Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 4619 ggr
jollycox
2013-09-07 12:01

Kliar sig, småsår, tjock..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att Jackson kliar sig ganska mycket. Men han kanske gör det när jag ser på och inte annars :P
Jag har märkt att när jag stryker han över ryggen så är det små små "prickar" som sticker upp, typ sårskorpor kanske. Han är inte så hanteringsbar, han går inte att hålla fast, men jag har försökt sära på pälsen och se men hans päls är så kort och tät så det är svårt.
Jag har funderat om det kan vara någon slags ohyra?

Sen är han tjock. Och blir bara tjockare. Dagsvikten är 58g och han var rätt rund redan när han vägde 51g. Se bild nedan. Han har ingen kropp längre, han ser bara ut som en padda.
Hans torrfoder består av: 80% mathavre, matvete, matkorn och rågflingor och resten är bovete, undulatfrön(mest hirs), havrekli, alfaalfafrön, solrosfrön, pumpakärnor, vetegroddar.
Jag har blandat en till omgång men utan solrosfrön och pumpakärnor och blandat ut den gamla blandningen med så det är hälften så mycket solrosfrön och pumpakärnor.
Sen får han färskmat och det blir såklart lite blandat, blomkål, pasta, minimajs, ärtor, hemmagjord barnmat(som är rätt fet så den ska han nog inte få mer), sallad..

Vill ha tips och råd!

Bild på Jackson 51g.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
KickiG
2013-09-07 13:00
#1

Jag är inte så duktig på ohyra, så den delen får jag bolla över till någon annan. När jag var till veterinären med mina möss så använde han en bit tejp som han "duttade" med över ryggen på dem. Då fastnade det som visade sig vara pälslöss i tejpen. Jag hade själv försökt titta, men inte sett någonting alls.

Mina möss tjejer är på bantningskur nu. Jag tror att det är med människor och djur lika, alla har olika ämnesomsättning och olika näringsbehov, och därför måste man i synnerhet på viktkontroll titta på de individuella behovena. 

Mina äter just nu fröblandning som är köpt. Bara jag klurat ut vad jag ska ha i en, ska jag göra en egen. Därtill får de mycket grönsaker, kål och sallad. Potatis, pasta och ris får de inte just nu, inte heller annat bröd än lite knäckebröd som de gillar att knapra på. De är även  på "träförbud" för att kolla om Gnuttans ögonproblem beror på trädamm, så därför får de knäckebröd för att ha något hårdare att gnaga på. Frukt och bär får de väldigt väldigt lite av, eftersom de innehåller ganska mycket socker. Solrosfrön får de lite av, men bara som godis. Har jag solrosfrön i maten äter de först alla solrosfrön, och därefter - kanske - resten.

Att göra maten helt kolhydratsfattig/fettfattig/sockerfri tror jag inte riktigt på, kroppen behöver allting, men det skall vara i rätt mängder. 

Och som alltid, förbränna mera kalorier än man får i sig = mera motion. 

Just det ja, fröna serveras inte i en skål, dem sprider jag ut över allt i buren och packar in i små paket etc så att det skall vara lite jobbigt att hitta maten. Och till nästa skall jag bygga en plattform som de måste klättra upp på för att komma åt den mat som serveras på tallrik.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

jollycox
2013-09-07 13:11
#2

#1 Så veterinären särade inte på pälsen först? Bara duttade med tejp på? Ska testa det.

Jag ska nog börja göra som jag gjorde till mina flickmöss jag hade tidigare. Ett fat där jag först spridde ut mat och sen bottenströ ovanpå. Då får han leta lite. Jag vill inte sprida ut i hela buren för då blir det svårt att se hur mycket mat som är kvar. Och han kissar överallt hela tiden så då blir maten kissig. Nu har han maten i en skål på en hylla så han måste ju upp på den men sen kan han bara sitta och vräka i sig. :P

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Iyen]
2013-09-07 13:28
#3

Mycket kiss och övervikt. Diabetes?

KickiG
2013-09-07 13:30
#4

#2 Han liksom "rotade runt" i pälsen lite först, tittade hur huden såg ut och så. Du kan ju testa med att stryka lite mothårs om Jackson tillåter det, eller krafsa lite. Då lossnar ju sånt som sitter närmast huden.

Jag hade en hane en sväng, och gjorde en boll av toapappersrulle åt honom och pillade in frön i den, han slet på rätt bra när han försökte få ut maten därifrån. Mina flickor bara sliter isär bollen, men Pongos boll höll i ett par veckor, jag bara la in mera frön i den. 

Man klipper rullen till ringar, och sedan så lägger man ringarna in i varandra så det blir en boll. Och så kan man fylla bollen med hö eller pappersbitar, och frön eller annan torr mat som musen skall försöka få ut därifrån.

Här är en lite dålig filmsnutt av den.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

jollycox
2013-09-07 14:36
#5

#3 Han har alltid kissat överallt, hans bror gjorde också så. Det liksom rinner ut lite kiss nästan hela tiden.

#4 Okej, jag får testa och se om jag kan få fast något på tejpbiten.
Serverade du mat någon annanstans än i bollen? För jag har testat sätta mat i en liten kartong(typ tablettask) men han bryr sig inte om den för att det finns mat som vanligt i matskålen. Kanske skulle testa sätta några godisar i en ask. Godiset är röda små grejer från mina hamstrars mat som dom inte gillar så inte så jätteonyttigt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

KickiG
2013-09-07 14:42
#6

#5 Ja, hade mat också  utspritt i buren. Men både Pongo och flickorna verkade uppskatta det i alla fall. Brukar också vira in mat i pappersbitar, eller avrivna hörn från kuvert som jag vrider till en strut. Även om de har mat mera lättillgängligt, så verkar de gilla att pyssla med paketen i alla fall. 

Mina stackars djur får aldrig mat serverat enkelt… Bara sådan mat som kladdar, det kommer i en skål. All torr mat sprider jag ut och/eller gömmer. Anser att det är bra tidsfördriv att leta rätt på maten och så blir det inte så att de bara sitter och knaprar i sig.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
jollycox
2013-09-08 14:10
#7

Jag testade igår att först dra pälsen mothårs och sen dutta med en tejpbit men det enda som fastnade var några hårstrån.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-09-08 17:36
#8

På en tejpbit som du duttar runt huden  i såren kan du ev se skabbkvalster, om det skulle vara det han har - det kan orsaka sår, dock vanligast på huvud, runt öron och nacke.

Som hjälpmedel kan jag tipsa om ett relativt billigt portabelt mikroskop som kan inhandlas från Clas Ohlsson för 129 kr. LÄNK

Jag använder själv en sådan för att kolla på tops från illeröron för att se öronskabb… och usch vad det är jobbigt när man också ser sådana… i 100 gånger förstoring… strutta omkring och vara lyckliga i livet lixom…

MEN såren kan vara annat också. Min högst egna teori är att många möss kan få hudproblem när de får för lite animaliskt protein eller för lite fettsyror. Så testa att mata din lilla parvel med rå lax. Jag tycker rå lax botar allt från Rossel till hudproblem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-09-08 18:10
#9

#8 Pappa har ett litet förstoringsglas som förstorar 20 gånger tror jag det var, ska testa med det.

Animaliskt protein får han några gånger i veckan, ska se om vi har lax hemma.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
2013-09-08 18:11
#10

#8 Förresten, tror du att dom skulle fastna på en tops om jag rör runt med den i pälsen?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-09-08 18:19
#11

#9 har du tittat på tejpbiten med det? 

Ok. Jag läste vad du skrev att du ger honom i matväg och såg där inget animaliskt så därför skrev jag det.

#10 Vet inte… jag har aldrig gjort det…

Tops tar jag i öron på iller o hund.

Från huden på mus/råtta har jag använt något att skrapa med. Hård plastbit typ.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-09-08 18:33
#12

#11 Nej det var nu när du skrev om mikroskop som jag kom på det.
Glömde visst skriva att han får hundmat och hundkex och i den hemmagjorda barnmaten är det kött.

Okej, får testa och se.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-09-08 18:46
#13

#12 Det är inte tillräckligt bra tyvärr. Det är tillagat kött och en massa annat dumt i, bättre att ge dem rått.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
jollycox
2013-09-08 18:54
#14

#13 Jag vet men ibland går det flera dagar tills vi äter kött och så ska man komma ihåg att ta av åt Jackson också.. Massa annat dumt är det inte mycket av men såklart bättre med rått kött. Får kanske sno några gram av katternas barfröra varje/varannan dag :P

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-09-08 22:20
#15

#14 Man kan frysa in små små portionsbitar till musen…

Katternas barfröra låter mycket bra!😃Tänk dock att första gången musen presenteras för sådant kan den äta lite dåligt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-09-09 10:43
#16

#15 Att jag inte har tänkt på det. Typ råa miniköttbullar :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
2013-09-09 20:00
#17

Har tejpat i pälsen igen och tittat under förstoringsglas men de små flagor som följde med är typ bara hudflagor.

Och jag är väldigt väldigt orolig och rädd att han håller på att få så som två av mina flickor fick, sår i nacken. Han har glesare päls mot nacken. Så jag ska servera jordnötssmör ikväll och köpa lax imorgon.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
2013-09-09 21:44
#18

Hittade lax i frysen så nu har han fått det också. Han smaskar jordnötssmör just nu.
Jag sa till honom att tjock får du vara bara du är frisk.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-09-10 00:59
#19

#18 Super! Håller med. Tjock får han absolut vara. Jag håller en tumme hårt för honom! Och dig!❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-09-17 19:37
#20

Det har inte blivit sämre, men han kliar sig än och är lite kal på nacken. Han får nytt jordnötssmör och lax varje dag. Jordnötssmöret äter han av och laxen petar han i iallafall men det är nog väldigt lite han äter av det. Han får också lite vetegroddsolja och kokosnötsolja varje dag som han slickar i sig med god aptit.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Grodan
2013-09-17 21:12
#21

#20 Bra. Med din tösabit gick det ju snabbt sämre. Men Jackson har väl inte ett sådant sår? Utan det kliar och han är lite kal…?

Mot hudproblem är det främst B-vitaminer och omegafetter som behövs.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-09-17 21:16
#22

#21 Ja med båda mina töser gick det fort och det började med en liten kal fläck, Jackson har en större fläck som bara är lite hårlös. Inget sår.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
2013-10-03 11:14
#23

Stackarn kliar än och har flera småsår på ryggen. Han är inte kal längre iallafall. Men det varierar ganska mycket från dag till dag, vissa dagar har han bara något enstaka litet småsår medans andra dagar, som denna, har han mer.
Han äter nu upp all lax på några timmar. Hur ofta kan jag ge lax?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-10-06 14:31
#24

#23 Ok… småsår… och du har inte sett något röra sig… du har tagit små tejpprover och kollat på och inte sett något…

Jag kan ju inte helt utesluta skabbkvalster. Kanske en sådan sort som går ner djupt i hårsäckar så att du vid tejpprov inte ser något. Så frågan är om han kan må bra av en dutt Stronghold i nacken.

Hur ofta kan man ge lax? Hm… just DEN frågan har jag inte förberett mig på… enligt en del är ju inte ens fisk en naturlig diet för möss… men enligt mig är lax en sådan himla bra mat som funkar som medicin. Det är både ett skämt och fullt allvar att jag säger "ge den lax" så fort någon pratar om sin sjuka mus, råtta, iller eller annat… Men hur ofta? hm… ett djur som uppenbarligen är sjukt kan behöva lax mkt ofta, däremot i små mängder. En mushona botade jag från Rossel med lax, ärtor, broccoli, babyspenat mm i en röra som hon fick en matsked av varje dag i 2 veckor. Sen var hon frisk. Andelen lax i geggan/röran var inte superstor. 

Mina illrar får en matsked lax varje dag. Det ska de få resten av livet. Men för iller är det annorlunda. Lax ingår i deras naturliga diet. Illerfolk säger att de ska ha laxolja varje dag, men jag som gärna ger dem naturligt i den mån jag kan ger dem istället rå lax. Sedan får de ju en jäkla massa annat. Även andra fiskar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-10-06 16:26
#25

Jag har också funderat om det kan vara nån slags ohyra. Frågan är om veterinären skriver ut stronghold fast det inte är säkert att det behövs..
Jag ska testa att dutta med tejp igen och kolla.

Okej, men då har jag ett hum iallafall om hur mycket och ofta man bör ge. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-10-06 17:17
#26

#25 Om du har en bra kamera kan den ju ta macro och sedan kan du kolla i förstoring i datorn… det gäller då att blåsa undan pälsen och ta kort på någon vit/genomskinlig jämnt oval liten liten prick på huden…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-10-08 19:19
#27

#26 jag ska se om jag kan få nåt kort. igår fick jag kolla noga på såren. han tyckte väl att det kliade skönt när jag var och pillade. ska ringa vetten imorgon ang min katt så ska fråga om detta med. Hans hud var inte röd eller irriterad, bara massa små sår och torra sårskorpor. Stackarn kliar sig nästan hela tiden nu.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Grodan
2013-10-09 19:08
#28

#27 Det låter verkligen som skabbkvalster!!! --->"kliar skönt"


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-10-09 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Men är det inte konstigt att det är mitt på ryggen han kliar? Brukar ohyra vara där?
Om du ser på bilden så är det inom den röda markeringen på både höger och vänster sida som han har sår(inte på bilden för den är gammal).

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-10-09 23:13
#30

#29 joooo… hm

kom på att svampsår också kliar sådär… att de njuter när man petar där… attans


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-10-09 23:15
#31

Men har det inte blivit bättre med mera omegafetter och b-vitaminer alltså?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-10-10 10:32
#32

#31 Det är ju svårt att veta, hade han inte fått det så hade det kanske varit värre. Men det verkar inte vilja försvinna för att han äter det.

Om det är skabb, skulle inte mina hamstrar som bor i samma rum också få det då?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
2013-10-10 19:28
#33

Idag är han mer kal och såren har blivit större/fler så det är mer som ett stort sår och flera små. Han är lite kal i nacken också men inga sår där. Imorgon kan det dock se helt annorlunda ut. :/
Jag vill inte att det ska vara samma som mina flickor hade! Jag vill att han ska bli frisk nu. Om det är samma som mina flickor hade så är det förmodligen något här som gör dom sjuka då 3 av 5 har fått sår som inte velat läka(varav en av dom fem är Emmett som bara bodde här 3 månader). :(

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Iyen]
2013-10-10 19:59
#34

#33

Har du varit hos veterinär?

Annons:
jollycox
2013-10-10 21:25
#35

#34 Nej och har inte ringt heller då det inte är akut med katten. Dom kan inte möss och vet inte hur man ska behandla sår på dom. Jag vet inte om dom hade skrivit ut stronghold även om jag hade förklarat varför, om dom inte hade hittat ohyra.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-10-11 00:47
#36

#33 Det låter tyvärr som det.

Stafylokocker (Staphylococcus aureus) är en vanlig bakterie och som ofta orsakar dessa "staff-sår"… om det är det förstås, det kan man ju inte säga utan att undersöka såren.

Jag har ju skrivit en artikel om det där några av dina bilder är med… LÄNK


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-10-11 09:24
#37

#36 Jo fast ändå inte. Om jag kollar på punkterna hur man känner igen det

  • placeringen: nos (gärna runt morrhårskuddarna), kind, runt öra, i nacken och runt/på svansroten

  • utseendet: blöta, röda, gula i kanterna, kryper gärna ner i hudveck (vecket mellan morrhårskudde och kind kan bli tydligt markerat)

  • beteendet: orsakar svåra besvär - klåda - , sprider sig fort

    Placeringen: han kliar sig på nos, kind, runt öron, nacken och på ryggen men bara på ryggen som han får sår.
    Utseendet: inte blöta, inte röda, inte i hudveck.
    Beteendet: ja klåda har han ju, sprider sig fort: nej skulle jag vilja säga, ena dagen är det massa sår, nästa dag kan dom vara borta och han har nya sår på nya ställen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-10-12 14:07
#38

#37 Jag hade en äldre hane, 1 år 10 månader, som hade ganska likt din hane med små sår i huden. Torra. Kliade vet jag inte. Han blev en månad efter att såren uppkom sjuk i annat. Så i hans fall var det ev svamp eller sår orsakade sekundärt - kroppen var redan gammal och sliten och immunförsvaret fungerade inte så bra längre…

Det finns ju ganska många anledningar till sår i huden, förutom ohyra, "staff-sår", svamp osv. T ex allergi/känslighet/intolerans…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-10-12 14:17
#39

#38 Ja han kanske är allergisk mot något i maten.. Väldigt jobbigt att försöka hitta vad. om det ens är det.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-10-12 15:54
#40

#39 ja… jag vet inte riktigt… själv tror jag inte på allergier på möss o råttor… men det kan ju vara matrelaterat ändå…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-10-17 19:06
#41

Idag har han mellanmycket sår, men dom kliar något fruktansvärt. En kal fläck på ena frambenet också. Han satt i min hand och jag strök på såren, det tyckte han var skönt. Men han ser inte vidare frisk ut, kisar med ögonen. Usch nej, jag känner på mig att jag snart har ett tråkigt beslut att fatta.. 😢

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Grodan
2013-10-17 19:09
#42

#41 Asch då.

Men du, fundera lite på om något i miljö och utfodring kan orsaka detta…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-10-17 19:14
#43

#42 Det känns faktist mest troligt med tanke på att det är tredje musen här som får sår. Men jag vet inte vad som kan vara orsaken.. Den gemensamma nämnaren är att dom alla har fått i princip exakt samma mat..

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
2013-11-01 19:07
#44

Jackson har nu rekordlite sår!
Har gjort en ny matblandning där jag har i:
3 delar mathavre
3 delar matvete
3 delar matkorn
1 del vetegroddar
1 del havrekli
1 del bovete

Funkar detta eller saknas något viktigt som jag måste lägga till?
Han har även i princip fri tillgång till jordnötssmör. Lax ett par gånger i veckan och såklart annan färskmat också. Ger lite solrosfrön och pumpakärnor då och då. Vill inte ha det i matblandningen då han är lika tjock fortfarande.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2013-11-09 16:39
#45

#44 Aw, vad härligt att höra!!!❤️👍

Saknar oskalad sesamfrö, solrosfrö, mandel (du kan hacka allt och ge i mindre mängd om du är rädd för fetma)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-11-09 20:27
#46

#45 Ja jag är så glad! Han är lite kal fortfarande och kliar sig lite men inte alls lika mycket som tidigare och framförallt har han inga sår.

Okej då ska jag lägga till det, måste ändå blanda ny mat imorgon.
Hur mycket av dom sakerna ska jag ge? 1 del eller ½ del?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
2014-01-30 18:11
#47

Efter mitt senaste inlägg gjorde jag ny mat med blandningen i #44 plus sesamfrö, solrosfrö och mandel. Samtidigt började jag ge mindre av jordnötssmör. Resulterade i att han började klia sig mer. Jag gick tillbaka till den gamla blandningen och fri tillgång på jordnötssmör och han kliade sig mindre. För 2,5 veckor sedan gick jag igen över till den nya blandningen och forfarande fri tillgång på jordnötssmör. Men han kliar sig mer igen, nästan att han har fått lite småsår. Så jag tänkte gå tillbaka till den gamla blandningen och sen testa minska jordnötssmöret.

Blir så ledsen när han bara kliar sig hela tiden. Och ibland när han chillar(som jag kallar det då han ligger på sin fleecebädd) så andas han ryckigt. Det ser ut som han har hicka och hickar jätteofta. Eller som att hjärtat slår så hårt att hela kroppen hoppar till vid varje hjärtslag.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2014-01-31 01:34
#48

#47 Låter som du har en relativt fungerande grej där.

Det här med olika hudåkommor är så svårt. Det kan vara flera olika slags ohyra (olika kvalster, löss etc), det kan bero på för torr luft, utfodring (brist på något), bakterier (fel bakterier, brist på vissa "bra" för huden-bakterier osv), det kan vara sekundär symtom på annan sjukdom…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
jollycox
2014-02-13 18:05
#49

Djur är mysiga och underbara. Men det är inte roligt att vara matte när dom är sjuka för dom kan inte säga hur dom mår. Ibland tänker jag att kanske är det bäst att låta honom somna in då han kliar sig så mycket, men samtidigt är han ju så pigg och trevlig. Hade varit mycket lättare om han kunde prata och berätta hur han mådde, om han är glad.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
2014-03-25 21:33
#50

Ända sen jag startade tråden för ett halvår sedan har jag vetat att jag snart måste ta ett beslut. Men det är jättesvårt. Det är jättejobbigt när det kliar så mycket hela tiden. Jag vill inte att han ska ha det så. Han har inte sår men är tunnhårig på nacken. Det känns som att mitt hjärta faller isär för hunden är sjuk(och gammal) och blir inte bättre, ena hamstern har födelsemärke som växer och han har även okänd ålder men är minst 1,5 år, och så Jackson.. 😢 Alla väntar på att få dö kan man väl säga.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2014-03-25 21:40
#51

Åh… Jag tycker du varit kanonduktig.

Behandlade du Jackson någon gång mot skabbkvalster?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2014-03-25 21:45
#52

Nej har inte behandlat honom med något, bara ändrat kosten.

Samtidigt är jag väldigt egoistisk jag vill ju inte att han ska lida men jag vill samtidigt ha kvar honom för han är ju min sista mus.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2014-03-25 21:47
#53

Ge honom en dutt stronghold


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2014-03-28 21:20
#54

Har ingen stronghold och kan låta puckat men jag vill inte åka till veterinären med honom. Vet inte ens om dom kommer skriva ut stronghold om dom inte ser ohyra.
Jag kommer att ta bort honom. Förmodligen samtidigt som hunden. När det blir vet jag inte riktigt men som det verkar så inom några veckor.
Vi har haft så sjukt jobbigt senaste månaderna med hundratals veterinärbesök, känns det som. Just nu vill jag aldrig mer ha djur.
Det jag tycker känns jobbigast är att vara med när djuret somnar in. Att se det försvinna. Vill inte vara med men då känns det som att jag sviker djuret. Visst är jag ledsen efteråt men det känns ändå bättre för gjort är gjort och det var ett bra beslut.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2014-03-28 22:41
#55

men kan du inte få en liten jäkla dutt av någon? du ska ju bara trycka tubmynningen lite lätt mot hans hud mellan skulderbladen så det blir en blöt fläck. en tub som nyss tömts på en katt/iller/hund kan ju duga utmärkt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
jollycox
2014-03-28 23:33
#56

Vet inte någon som använt stronghold nyligen, tyvärr.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
2014-03-29 12:09
#57

Idag såg jag att han är inte lika kal på nacken längre. Bara bakom öronen. Han har också gått ner några gram i vikt. Hur vet jag inte för han äter mer och är ute mindre än förut.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
2014-04-04 18:57
#58

Jag ska nog inte skriva något mer.. Men jag tycker inte att han kliar sig fullt lika mycket längre. Vi får se hur det hela utvecklas, om det blir bättre eller sämre. Det jag vet är att jag inte mår bra av att oroa mig hela tiden och hela tiden fundera på när det är dags. :/

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ajanki
2014-04-04 22:25
#59

Men tänk om det är skabbkvalster, då försvinner det ju om du ger han stronghold. Försök att få tag i det!

jollycox
2014-04-04 23:14
#60

Men borde han inte blivit sämre istället för bättre om det är det?
Kan dessa skabbkvalster flytta till andra djur eller håller dom sig bara på möss?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
2014-06-03 16:52
#61

Vill bara skriva att Jackson kliade sig så han fick sår igen samt hade gått ner mycket i vikt så han fick somna in igår. 😢

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Grodan
2014-06-03 18:38
#62

😕 Tråkigt.

🌺Stor tröstkram till dig 🤗


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
LisaR
2014-06-03 18:42
#63

Beklagar 😕 RIP Jackson ❤️

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

KickiG
2014-06-03 22:11
#64

Gör mig ont att höra! Vila i frid Jackson! Och kram till dig jollcox!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

jollycox
2014-06-05 10:08
#65

Det är väldigt tomt utan honom. Men jag kände att det var dags nu då han kliat sig mer och mindre i 9 månader.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: