Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 434 ggr
L8sson
2013-09-03 20:51

Att vara sjuk

Jag har funderat på det här idag att vara sjuk, både vi människor och djur tex möss och hund. Vi blir sjuka ibland, förkyld eller får hosta. Vissa får löss och skabb också. 

Vi blir sjuka ibland och det är inte onormalt, men när vi pratar om möss så är det så stort och fel. inte fel men det blir så mkt snack om det. Och det här med att de bästa avelsdjuren ska vara kärnfriska. 

Hur rimligt är det att man går genom hela livet och aldrig är sjuk?

Nu är det ju så att människan och hunden iallafall har mkt bra vård och mediciner än vad mössen har. Men det var bara en tanke som slog mig idag.

Annons:
Grodan
2013-09-03 21:10
#1

När det gäller djur så får de inte vara sjuka på så sätt att det nedärvs. Vissa saker är ok, andra inte. Det mesta som är påverkat av miljön är ok, bara du kan ändra på det så musen blir frisk. 

Hur man ska tänka gällande immunförsvar och motståndskraft mot bakterier och virus i en besättning där djuren har mycket sådant är något vi alla pratar om och funderar över…

Jag har tidigare medicinerat bort bakterier, men idag kan jag inte själv medicinera bort pasteurella och sedan isolera mig helt - däremot om vi alla bestämmer oss för att medicinera bort bakterien så är det en annan sak… men vi vet inte ens om det går…

Jag har avlat möss och råttor i många år med principen att djuren skall vara friska och jag anser att det fungerar. Jag och flera andra med mig fick fram väldigt starka, långlivade och friska möss.

Honor skall aldrig ha varit sjuka. Aldrig rosslat. Den gången jag tummade på det gick det åt skogen. En upplevelse jag tyvärr har lärt mig av, men som jag verkligen inte rekommenderar.

Idag strävar jag fortfarande efter att nå dit igen (långlivade och friska möss) och jag har inte så många superfriska djur tycker jag, men jag tycker inte att jag lyckas köpa in något som är bättre alltid. Är det inte det ena så är det det andra och jag är så less på det. Och jag tror att våra möss är så sjuka för att för många bara avlar utan någon tanke som helst om hälsa… Och jag ogillar det mycket starkt.

Jag har inte avlat på större djur än kaniner så jag har väl eg inte så mycket att säga, men jag anser att man ska ha lika hård koll på alla varelser som förökar sig. Planera aveln väl med tanke på hälsa och livslängd som också blir det samma som livskvalitet!

Och med risk att vi plötsligt börjar prata om att leka gud och Hitler så tyvärr ja, människor borde tänka lite på vad de gör när de förökar sig också. Jag t e x har gjort ett aktivt val att inte yngla av mig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2013-09-03 21:49
#2

När jag skrev och tänkte så tänkte jag på när möss nyser eller sånt man kan behandla. Tumörer och hjärnskada är ju en självklarhet att man inte vill avla vidare på. 

Jag har haft ett muspar som fick ungar, efter ungarna började dom rossla. Ingen av ungarna har visat Rossel någonsin, men jag ska inte avla på dessa? Jag vet ej hur Rossel fungerar, har verkligen inte förstått.. 
Hade möss som jag behandlade och blev friska och sen dess har de varit friska. får verkligen inte ihop det. 

Jag kanske inte varit med om så mkt som ni varit, i sjukväg. Inte kul att få sjukdomar bland sina djur men ni har väl enormt mkt mer erfarenhet än mig.

Grodan
2013-09-03 23:20
#3

#2 Just detta med nysningar och Rossel är speciellt, tyvärr.

Min erfarenhet säger nej. Avla inte på djur med rossliga föräldrar. Om föräldrarna blir gamla och börjar rossla kan man dock diskutera saken, men då bör ungarna vara vuxna - flera månader gamla.

Även om du kan få djur friska/symtomfria med medicinering eller mat så kommer ofta rossel/nysningar tillbaka så småningom och det går absolut i arv. Det handlar om immunförsvaret. Om du istället kan bygga upp mössens immunförsvar så är det vägen du skall gå och vi jobbar flera på det idag. Hur vi får mössen att bli starkare och att klara av introduceringar. Det ska inte vara så att en hona och en hane riskerar livet när man sätter ihop dem för parning. Och blir mötet ett resultat av Rossel hos någon av parterna så är det också bevis för att ungarna har hälften så stor chans att klara sig från Rossel. Blir bägge parter sjuka är chansen nästan noll.

Jag har valt att avliva rossel-sjuka möss idag. Till rosselsjuka räknar jag även in nysningar, dock är det inte vanliga små nysningar jag pratar om. Jag pratar om en irriterande infektion i näshålan som gör att musen tar upp tassen till nosen, är irriterad och går ner i vikt. Den kommer efter en tid att plågas och ofta utvecklar den Rossel.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2013-09-03 23:44
#4

#3 Jag vill bara säga direkt att allt du skriver, uppskattar jag. Jag gillar att kunna diskutera och byta tankar utan att det ska vara olika sidor som man ska stå på. 

Jag avlivar också möss som rosslar, sen har jag möss som nyser men blivit bra av kurer som är bra för imunförsvaret. Men jag börjar fundera hur illa ska de få vara innan man ska överväga att ta bort dom. Jag hade en period där jag fick in Rossel och jag tror vi tog bort närmare 60 möss som rosslade. Jag vill gräva en grop och lägga mig där. Men jag kämpade mig upp igen men har inte fått kläm på detta med Rossel

Tog jag bort möss som inte rosslade, eller var det Rossel men kunde jag bota den? Får såna tankar eftersom jag ej har erfarenhet, nu lyssnar jag på mina möss och tycker dom låter. Ja jag kallar det för låter nuförtiden för att jag är så nojjig. MEn ja möss andas Lotta.. *suck* på mig själv. 

En rosselmus hör man och man ser hur den anstränger sig att andas osv. Helheten, är den kry, är den pigg m.m. Så fort jag anar Rossel eller liknande läten så kollar jag direkt om musen mår bra övrigt, om det är en mus som mår dåligt så överväger jag om jag kan ge en kur med imunboost eller är det meningslöst. 

Några av dessa mössen jag avlat på som sedan blev sjuka när ungarna var vuxna lever och är friska. Har inte märkt något alls på dom, det ska bli intressant att se hur länge dom lever och om de blir sjuka igen när de börjar bli äldre. barnbarn till dessa finns i livet och jag är bra nyfiken på om dessa kommer börja rossla. 

Jag kan gå med på att dåligt imunförsvar kan föras vidare men fattar inte rosslet, de måste vara som en ordentlig förskylning/hosta hos oss människan.? 

Min fundering är om jag blivit skrämd av detta och att jag är för uppmärksam, alla läten mina möss gör funderar jag om de är sjuka. Kanske därför jag är så osäker på just Rossel. Kan inte få grepp om det. Det gör mig så sjukt osäker… 😕

Grodan
2013-09-05 17:57
#5

#4 Trevligt att du uppskattar det.

Absolut är det bra med diskussioner. Men läs inte in något i min text. Jag är inte personlig, jag hoppar inte på någon. Om min text låter hård och elak så beror det mer på sättet jag skriver än hur jag är och tänker.

Jag är inför Rossel av nolltolerans. Det sitter i min ryggmärg. Jag har inte sett något bra komma ut av Rossel, så tyvärr NEJ rosseldjur skall aldrig avlas på.

Du, L8sson, uttrycker svårighet att förstå vad Rossel är, eller hur det låter. Det är förklarligt. Det kan låta på flera sätt. Och det finns andra sjukliga läten som inte är Rossel men låter ungefär likadant. Det enda man eg behöver veta är att en frisk mus inte skall nysa eller låta alls. När man sedan i sin besättning hittar ett djur med konsigt läte så har vi ju idag den möjligheten att filma det (se bara till att det inte är störande ljud i bakgrund/förgrund osv) och lägga upp här så att andra kan lyssna och säga vad de anser.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: