Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1704 ggr
[cessi]
2013-09-11 08:47

Någonting känns fel

Mina två honmöss är snart 8 månader gamla och på senare tid har jag börjat bli lite orolig för den ena av dem (Babe). Hon har ALLTID varit mycket lugnare än sin syster och inte klättrat och sprungit runt lika mycket. Hon är mycket "fegare" och tar inte lika stora risker när hon rör sig, tycker om att vara på marken och gräva istället för att klättra på grenar, osv.

Nu börjar det dock kännas som att deras beteende gått ännu längre ifrån varandra. Beach utforskar saker och är nyfiken, medan Babe mest sitter still om man tar ut henne. Hon ser dessutom ut att andas mycket tyngre än sin syster. Det är inte bara hjärtat som slår utan ibland får jag en känsla av att hela kroppen liksom skakar mer än vibrerar. Det här beteende har förändrats ganska snabbt. Tidigare upplevde jag att hon var den som sökte mest kontakt med mig, tillskillnad från Beach som är livlig och har svårt att sitta still.

Vad har jag gjort för fel? Vad ska jag göra? Hon är ju bara 8 mån, men ibland får jag känslan av att hon beter sig som en mycket äldre mus, en mus som snart ska dö…

Kan tillägga att detta är mina första möss, så om jag verkar vara en noob så är det just vad jag är.

Skulle vara evigt tacksam för lite råd/tips.

/cessi

Annons:
Galenidjur
2013-09-11 09:53
#1

men gud vad tråkigt! Hoppas att det löser sig 😕

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

ajanki
2013-09-11 13:32
#2

Det är ju svårt att veta exakt vad för fel det kan vara på henne när man inte kan se och känna. Men kanske har hon åkt på nån slags infektion av nåt slag. Mata på med nyttig mat såsom lax, broccoli, ärtor, spenat m.m och se om det kan göra henne piggare. Ibland är det bara det som behövs när dom är lite nere.

Lycka till med henne, håller tummarna att hon snart är bra!

Grodan
2013-09-11 20:16
#3

Noob… fniss… det kallades jag jämt på Transformice…

Här kallar vi ingen för noob!

Du har ju helt klart ögon och känsla för dina möss, som kan känna att något är fel. Eller att något förändrats.

Jag tycker som ajanki, bättra på utfodringen av färskmat, men se gärna  över torrfodret också.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sugar Mist
2013-09-11 22:08
#4

#3 Tramsformice, spelar/spelade lilla Grodan det?! :O Det visste jag inte, jag brukade spela det men gör det inte längre. Sori för OT. _________________ Mata på med färsk mat och håll koll på hennes hull, efter tumörer och efter rosslig andning. Är hon överviktig? Har hon mask? Sår på kroppen? Dammigt bottenmaterial/bonaterial? Bra ventilation?

-

[cessi]
2013-09-12 19:19
#5

Hej och tack allihopa för hjälpen. Babe mår fortfarande dåligt, hon känns allt mera loj och kroppen skakar mer än vanligt när hon andas. Tycker också mig se att hon är svullen under halsen, läste här på forumet att det kan vara svullna lymfkörtlar som är tecken på infektion?

Jag måste erkänna att jag är jätterädd och ledsen för jag har aldrig haft ett djur som gått bort så jag vet liksom inte vad som väntar och vad jag kan göra för att hon ska må så bra som möjligt…

Grodan
2013-09-12 21:28
#6

#5 Du kan faktiskt få det att vända med nyttig mat. Hon/hennes kropp kämpar och kan behöva hjälp. Jag har själv hjälpt flera möss som varit lite hängiga genom att göra nyttiga geggor (på välling, gröt, äggula, havrekli, något med omega 3 fettsyra) enbart till dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[cessi]
2013-09-13 09:09
#7

Här är en video på Babe, fann henne utanför boet idag när hon andades så där tungt. Ser ni att hon är svullen under halsen? Pälsen har också blivit rufsigare/glanslös… :(

Videokvalitén är inte den bästa, jag har tyvärr bara en mobilkamera..

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151648765835098&l=3100338145458265965

ajanki
2013-09-13 09:17
#8

Nej, hon ser verkligen inte ut att må bra:(

Önskar jag kunde hjälpa dig på nåt sätt men jag vet inte hur. Jag ser att hon är svullen under halsen, har aldrig haft så på mina möss.

Äter hon?

[cessi]
2013-09-13 09:37
#9

Hon äter jo, och är t.o.m. en aning rundare än hennes syster (beror väl på att hon inte rör på sig lika mkt). Igår gav jag hennes broccoli och spenat mosat i rått ägg som hon åt av och idag tänkte jag köpa hem lite lax.

Hittade henne utanför boet imorse, först satt hon med huvudet tryckt mot burväggen, men sen när jag började prata med henne så satt hon som på filmen. Hon gick in i boet sen men det gick vääääldigt sakta. Blir  helt gråtfärdig när jag tänker på det.

Har varit och kollat på möss i en djuraffär här i åbo eftersom att jag ogärna vill att beach blir ensam för länge om babe inte blir bättre. Mössen i djuraffären är iaf inte grossistdjur utan föräldrarna kommer från djuraffärsägarens egna hem. Vore det hemskt dumt av mig? Mössen i affären verkade pigga och glada, men såklart ganska otama.

[cessi]
2013-09-13 09:56
#10

Nu har hon gått ut ur boet igen och ligger helt platt på magen och andas tungt. :(

KickiG
2013-09-13 10:16
#11

Åh, du bor i Finland! Då tycker jag att du tar och ringer till en veterinär som är i Kulloby utanför Borgå. Linnunmäki heter kliniken. Veterinären själv pratar norska, svenska och finska, men djursköterskan bara finska. Var där med mina möss, och de var jätteduktiga. Både veterinär, skötare och möss var jätteduktiga. :) För långt att åka och visa dem förstås, men kanske de kan ge råd per telefon, eller tipsa om en duktig veterinär i närheten av Åbo. www.linnunmaki.fi är deras web-adress.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
2013-09-13 10:43
#12

#10 Fy så jobbigt för er!

Gör som KickiG skriver och ring denna veterinär! Kanske du får nåt råd eller tips om vad det kan vara!

[cessi]
2013-09-13 15:18
#13

Jag ringde veterinären som var jättetrevlig men tyvärr kunde han inte hjälpa mig desto mer utan rekommenderade mig att besöka en klinik. Ringde därför tuhatjalka i åbo men ett besök där kostar nu 100-150 euro eftersom att kl är över 16.

Hur ser ni musägare på detta? Ska jag låta naturen ha sin gång eller ska jag åka till en klinik för att ta reda på vad det är och om det går att bota. Vad skulle ni ha gjort i samma situation?

Annons:
[Iyen]
2013-09-13 17:34
#14

Nu är jag ärlig.
Jag hade inte gått till veterinären, för att försöka bota musen.

Men du ska göra det som känns rätt för dig 🌺

[cessi]
2013-09-13 17:43
#15

Jag tog beslutet att åka till kliniken med Babe, för jag hade inte hjärta att se henne lida såsom hon gjorde. Veterinären trodde att det endera var "a severe lunginfection (pneumonia??)" eller någonting med hjärtat. Hon lyssnade på hennes lungor och konstaterade att det lät så mkt från dem att de troligen redan hade vatten i sig. Vi tog beslutet att det vore snällast mot henne att låta henne få somna in istället för att pröva medicin som troligen inte skulle göra henne bättre i alla fall (enligt veterinären).

Den 13 september 2013 klockan 17:50 somnade Babe in medan hon låg i min hand. Imorgon skulle hon ha fyllt 8 månader.

Sov gott Babe Hjärta

Grodan
2013-09-13 18:22
#16

#15 Ja, hon såg väldigt sjuk ut. Och av din beskrivning lät hon väldigt matt och trött. Man kan sätta in antibiotika osv vid en sådan allvarlig infektion, men det är så svårt att medicinera möss och när de är så sjuka får man ofta för låg dos att antibiotikan inte hjälper - för kroppen är så slut att den inte orkar ta upp, man måste då ge dubbel dos…

Det var ett bra beslut. Då slapp hon lida, för hon led nog. När en mus visar sjukdom så uppenbart då är den verkligen sjuk.

RIP Babe!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sugar Mist
2013-09-13 18:32
#17

Jag beklagar *kram*

-

KickiG
2013-09-13 19:14
#18

Jag är ledsen. Men Babe såg sjuk ut, och som Grodan sa, så är det osäkert om medicin hade hjälpt. Och jag tycker det var bra att du åkte till veterinär med henne, för nu vet du i alla fall att du har gjort allt du har kunnat.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: