Annons:
Etikettfilmer
Läst 915 ggr
KickiG
2013-09-15 18:10

Smulan flyttar

Smulan var för söt när hon höll på, så måste ju bara dela med mig åt er andra också när hon sliter och släpar på pappersstrimlor för att få det som hon vill. 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Grodan
2013-09-15 18:13
#1

Haha, vilken pigg dam. Ser helt klart ut som ett agilityämne.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2013-09-15 18:16
#2

Det spelar ingen roll hur jag lägger ner saker i terran, en sak kan jag vara säker på, och det är att om Smulan orkar flytta på dem, eller klarar av att gräva ner dem eller täcka in dem så gör hon det. Helt klart har damen en bestämd uppfattning om hur inredningen skall vara.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Smulan80
2013-09-15 18:27
#3

Vilken sötnos tack för att du delade med dig. 🙂

DixieBC
2013-09-15 20:29
#4

Haha åh vilken sötnos

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

ajanki
2013-09-15 21:16
#5

Underbar film❤️jäklar vad hon jobbar på för att få det som hon vill, älskar när hon springer igenom rullen på vägen till att hämta papper:) Såå mycket energi, härligt!!

Shalin
2013-09-15 22:09
#6

Gud så sött. Satt och flinade under hela videon xD Så bråttom hon hade och verkade mycket riktigt veta precis hur det skulle se ut :P


Annons:
ariama
2013-09-16 08:24
#7

Trevlig filmsnutt ❤️ .

Dom är roliga, mössen, när de jobbar med bobygge. Först hämtar de materialet, och då jobbar de sådär ivrigt som din musa gör. Först när de samlat ihop vad de vill ha och behöver, börjar de med själva bobygget.

Vem kan fläta ihop ett bo vackrare och mer funktionellt, än en mus? Hur duktiga de är, vet väl alla som t.ex. haft musungar som man vill kika på, och där mamma mus haft möjlighet (och material) att bygga sitt skyddande och ogenomträngliga konstverk.

Att ha tidningspapper i burens botten, under bottenströet, ger mössen möjlighet till sådant här arbete. Det är en av de bästa "berikningar" man kan ge till möss. Att "bygga bo" sitter djupt inne i deras gener, och vi mår alla bättre om vi får utlopp för det våra gener "driver" oss till att försöka åstadkomma.

KickiG
2013-09-16 08:48
#8

#7 Helt rätt. Jag har inte haft ungar, men har flera gånger beundrat mina tjejers bon. I synnerhet är jag imponerad över dörrkonstruktionen de brukar få ihop då de har tillgång till papper. Försöker jag öppna dörren lyckas jag aldrig, medan de själva slinker in och ut hur obehindrat som helst.

Nuförtiden lämnar jag 90 % av allt bomaterial utanför boet, så de får göra som de vill sedan. Lite lägger jag färdigt dit, eftersom städning brukar resultera i två trötta tjejer som först har undersökt lekplatsenn och sedan måste undersöka hela terran. Efter detta brukar de gå in i boet och vila lite, och först mot kvällen/natten sätter de igång med det egentliga bobyggandet. Nå, Gnuttan kollar väl mest vad som händer medan Smulan bygger. :)

Jag märkte även i somras när vi hade det jättehett, att de faktiskt täckte in sitt bo helt och hållet. Bara under värmeböljan skedde detta. Så bottenmaterialet måste ju även isolera så att värmen hålls utanför boet, någon annan förklaring hittade jag aldrig på detta beteende.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: