Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 474 ggr
Gnici
9/14/13, 10:08 PM

Att återflytta musunge hem

Jag fick ju en kull små muslingar "på köpet" då jag köpte mina båda musflickor från zoobutiken. Butiken tog tillbaka dessa ungar, men nu sitter en ensam hona kvar där i en bur och jag tycker så synd om henne. Funderar på att köpa tillbaka henne, så att hon får flytta hem till sin mamma och moster igen. Det jag undrar är om de kommer att känna igen varandra och att det kanske kan gå smidigt att föra ihop dem på neutral mark, för att sedan flytta in i rengjord bur med ny inredning? Kullen har varit bara ensamma, inga andra möss inblandade, men givetvis honor och hanar åtskilt.


Annons:
StillaSinnet
9/15/13, 7:55 AM
#1

Honor brukar sällan vara svåra att introducera även om de är vuxna och aldrig tidigare har träffas. Jag tjofsar ihop med rakt upp och ner (efter karantän) och ibland är det inte ens i samband med städning. De kan pipa lite när de ska luktas igenom men sedan är det klart :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

KickiG
9/15/13, 8:02 AM
#2

#0 Jag skulle rekommendera att du håller dem i karantän i alla fall i 30-40 dagar. Även om mössen suttit isolerade från främmande möss, kan smittor mycket väl överförts mellan burar av händerna på dem som sköter om dem.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Gnici
9/15/13, 4:48 PM
#3

Butiken har inte och har inte haft andra möss inne än dessa ungar som kom från mig. Honans akvarium är inte heller inne i djurrummet där andra gnagare finns, utan står på annat ställe i butiken. Behöver jag ändå ha henne i karantän här hemma?


Upp till toppen
Annons: