hinner aldrig uppfatta någonting.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Sync
2013-08-09 20:01
#14

#13 Jag förstår det där med Korven.. Våran hund blev också körd till en veterinär för avlivning. Hon plågades, blödde och jag hade ångest. Ville skrika på veterinären. Hon såg okunnig ut…

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

KickiG
2013-08-09 21:16
#15

Jag inser att jag hade tur med min veterinär när jag förde min hund dit. Hon hade allting färdigt, jag lyfte hunden på bordet, han fick sprutan för att somna in och jag satt med honom hela tiden. Gick fort och smärtfritt. Jag tror faktiskt inte han hann fatta något. Allt gick till som vid normalt veterinärbesök, så han väntade nog bara på att få ställa sig på vågen, få en godis och åka hem.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[ChinHeart]1
2013-08-09 21:18
#16

Ja, verkligen JA!

Grodan
2013-08-09 21:33
#17

#15 Låter som en mkt bra avlivning. Återigen slår det mig hur bra du jämt skriver, KickiG!

#16 Motivera gärna! Det är så många som skrivit här varför de INTE vill ha några förändringar så motivering till ditt ja skulle vara trevligt att få läsa.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
2013-08-09 21:56
#18

#15 Min veterinär kunde/visste inte vart man skulle sticka in sprutan.. Hon försökte få den i hjärtat men misslyckades 3 gånger i rad. En veterinär borde väl fixa det, ändå? Suck.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
2013-08-09 22:05
#19

#18 Uh… f*n… lider med dig…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2013-08-09 22:19
#20

#18 Åh, hemskheter! De borde verkligen klara av det med en gång!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
[ChinHeart]1
2013-08-10 13:38
#21

#16 För musen är inte endast ett friskt djur.. det kan hända precis vad som helst. De flesta blir ju helt hysteriska om ens husdjur får ett öppet sår på magen, tillexempel, och då är det oftast skönt att även om man tar djuret till veterinären i första hand kunna fråga osv om tips där det finns så många olika människor som alla är olika duktiga på möss. Man kan aldrig blunda och låtsas att mössen alltid ska vara friska, och alltid må bra. En dag dör alla möss och under deras levnadstid kan vad som helst hända, och nu när det är strikt förbjudet här på Mus iFokus att ta upp saker som avlivning och lite "läskigare" ämnen så tycker JAG att det känns som många blundar för verkligheten. Många av er här sitter inne med så sjukt mycket information och jag tycker ni ska släppa ut det istället. Det finns nytta för varenda ord! Därför tycker jag ja.

VStromberg
2013-08-10 15:56
#22

#21 Bra argumenterat! :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Digitalis
2013-08-19 21:34
#23

Jag röstade nej, men det gäller nog egentligen enbart avlivning. Å ena sidan så håller jag med om att det finns mer humana sätt att avliva möss på än att ta dem till veterinär men å andra sidan vill jag inte att kunskapen om hur man tar liv ska vara tillgänglig för vem som helst. En sökning på mus.ifokus och så kan vem som helst avliva sina möss, utan att man har den minsta kontroll över hur kunskapen används. Däremot tycker jag att det ska vara okej att fråga om det är panik, och att det ska vara okej att skicka pm om det.

Det borde dock finnas ett X-system för trådar med känsliga bilder, på tumörer, sår, ohyra osv. Kanske även obduktionsbilder.

//frida

hejkomochhjälpmig
2013-08-19 21:59
#24

Håller med Vattnadal i inlägg #8 och ChinHeart i inlägg #21 helt och hållet.

Klickade i "kanske" bara för att NEJ, jag vill absolut inte se en massa trådar märkta med (X) som handlar om fodermöss. Det tror jag inte hjälper att höja musens värde ett dugg.

Grodan
2013-11-19 05:25
#25

Det finns bra argument här. Flera som har åsikter?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sugar Mist
2013-11-19 05:41
#26

Hade för mig att jag skrev här, tydligen inte..

-

Grodan
2013-11-19 05:44
#27

#26 Varsågod och skriv! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Sugar Mist
2013-11-19 05:45
#28

#27 näää… inte sovit sedan 14 igår.. Tror jag kan dela mina åsikter efter frukost. Återkommer :)

-

Grodan
2013-11-19 05:51
#29

#28 Ok, låter bra. Sov och återkom sedan. Ska ev göra detsamma…

Jag måste säga att jag gillar Artlinks inlägg i #4 väldigt mycket och Iyens inlägg i #7 och det är inlägg som talar mot att "öppna upp".

Dold grupp går tyvärr inte. Vi använder den funktionen som admin-grupp.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sugar Mist
2013-11-19 17:00
#30

Jag är så tråkigt att jag är både för och emot även om jag minns att jag kryssade i Ja så har mina åsikter ändrats en del.

Jag tycker att X kan vara bra att ha för allvarligare sjukdomar och olika skador. Avlivningsmetoder och dylikt hade jag helst inte sett här öht då jag får uppfattningen av att man inte värderar musen som ett husdjur. Liksom, kaniner, hundar m.m. avlivas inte direkt så som vissa gör med mössen, de får en spruta och överdoseras med sömnmedel om jag inte minns fel. Jag tycker det låter helt fel i mina öron att förespråka avlivningsmetoder på hemmaplan, speciellt när det är flertal yngre som hänger på forumet. Behöver man avliva akut kan man fråga någon av de äldre uppfödarna.

Fodermöss är jag skeptisk till, de får hellre hålla till på reptiler. Möss är ett sällskapsdjur, ett husdjur, inte ett foderdjur, inte på mus iFokus. Sidan skulle tillslut antagligen domineras av fodermöss. 

Men som sagt, tycker X kan vara bra att ha i sjukdom/skadetrådar men annars..? Näe..

-

Grodan
2013-11-19 17:40
#31

#30 bra svar. Jag börjar känna lite så jag också…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: