Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1357 ggr
Lindb
9/3/13, 8:25 PM

Vibrera med svansen

Jag har två möss, varav en av dem vibrerar med svansen då och då. Det är den som är mest framåt, nyfiken och söker sig till mig, klättrar gärna på armarna och kryper in under tröjan. Hon "piskar" inte, utan vibrerar bara med svansen. Är det detsamma som att piska?

Behöver lite snabbt råd då jag blir orolig.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
Grodan
9/3/13, 8:45 PM
#1

Inte piska? Så en lätt viftning?

Om inte så ber jag dig göra en film…😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lindb
9/3/13, 8:51 PM
#2

Piskar den sida till sida eller upp och ner?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Grodan
9/3/13, 8:58 PM
#3

De kan piska åt bägge hållen. Jag tror att piska med svansen varningsbeteendet är i behov av ljudförstärkning så de rör svansen mot underlag eller överlag eller sidolag (lol) för att orsaka ett "trummande" ljud…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lindb
9/3/13, 9:12 PM
#4

Ja, då är det som att hon trummar snabbt med svansen mot underlaget. Oerhört märkligt, jag iakttog henne bara då, för att se vad hon ville göra. Men hon bara kom tillbaka och kröp upp på mig igen som att inget hade hänt. När jag släppte ner henne i buren sprang hon runt lite, för att därefter komma tillbaka till min arm.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Lottavo
9/3/13, 9:12 PM
#5

"svans-rysning" Kan det vara att nåt blir lite extra spännande eller intressant? Som en mysrysning, ungefär?

Lindb
9/3/13, 9:15 PM
#6

#5 Det har varit till följd av att hon stannat upp och sniffat runt, det ser ut att vara av nyfikenhet. Hon verkar inte aggressiv eller något när hon har gjort det. Varken före eller efter. Så jag vet inte riktigt vad det betyder..

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
KickiG
9/3/13, 9:16 PM
#7

Min muskille som tyvärr inte blev långlivad höll på och trummade med svansen mot väggar och inredning när han revirmärkte och var stressad. Vilket var ofta. Jag tolkade det lika som #3 gör, ett varningsbeteende och kanske även revirhävdande beteende. De gånger jag såg honom göra det så såg det inte ut som att piska direkt, det var ingen stor rörelse, utan många snabba som alstrade ett "kulspruteljud".

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
9/3/13, 9:18 PM
#8

Jag vet inte.

En helt avslappnad mus/råtta kan rycka lite i svansen…

En fullt vaken mus/råtta som piskar/viftar med svansen är inte alltid glad.

MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN

jag har träffat på ett nytt beteende på iller. Efter 22 år som illerägare har jag då fått lära mig ett nytt beteende.

Svanspiskande.

Och jag som är så införstådd vad det betyder när möss/råttor gör det tog det som något negativt typ nu är iller arg…

Men det betyder ungefär det Lottavo menar… spännande… kul, busigt… eller nåt (eller så har illerfolk missförstått allt… lol)

Jag kan bara glatt säga att jag vet inte. En iller förstår jag, men flera i grupp när de gör saker mot varandra osv… nä, fattar ingenting


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lindb
9/3/13, 9:21 PM
#9

#7 Åh, så tråkigt att höra :/ Jag har inte hört eller sett henne göra det i buren, bara när hon har varit på sängen, det har hänt vid två tillfällen nu. Med en veckas mellanrum ungefär. Senast tänkte jag att hon kanske blev stressad över att få springa runt på sängen, så jag lät dom springa runt lite på bordet istället. Där har hon inte gjort det. Idag lät jag henne springa runt på sängen igen, och då gjorde hon det från ingenstans.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Lindb
9/3/13, 9:26 PM
#10

#8 Ja.. det är väl just det, att räkna ut vad det betyder. Det är oerhört märkligt, och jag har ju läst att svanspiskande i allmänhet är ett dåligt tecken. Men att det då kommer från min mus som är mest social och tam, det förstår jag inte. 

Båda gångerna kom det från henne efter att hon fått springa fritt ett tag. Upphetsning, glädje, stress, oro?? Hon är väldigt sprallig av sig, nästan att man vill kalla henne för klas klättermus.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Lottavo
9/3/13, 9:28 PM
#11

Jag är mer hemma på hundars och katters kroppsspråk… Mössen lär jag mig mer och mer om. Men det borde ju vara skillnad på darra/vibrera och vifta/piska, tycker jag…

KickiG
9/3/13, 9:32 PM
#12

#9 Min kille gjorde det ofta, minst en gång per dag. Han var i mitt tycke en extremt stressad mus, så jag bestämde mig för att låta honom somna in. 

Det kan ju vara att sängen är lite för spännande för henne, kan du begränsa utrymmet där på något vis och se om hon reagerar lika där i alla fall? Eller bara låta henne vara där korta stunder i taget så hon vänjer sig.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Lindb
9/3/13, 9:33 PM
#13

#11 Ja, man kanske ska vara lite öppen för alternativa betydelser från just det beteendet! Som Grodan sa också med illern. Ja, det var det jag tänkte också.. Jag får observera henne och se hur hon agerar före och efter om det händer igen. Är hon stressad, är hon rädd, verkar hon uppspelt osv.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
Lindb
9/3/13, 9:36 PM
#14

#12 Stackarn, kan inte vara roligt för dom att vara så stressade.

Ja, jag får nog ta och backa några steg och kanske inse att sängen inte fungerar så bra, även om det är ett väldigt bra ställe att få motion på.

Det blir liksom konflikt i viljan att låta dom få springa fritt mycket, med att dom samtidigt ska känna sig lugna/trygga. Jag vill inte att dom ska vara eller känna sig understimulerade.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Grodan
9/6/13, 5:16 PM
#15

#14 Tror du inte att de vänjer sig?

Jag håller ju med om att sängen är ett bra ställe. För möss är dock inte öppna ytor så naturliga. Möss stryker gärna längst med byggnader, i skydd av växtlighet och saker, så om de kan få lite saker att gömma sig i och vänja sig mer så blir det nog lättare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Smulan80
9/6/13, 6:32 PM
#16

En för oss ofarlig skugga kan väl tolkas som en högst livsfarlig rovfågel av en liten mus? :) Saker att gömma sig på/i/under löser nog problemet.

Grodan
9/6/13, 6:48 PM
#17

#16 bappsolut


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lindb
9/8/13, 12:19 PM
#18

#15 Smart, även om jag alltid sett till så att det funnits saker på sängen de kan gå runt i! Bara att ta det försiktigt framåt så att de blir mer och mer vana/trygga.

#16 Haha ja fy vad vi måste verka läskiga alltså.

Har iakttagit hon som "piskat" nu. Jag skulle vilja säga att det är en modig, social mus med temperament bara. Har sett att den andra (lugna musen!) springer efter henne i buren också, så att hon piper.. 

Som temperamentsfull människa känner jag bara att jag tycker om henne ännu mer för att hon är sådan.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Upp till toppen
Annons: