Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 538 ggr
Fenixordern
2013-08-17 10:59

Tillökning och färghjälp

Igår flyttade fyra underbara mustjejer hem till oss. Från en uppfödare i Åstorp, Skåne! Alla är jättemysiga och otroligt sociala, jag är så nöjd! :) Men jag skulle behöva en hjälpande hand med färgerna och hårlagen. Så hoppas ni kan hjälpa mig! Skrattar

Annons:
Fenixordern
2013-08-17 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Först är de Clara, en liten, försiktig tjej som gärna vill vara uppe och mysa. :)

Fenixordern
2013-08-17 11:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Clara igen

Fenixordern
2013-08-17 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Elsa, en tjej som är ganska ensam av sig men är trevlig och social. :)

Fenixordern
2013-08-17 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Elsa igen

Fenixordern
2013-08-17 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Maja, en otroligt aktiv och social mus. Det första hon gjorde var att springa raka vägen upp för min arm! 😃

Fenixordern
2013-08-17 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Maja igen

Annons:
Fenixordern
2013-08-17 11:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ginny, en mus som inte är så där otroligt social av sig, eller kanske bara blyg. Hon är aldrig riktigt helt framme men hon är nyfiken och ändå med. :)

Fenixordern
2013-08-17 11:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ginny igen

Fenixordern
2013-08-17 11:07
#9

Jag är ganska säker på att de inte är några kanonmöss, varken i typ eller i färg, men det skulle endån vara superkul att få lite expert-utlåtande! 

Ginny och Maja är för övrigt äldre och Clara och Elsa är småttingar. :)

Madicken4
2013-08-17 13:57
#10

Tycker att de är superfina! 🙂

Fenixordern
2013-08-17 15:12
#11

#10 aa, de är så otroligt fina på sitt sett, urgulliga små töser! Tror dock inte de är "fina" enligt färgstandaren. 🙂

ariama
2013-08-17 16:22
#12

Om du köpt av uppfödare, har du inte fått en stamtavla då? I så fall står färgerna där.

Huvudsaken är att de är trevliga sällskapsmöss, det är då det är kul att ha dem, tycker jag. Dina möss är gulliga!!

Jag kan inte svara på din fråga, inte utan att hålla i dem och se dem irl.

Clara tycker jag verkar vara lilac.

Elsa ser ut som en fint färgad cinnamon.

Maja tyckte jag först var dove/tan, men hon är "rödfärgad" även ovanpå nosen och ovanför frambenen, så jag undrar om hon inte är någon sablevariant? Dvs röd, dvs dominant yellow, men det är bara en fundering jag har, jag vet inte!

Och Ginny verkar vara siames (eller nån av färgerna med c(h).

Sedan är alla utom Elsa långhår också, och kanske har du även texel där, pälsen är så fluffig.

Men, men, någon annan får svara bättre, jag kan inte riktigt avgöra.

Sugar Mist
2013-08-17 18:53
#13

#12 JAg var påväg att skriva Dove/tan jag med men hon har inga röda ögon vad jag ser..?

-

Annons:
Fenixordern
2013-08-17 19:36
#14

#12 Jag skulle inte direkt kalla det en så där jätteseriös uppfödning. Vet att personen i fråga har trevlig möss, därför jag köpte av henne. Men varken stamtavla, färg, ålder osv fick jag… 

Jag tycker det är perfekta första-möss iallfall, då jag vill ha gulliga små trevliga krabater. Men uppfödningsplanerna finns där, en bit fram, så nästa "omgång" kommer vara "finare" möss. :) 

Nä jag förstår att det är svårt att bedöma färgerna utifrån ett foto, men är tacksam för era försök!! 

Maja är "rödfärgad" på hela magen, upp vid rumpan och en fläck i huvudet. Hon har även "krullig" päls med utstickande hår över hela kroppen. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det.. 

Tack för hjälpen! 😃

ariama
2013-08-17 19:37
#15

#13. Röda ögon, jösses det glömde jag ☺️ . Mycket att hålla reda på på en gång. Då är det inte så mycket kvar att välja på, än sable.

De "röda" varianterna kan verkligen ha lustiga färger som förvillar.

ariama
2013-08-17 19:41
#16

#14, Krullig päls med utstickande hår = långhårig lockig = texel 😃.

Håller med dig fullständigt om att det är viktigast att ha trevliga möss!!

Grodan
2013-08-18 15:51
#17

Vad kul att du hittade en uppfödare i Skåne. Och grattis till fina möss.

Skulle ju vara jätteskoj om den här uppfödaren ville gå med i mus-ifokus och berätta om sina möss, samt stå med på våran uppfödarlista.

Det händer ju rätt ofta att folk vill köpa tama, friska och snälla möss även i Skåneland och just nu har vi ingen uppfödare i länet med på våran lista…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Fenixordern
2013-09-08 12:12
#18

#17 ja, när jag var och hämtade dem nämnde jag mus i fokus, och hon skulle fundera på det! Så förhoppningsvis går hon med! 😃

Upp till toppen
Annons: