Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 625 ggr
TheCottonCandy
2013-09-14 11:13

Mus som är dålig :(

Ja nu är det så att min ena mus Charlie har blivit dålig. Hon går långsammare, har fått spretig päls, äter långsamt, är inte alls pigg och är lite sned i huvudet. Vår veterinär sa att det kunde vara en öroninfektion. Vi gav henne antibiotika i tre veckor och metacam dom tre första dagarna. Hon blev väl lite bättre men det har blivit dåligt igen. Vi vet inte hur gammal hon är då jag fick henne med två andra möss förra året i augusti utan att få någon info om dom. Jag räddade dom från att bli ormmat så det var ju mitt eget val att ta hem utan att veta något om dom. Men dom var fullvuxna när jag tog hem dom i alla fall.

Jag undrar om det är någon som vet om man kan göra något mer eller om det är tid för henne att få somna in? :'( 

Hon ser inte ut att må så bra så om det finns någon som vet om man kan göra något skulle det vara jättebra, men jag vill inte heller förlänga hennes lidande i onödan… 

Hoppas någon vill svara… <3

Annons:
TheCottonCandy
2013-09-14 12:14
#1

Någon som vet något man kan göra?

[cessi]
2013-09-14 12:50
#2

Jag gick själv till veterinären med min mus igår och där bestämdes det att hon fick somna in. Kanske kunde du ringa din veterinär och rådfråga henne på nytt ifall medicinen inte hjälpt. Om hon var fullvuxen redan när hon kom till dig, och det var över ett år sedan så kan det ju också vara åldern som tar ut sin rätt.

Hoppas allt går bra, vet hur tufft det är när ens små inte mår bra… 🌺

TheCottonCandy
2013-09-14 23:10
#3

Ja, vi ska ringa och prata med veterinären imorgon. Tänker också att det kanske kan vara åldern.. Det kanske bara dags.. det är synd att hålla henne vid liv bara för att man kan och att hon sen bara går och mår dåligt… 

Tack ❤️

StillaSinnet
2013-09-15 09:38
#4

#0 det låter som snedskalle och det förorsakas av …ja, om det nu är bakterie eller virus låter jag vara osagt. Det går att medicinera ha jag hört men ett besök till veterinären ska du boka in.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

jollycox
2013-09-15 09:58
#5

Det låter som när en av mina möss fick snedskalle. Fast hennes huvud lutade inte bara lite. Hon fick dålig päls, gick långsamt men framförallt vingligt. Vi åkte till veterinären som sa att det nog var något i innerörat och fick medicin(baytril) som hon skulle ha i 14 dagar men inte förrän efter 13 dagars medicinering blev hon bättre. Hennes huvud blev inte helt rakt men hon var inte vinglig längre. Sen levde hon ett tag till tills hon magrade och dog av ålder.
Vad fick ni för antibiotika?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

TheCottonCandy
2013-09-15 11:27
#6

Den antibiotikan vi har heter Ronaxen vet. Ja, veterinären sa också att det nog var en infektion i innerörat. 

Det är det att hon blev bättre först men efter jag slutade ge henne antibiotika blev hon dålig igen. Men det står att man högst ska ge dom det i tre veckor. 

Om hon nu är rätt gammal(vilket jag inte vet) så kan det väl vara så att  hon har fått dåligt immunförsvar? Hon har också magrat, hon var rätt så överviktig innan och vägde 48 gram och nu väger hon nog runt 30 gram eller lite mindre.

Annons:
TheCottonCandy
2013-09-15 22:23
#7

Då var det bestämt 😕 Veterinären kommer imorgon och gör ett slut på Charlies lidande 😭

Vi har gjort allt som går att göra och hon blir inte bättre. Charlie mår inte alls bra så jag tror att detta är det rätta beslutet.. Kommer verkligen att sakna henne.. Jag ska spendera lite extra mycket tid med henne imorgon innan veterinären kommer… 😕❤️

Smulan80
2013-09-15 23:48
#8

Tråkigt men det är nog bästa beslutet du kan göra för den lilla. ❤️och många styrke🤗

Grodan
2013-09-15 23:53
#9

#7 Tyvärr. Snedskalle kan gå så fort. Jag avlivade en hona i veckan som var 1 ½ år och hade fått snedskalle på någon dag. Hennes bur och burkamrater råkade ut för en olycka och i samband med det kan hon ha slagit i huvudet och fått en skada. Hon kunde inte gå i spån utan snurrade bara. Tidigare har jag satt en sådan mus på handduk och gett stark blandning av terramycin/vibra + baytril i några dagar för att häva snedskallen. Det går inte att få huvudet att räta till sig igen tyvärr, men det kan bli så stabilt att musen kan återfå balans, men håller huvudet på sned.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: