Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 508 ggr
Roten008
9/1/13, 6:54 PM

Storleken på musens bur?

Jag ska födaupp möss men jag vet inte vad det minsta utrymmet är för en mus, hur stort måste det vara. Jag ska ha någon sorst rack system.

Måste höjden på lådan vara 20cm? Eller räcker det med 10?

Annons:
Smulan80
9/1/13, 7:14 PM
#1

Det känns som att du tänker avla för ormmat eftersom du inte läst på innan beslutet att börja avla? Känns lite oseriöst.

Läs på om vad mössen behöver innan? 10 cm i höjd känns för mig mycket litet. Enligt jordbruksverket skall absolut minst vara 0,2m det vill säga 20 cm i höjd. (Länk)

KickiG
9/1/13, 7:37 PM
#2

Jag håller med #1. 10 cm är lågt. Möss tycker om att klättra, och man måste ha utrymme för både bottenströ, boplats, mat, vattenflaska etc. Jag tycker till och med att 20 cm är lågt. Mina egna möss har 40 cm i höjd.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Lottavo
9/1/13, 7:53 PM
#3

tycker också det låter mer som musodling än musuppfödning…

Smulan80
9/1/13, 8:25 PM
#4

Jo jordbruksverkets ramar är ju verkligen MINIMUM. Möss kan sträcka på sig ganska högt, de vill klättra och skutta. 10 cm vore som att leva i en lägenhet som knappt har högre tak än vad som är höjd i skrubben under diskhon i köket. Det är omöjligt att få djuren att må bra, samt bomaterial, bottenmaterial, hus… det går bara inte. Jag får rysningar bara att tänka på det.

Grodan
9/1/13, 9:11 PM
#5

#0 Japp, minsta höjd är 20 cm. Kortaste sidan får inte vara kortare än 20 cm.

Jag har lagliga burar till mina möss. Kanske inte minimått, men enligt många alltför små burar. I dem får jag ha 5 möss. Jag har sällan så många, men ibland går 5 där ett tag.

Jag har lagerhyllor som jag har ställt burarna på sidan, så att jag ser in lätt. Det är viktigt att kunna se in tycker jag. Att snabbt se att allt är ok i burarna och sedan ta ner en och en och hälsa på mössen.

I varje bur får jag plats med hängmatta, strö, pinnar kartonger, toarullar mm. Så mössen har aktivering och stimulans. Allt enligt lagen.

Dock är det en hel del att önska givetvis och den dagen jag är nere i 10  burar så kan jag ge dem alla större.

Jag har två rastplatser och flera akvarium och terrarium. Mössen får komma ut ett par gånger i veckan på rastplats och även bo i andra burar emellanåt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
9/1/13, 9:23 PM
#6

#5 Jag tycker att man inte bara skall döma enligt burens storlek. Det är inredningen och möjligheter till annan miljö så som rastplats, och social aktivering som gör stor skillnad. Möss är nyfikna, aktiva och sociala djur. Om de erbjuds möjlighet att klättra omkring och undersöka och vara sociala med sin människa så är de i flesta fall lika glada om inte gladare än möss som bor i stora burar utan alltför mycket omväxling i livet. Vissa möss gillar att klättra, andra att gräva. Man skall nog också känna sina möss och veta vad de gillar. Och erbjuda dem möjligheter till att göra det.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: