Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 726 ggr
StillaSinnet
2013-09-17 19:28

kryper till korset!

Igår skämdes jag som en hund och mådde skitdåligt över att jag var så förbannat klantig! Jag borde ha vetat bättre och insett risken, men inte….

Jag har en blå kull till där det finns två, ev tre, pearl som precis har öppnat ögonen, preciiiis nu! och i går skulle jag städa hos dem. Städningen blev tvärt avbruten vill jag lova…innan jag ens hade börjat! nyfiken och lycklig som jag är tog jag upp två ljusa för att se ders kön och jämföra vem som var ljusast.  jag sa att de preciiiiiis hade öppnat ögonen va? Mmmm…och då är de som hoppigast. jag vet det. ändå tog jag upp dem utan att tänka och satte dem i min hand för att kika på dem. båda tog ett skull, rak ut i ingenting. Åt var sitt håll så klart! Ner på golvet och BORTA! 😮

Mina älskade pearls som jag väntat på i ÅR!!!! Hur f-n kan man vara så jäkla klantig! 😡

Nu har jag inte så där jättemycket på golvet så det lilla som finns; strö, fodersäckar och andra förpackningar, placerades mitt i rummet så jag kunde ligga och se åt alla håll. En av musungarna hittade jag och placerade i buren hos mamma igen. Den andra fick jag ge upp efter idogt sökande. Lilla musen var bara 15 dagar och behöver fortfarande mammas mjölk 😕hur ska det gå?

Jag ställde mammas bur på golvet (en plastlåda som jag själv nätat) med en låda bredvid med mat och vatten och filtar om han skulle söka sig tillbaka via doften. I stugan är det kallt just nu, ca 17 grader, och ännu kallare på golvet

På golvet finns också två dunor och en gallerbur. I gallerburen går 4 vuxna hanar. jag vet att en annan hona som rymde som liten återfanns i en gallerbur eftersom de små kommer genom gallret och reflekterade över möjligheten igår men visste inte om den lilla skulle överleva att komma in bland fyra vuxna hanar som aldrig har mött en bebis.

Idag kontrollerade jag först min lilla låda, men den var tom. sedan lade jag mig ner och tittade utefter alla väggar igen, men ingen liten mus där. Till slut tittade jag i gallerburen med bävan…skulle jag hitta en halv pearlbebis där tro? men nä, där låg fyra underbara farbröder och hade lilla bebisen i mitten. han sov så djupt och var så varm när jag tog honom ❤️ . 

Jag ÄLSKAR min underbara hanar! Varför tvivlade jag ens på deras flocksmarthet? 😍

Efter lyckoruset skulle ändå honan och bebisarnas bur städas. Det var med väl täckta händer jag flyttade över alla till en säker låda oh sedan tillbaka igen.

Jag vågar berätta nu när historiens slutade lyckligt, men fy vad jag grämde mig i går kväll. Jag trodde att min möjlighet att få tillbaka pearlarna nu hade gått mig helt förlorad pga klumpighet och slarv…dumma jag!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Grodan
2013-09-17 19:32
#1

Åh, din stackare. Mardröm!

Jag är så glad att det gick väl. Helt underbara hanar du har där i gallerburen. Dem måste du faktiskt berätta mer om.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2013-09-17 19:37
#2

Ååh underbara grabbar du har :D Tur att bebisarna klarade sig!

KickiG
2013-09-17 19:42
#3

Jag är glad att äventyret slutade väl! Och tack för att du berättade, jag är säker på att det inte bara var du som lärde dig något. Vilka härliga grabbar du har!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

StillaSinnet
2013-09-17 19:50
#4

#1 jag har fler underbara hanar. Här om sistens så fick jag se att en av två bröder barberat sig och jag valde att ta bort den. Den andra brodern blev ensam men fick då para en hona.

Jag hade en annan hane som gick ensam och som också dejtade hona men är blev det aldrig några bebisar, så i brist på plats chansade jag att sätta ihop dessa för varann helt okända vuxna hanar som båda träffat honor, och det har gått över förväntan!!! De är supergosiga med varann. även efter städ är det lugnt. inga brottningsmatcher, inget pip. Jag har värre i småkillarnas bur där de är 8 veckor! där har jag redan fått särat och jag valde att ta bort den bråkigaste.

men jag tycker om att reflektera och jag tänker då att hanar med mindre testosteron borde ju utgöra ett mindre hot i en hanflock. Menhar den då också sämre fertilitet? jag tänker på Åsa-Nisse som aldrig kunde göra sin hona gravid, men när jag satte henne hos en annan hane tog hon sig direkt… kanske han upplevs som en kastrat? Och då är det ju inte så konstigt att de trivs i hop kan man tycka.

Jag reflekterar vidare; om det nu är så att "snälla" hanar har sämre förmåga att producera testosteron, och vi linjeavlar på dem som "flocksmarta", kan vi då tillslut få sterila hanar? Hm, hm…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2013-09-17 19:51
#5

Tack alla för er förståelse 🤗

När de har slutat hoppa så ska jag fota dem åt er, men nu törs fan försöka 🤪

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ajanki
2013-09-17 19:51
#6

Men åh, vilken tur att det slutade bra!!!

Underbara killar som tog hand om bebisen ❤️

Annons:
Grodan
2013-09-17 20:57
#7

#4 Jag vill veta deras namn! 😛

Mja… jag är inte med hundra på din tanke. Vet att andra är. Men jag är det inte. Därmed inte sagt att du inte har rätt.

Möss styrs mycket av hormoner. Dominanta hanar utsöndrar mycket hormoner och kan få andra hanar i sin omgivning att bli väldigt ragnlåga. De behöver i princip runt 3 veckor i annan miljö  /annat rum för att kunna visa sin manlighet och göra honor dräktiga…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2013-09-17 21:59
#8

De fyra herrarna är 5 månader, Födda 7 april i år (2013)

mamma: SE-TAMs Xaida bei

pappa: SE-TAMs Typhone rö cr ssh

SE-TAMs Jak sö cr bläsad, 

SE-TAMs Järnsparv bei

SE-TAMs Jorduggla bei

SE-TAMs Jaguar sö cr

Himla vältypade och trevliga grabbar, men jag ställer inte dessa på SM. Dels är Jak tecknad och två är OS (bei) och då bryter jag inte kvarteten för att ställa Jaguar. Stora killar och den lilla 2 veckorsbebisen såg så liten ut där i mitten där den sov så gott ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2013-09-17 22:01
#9

#8  ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2013-09-18 07:03
#10

Sätter en tass här, tänkte skriva ett lite längre inlägg senare. Jag är övertygad att hanar med lägre testoeron har svårare att bli pappor så det är en svår gräns att dra. Finns en hel del saker med hanar i grupp som inte är så uppenbara för de flesta däremot.

MvH  Tsunamis

ariama
2013-09-18 14:26
#11

#10 "Finns en hel del saker med hanar i grupp som inte är så uppenbara för de flesta däremot."

Väntar med spänning på fortsättningen :-)

Ja du stackars Artlink, vilken mardröm, som vände som tur var. Jag följer ditt pearlprojekt med spänning.

(mycket spänning här, visst är det spännande med möss!)

Tsunamis
2013-09-18 14:49
#12

#11 Låter som ett längre utlägg än vad det är, haha 🙂 Men här kommer det!

Jag har helt enkelt frågat andra uppfödare i bla. England och Holland hur de förhåller sig till hanar i grupp och med tanke på det sätt de avlar möss på runt om i Europa så är det ju knappast tal om att ha hanarna 1 och 1. Uppfödare har dem i grupp och sållar ut dem som bråkar och inte klarar av att leva så. Avelsmålen är färg, typ & storlek men jag hävdar att temperament och flocksmarthet inte är bortglömd även hos de storskaliga uppfödarna. 

Precis som Grodan säger så påverkar 1 ranghög hane de andra hanarna och trycker ner deras hormonnivåer för de är den dominanta. Det är dock aldrig bara 1 individ som påverkar resten utan det går runt med ett par ranghöga och några ranglägre, så de flesta individer i gruppen påverkar andra individer. Fick även tipset att hålla mössen i något lägre temperaturer om 15-17 grader då sänks hormonnivåerna ytterligare. Så summa sumarum, ju större grupp och ju lägre temperaturer desto större chans att gruppen funkar harmoniskt.

Avlar vi istället selektivt på hanar med mindre lukt och lugna/harmoniska i mindre hangrupper 2-5 individer så får man hanar med mindre testosteron överlag vilket jag tror benhårt på att det försvårar för dem att göra honor dräktiga. Ska vi avla våra möss sterila, möss som är så fertila djur?

MvH  Tsunamis

VStromberg
2013-09-18 15:44
#13

#12 Bra skrivet! Detta har jag funderat på ett tag nu, då sterila hanar blir allt mer vanligt.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
ariama
2013-09-18 16:12
#14

Intressant!

Men samtidigt lite "otäckt". Det är ju verkligen så, att alla hanar inte klarar av grupplevandet. En del blir stissiga och "överdominanta" (fel ord kanske, men ändå) och andra är de som hamnar i underläge och får hålla sig undan hela tiden.

Har man hangrupper på det här viset, så är det alltid några som far illa, i alla fall ett tag, tills uppfödaren uppmärksmmar problemet.

Jag undrar ofta hur uppfödare gör, som har mössen i uthus eller i egna djurrum där man inte har full koll. Visst, det kan se hur harmoniskt ut som helst, när man tittar, eller de stunder man är där.

Bråken kommer ofta på nätterna - vet jag, som sover intill musrummet. Att SE att någon eller några hanar faktiskt inte mår helt ok, är inte alltid lätt, vill jag påstå. I alla fall inte förrän bitsåren uppstår, eller pälsen blir flottig av stress.

Och de hanar som "sållas ut", först mår de dåligt (vill jag påstå, och det en längre tid än uppfödaren uppmärksammar vill jag påstå), sedan avlivas de, eller hur?

Jag har länge tjatat om, att det är svårt och ibland vanskligt, att ha hanar levandes ihop.

Och eftersom jag själv ofta har himla svårt att SE, när det börjar gå åt pipsvängen, vill jag tro att det faktiskt ÄR svårt att se och märka.

Undrar om inlägget har spårat ur lite från sitt ursprung… ??

VStromberg
2013-09-18 22:49
#15

Och sedan att det blir så himla.. SMÅ kullar.. Jag förstår inte. Har på senare tid sett en massa som blivit bara två, fyra eller fem ungar.. Hur normalt är det, när mitt medelvärde är 13? Och då har jag fått upp till 20 ungar, och runt 13-16 är normalt..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Littlem
2013-09-18 22:58
#16

Kan inte nån admin dela upp tråden så vi kan diskutera mjuka hanar/små kullar osv i en ny tråd? :)

StillaSinnet
2013-09-19 06:55
#17

Det var väl mitt eget fel att tråden tog denna vändning när jag ställde frågan i #4

Jag reflekterar vidare; om det nu är så att "snälla" hanar har sämre förmåga att producera testosteron, och vi linjeavlar på dem som "flocksmarta", kan vi då tillslut få sterila hanar? Hm, hm…

men jag ställer den i en ny tråd :D

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2013-09-19 07:03
#18

Nya tråden är uppe som Lugna hanar = Låg stestosteron

och denna tråd kan låsas nu 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2013-09-19 15:11
#19

Jag "tappade" bort en unge en gång…

Det var en av mina Splash-kullar. Apell eller Chim-kullen.

Jag tog bebisarna och la i sängen. Det var en stor präktig hög. Tror jag räknade till 15 st. De var 1 eller två dagar gamla. Jag tänkte inte kulla i det skedet. Utan när jag kollat att alla var hela och fina krafsade jag ihop alla bäsarna och la tillbaka i buren och satte tillbaka den stolta modern till dem.

En timme senare hoppar iller upp i sängen och så hör jag ett musbebispip. När jag rusar dit är han i full färd med att äta en musbebis.

Jag hade glömt en bebis i ett veck i överkastet!!!!

Här förbannade jag min dåvarande trångboddhet, att vara tvungen att ha alla djuren i ett rum (ca 25 kvm).

Döm mig inte för hårt för detta erkännande. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-09-19 18:25
#20

Förstår din panik! Tur att det slutade bra. 

Min gamla musflicka Kosmo har levt väldigt farligt, det var dagen innan hon skulle avlivas. Jag hade(har) inte rastplatsen i mitt rum utan i rummet utanför och hade mössen ute när katten var instängd. Jag glömde bort Kosmo på rastplatsen. Ja sen kan ni tänka er vad som hände.. Jag fick bända upp kattens mun för att få loss lilla Kosmo som hängde i svansen. Hon fick ett litet sår på frambenet och märken på svansen. Jag kommer ihåg att jag tittade på pappa och var så nära på att fråga om han skulle klara av att avliva henne. Men hon verkade må bra trots allt så det fick vänta tills nästa dag.

Så dåligt samvete man har efter att något sånt hänt, men alla gör vi misstag.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Upp till toppen
Annons: