Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 4887 ggr
Grodan
2013-08-12 00:42

Hermafrodism

I den här tråden, LÄNK, la  Rapunzel upp ett fotokollage på en hane, hermafrodit och hona.

Här är den bilden

Jag vill bara berätta att dagen nu kommit då jag själv fått äran att äga en hermafrodit.

En mus som såg ut att vara en hona fram tills 2-3 månaders ålder då jag såg en "bulle" där hanar har en pung. Som bebis hade musen tydliga tecken på att utvecklas till hona, med skillnaden att slidan/vaginan aldrig öppnades och en "bulle" utvecklades senare där hanar har pung. "Bullen" är bara mjuk och innehåller inga pungkulor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
L8sson
2013-08-12 02:26
#1

Coolt..! Intressant!! Så den har tuttar och pung, häftigt :P

ariama
2013-08-12 07:26
#2

Jag hade en hermafrodit för några år sedan, en hona, hahaha. Alltså, hon var en hon till en början, men utvecklades till en "hen" och gav mig myror i huvudet när hon förvandlades, och blev varken eller, eller snarare både ock.

Velinga1984
2013-08-12 09:47
#3

SUPERBRA TRÅD 😘

Jag har undrat ett par dagar hur man ser att en mus är hermafrodit, sen du skrev att det syns. Och ja, det syns rätt tydligt. Är dom alltid sterila?

Grodan
2013-08-13 00:31
#4

#1 Ja, den på bilden har det.

Jag ska någon dag ta mig i kragen och fotta min hermafrodit. Ring och påminn mig gärna… suck, jag är såååå lat med att fotta mössen…

#2 Har du foto på hen?

#3 Japp, alltid.

Är inte säker på att det heter hermafrodism på möss/djur… Korrekt namn kan vara pseudohermafroditism.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-11-02 11:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Fann foton av en slump när jag kollade bland mina gamla bilder. Så här kommer hon, min "hermafrodit" Elina.

ariama
2013-11-02 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det är alla foton jag har på henne.

Hon hade "snuttar" också (bröstvårtor) även om det inte syns på bilderna.

I övrigt var hon frisk, glad och pigg.

Annons:
Emelie
2013-11-02 22:10
#7

Men intressant. Det verkar alltså vara rätt vanligt att möss är hermafroditer?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

ariama
2013-11-03 09:08
#8

Nä, "vanligt" kan man inte säga, men det förekommer definitivt, och det dyker upp emellanåt.

"pseudohermafroditism" Ja Grodan, det låter bättre. För en hermafrodit är ju både hane och hona på en gång, och kan alltså både få och göra barn samtidigt. Dessa hermafroditmöss blir ju i stället ingetdera. Naturen vet inte vilken väg den skulle ta, och gör båda könen halvfärdiga i stället, typ. (om jag nu tänker rätt här)

Emelie
2013-11-03 15:59
#9

Ja, men iallafall vanligare än på människor och andra husdjur misstänker jag?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Tsunamis
2015-09-30 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#10

Puttar upp denna tråden då, ja, nu får man ansluta sig till skaran som fått en hemafrodit hemma. Såg ut som hona fram tills 2-3 månaders ålder när mamma fick kull nummer 2 och då tyckte lilla "hon" att hon skulle bli en "hen" istället. Mamman är import så någon inavel är det inte. Men hemafrodism har ju snarare att göra med en miss i generna när musen är ett embryo än just mutation eller inavel.

Nåja hon är bra på det sättet att hanar tar emot henne som en hona så hon kommer få leva kvar sitt liv här som herrsällskap som inte kan bli dräktig.

MvH  Tsunamis

Grodan
2015-10-01 04:04
#11

#10 haha, välkommen i gänget.

jag lyckades aldrig fotografera min hermis… hon dog i rossel…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: