Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 278 ggr
_Charlie
2013-08-21 18:01

Akut hjälp tack!

Hej!

För en stund sedan fann vi en helt utmärglad mus i nöd ute. Rätt eller fel, vi tog den med oss hem för där kunde den inte ligga. Den hade blod i ansiktet som jag har tvättat bort, ögat ser lite skadat ut, men i övrigt inga synliga fel. Bara helt utmattad och ser ut att dö inom kort. Jag har försökt få i den vatten med en spruta i munnen, men den är såklart inte så samarbetsvillig. Finns det något vi kan göra för att rädda denna lilla fina varelse?


Annons:
XxteZZxX
2013-08-21 18:27
#1

Förmodligen är det humanaste att avliva den då den troligen har inre skador och inte kommer att överleva, tyvärr.

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

Grodan
2013-08-21 20:55
#2

Håller med XxtezzxX…

Jag vill alltid avråda folk från att ta in vilda möss. För att förhindra att smittor kommer på våra tama möss, samt för att förhindra att människor blir sjuka. Det finns nämligen några smittor som vilda möss kan ha som kan göra människor mycket sjuka. De antas vara ovanliga, men vi har ändå haft en av dessa på våra tamråttor.

Upptäcks det att man har en sådan smitta på sina husdjur, som kan vara farlig för människor, måste man avliva alla djur som anses vara smittbärare. Jag anser inte att det är nödvändigt, men om stat och kommun tvingar dig har du inget val.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: