Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 7565 ggr
Velinga1984
9/15/13, 9:19 AM

"vårta" eller vad är detta ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet vad detta är och vad det beror på? Liknade en fästing i storlek men måste vara en vårta ? Musen ifråga plockades bort igår då hon var nedsatt av flera knölar/tumörer och inte alls mådde bra. Kan "vårtan" höra ihop med nedsatt immunförsvar?

Annons:
[Iyen]
9/15/13, 9:57 AM
#1

Knöl/ tumör? Jag tror att vårtan inte är en vårta. Utan en tumör. Varför tror du det är en vårta? krmä intvcvvxsr kääucrfvubvx udgbbb

StillaSinnet
9/15/13, 10:02 AM
#2

Möss får vårtor då och då, men i bland är det tal om hudcancer

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
9/15/13, 3:22 PM
#3

Solveig Tjäder skrev såhär, i Veterinär Solveig Tjäder svarar på frågor 3:

Vårtor är för det mesta precis som på människor orsakade av virus och därför smittsamma, de smittar oftast om vårtan skadas och man får en ganska nära kontakt med vårta eller material som varit i kontakt med vårtan. Det är näst intill omöjligt att säga på en bild vad det är för vårta, det beror också på om djuret är ungt eller gammalt. Behandling är för det mesta verkningslös. Vårtan kan avlägsnas kirurgiskt om den är placerad på ett sådant sätt att djuret störs av den, behandlingen är dock bara temporär och den kommer förmodligen tillbaka. För det mesta läker de bort av sig själva men det kan ta tid upp mot 1/2 år. Du kan ju pröva det gamla goda receptet att vid midnatt när det är fullmåne dela på en potatis och bestryka vårtan med den gräv sedan ner den och när potatisen har ruttnat så är vårtan borta (någon gång i höst när potatisen är skördad ~1/2 år)

-----

Min egen erfarenhet är att vårtor verkar "gå i arv" - det kan vara smitta från förälder till barn eller ärftligt, det kan jag inte uttala mig om, men man kan tydligt se högre frekvens av vårtor i vissa linjer - och vårtorna behöver inte vara direkt jobbiga för musen/mössen. Kliar de sönder dem så då är de tyvärr till besvär och bör avlägsnas. Det är ett ganska lätt ingrepp som kan göras av veterinär eller mycket musvan person.

Själv har jag avlägsnat ett par vårtor som suttit på väldigt dumt ställe på några möss och där vårtan haft en väldigt smal bas (vårtor som har en bred bas har jag inte vågat mig på alls). Jag har snittat med något sterilt och vasst och sedan tvättat noga. Det har läkt fint och vårtan har inte kommit tillbaka.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Digitalis
9/15/13, 4:28 PM
#4

Jag har en sån här, eller snarlik, på en av mina tjejer här hemma också. Hudfärgad, men det är tydliga blodkärl i. Jag ser att den har blivit lite större sedan första gången jag såg den, men den är inte aggressiv i sin tillväxt. Har känt igenom damen efter andra knölar men inte märkt något.

//frida

Grodan
9/15/13, 4:43 PM
#5

Hm… jag känner inte till om möss kan ha papovavirus liknande guldhamster.

Papovavirus är en otroligt smittsam och smärtsam virussjukdom som kan yttra sig genom vårtor/hudcancer och även tumörer i lymfkörtlarna.

Men det går nog att söka på nätet och hitta info om olika tumörvirus på möss. Sådant finns det mycket vetenskapliga texter om. På engelska…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: