Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 675 ggr
Huldan
9/27/13, 12:28 AM

K: Möss och burar

Hejsan!

Vi är två tjejer bosatta i uppsala som söker möss. Huvudsaken är att de har bra temperament och att det finns uppgifter om hälsa och beteende hos släktingar ett par generationer bakåt. 

Vi har båda haft möss förut och även avlat, och vi är väl insatta i skötsel, avel och genetik. Vi söker främst möss för sällskap men är intresserade av att avla om vi får tag på friska, fina djur.

Det vi söker är två honor, helst ungar, samt eventuellt vuxna hanar.

Alla färger och hårlag är intressanta men det vore kul med någon annan pälsvariant än korthår och vi är extra intresserade av tecknade möss.

Vi bor som sagt i uppsala men jag reser en del och transport brukar ju gå att ordna.

Vi är även intresserade av att köpa burar, framförallt duna, och tillbehör så som vattenflaskor och matskålar.

Annons:
ellapella01
9/27/13, 6:48 AM
#1

Ej stamtavla, sisådär handtama, men kommer gärna upp i handen! 

Födda: 26/8

Jag har 5 hanar och 4 honor. 

1 hane är vit, dem andra svarta.

4 stycken vita honor! 

20 :- 

Finns en bit ifrån Västerås. ca 3 mil.

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Huldan
9/27/13, 3:14 PM
#2

Har du någon bakgrund på föräldrar och mor/far-föräldrar?
Hälsa och temperament och så :)

Galenidjur
9/27/13, 7:17 PM
#3

#2 Har för mig att #1s musungar är från en hona som köptes från en djuraffär och var dräktig vid inköp. Finns lite trådar om det längre bak i arkivet.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Grodan
9/27/13, 7:25 PM
#4

Halloj Huldan!

Jag tycker din annons är trevlig och jag känner ju igen dig. Det jag är nyfiken på är vad du och din kompis vill med eran eventuella framtida avel. Vad vill ni göra? Hur vill ni hjälpa till att förbättra stammen av möss i Sverige? Och när det kommer till varianter: färger, teckningar och hårlag önskar jag faktiskt att ni kunde specificera er lite mer. Vad vill ni ha, vad vill ni inte ha?

Själv söker jag sällskapshem till ett par möss. Möss som får ett bra liv med aktivitet och bra mat osv och inte behöver producera ungar, utan bara blir älskade för de underbara varelser de är.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Huldan
9/27/13, 8:36 PM
#5

#4 
Vi vill främst avla fram friska, långlivade sällskapsmöss men då vi båda är väldigt intresserade av färggenetik så har vi också pratat om att inrikta oss på någon speciell färg eller hårlag. Vi känner nog dock inte att vi har något speciellt stort sug efter någon speciell färg men om vi på något vis skulle kunna hjälpa någon annan uppfödare med deras färgavel eller om det är något speciellt i färgväg som "mus-sverige behöver" så vore det helt klart kul att ha ett mål att jobba efter.

Men det jag känner är allra viktigast är att försöka få möss som är hyfsat motståndskraftiga mot cancer och som förhoppningsvis slipper tumörer så länge som möjligt. Grundtanken är väl lite att ha hälsa och temperament som utgångspunkt när vi letar möss och sedan bestämma färginriktning efter vad som finns att tillgå. Det finns ju så himla mycket fina färger och då jag själv inte har ställt ut möss vet jag inte riktigt vad som är önskvärt och vad man ska tänka på när det gäller sånt.

Men vi är som sagt väldigt intresserade av att lära oss mer och gärna arbeta sida vid sida med mer erfarna uppfödare.

Jag glömde även att nämna att vi främst är intresserade av engelsktypade möss. Inte heller det är jätteviktigt dock.

Vi är inte heller intresserade av någon storskalig avel utan tänkte i så fall skaffa några honor och ett par hanar och sedan ta kanske en kull på en eller två honor, så klart beroende på hur de djur vi köper in utvecklar sig. Vi har inte heller bråttom så skulle de honor vi köper in visa sig olämpliga för avel kommer vi inte avla på dem.

Fråga gärna mer om det är något du undrar. :)

ellapella01
9/29/13, 12:08 PM
#6

Ja, precis som Galenidjur sa. Far? Vet inte. Mor, från en djuraffär. Dräktig redan då. Tjuvdräcktihet som vissa kallar det.

Hälsan: Friska och krya som alltid. Färsk mat varje dag. 

Temprament: Det går ju till mus till mus, men dem är pigga och glada och vill gärna komma upp och mysa och pussas. Keliga? Haha, jaa! 😍 Bilder finns att fixa senare på dagen.

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Annons:
ellapella01
10/9/13, 7:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hayleys Japp. Han har en annorlunda personlighet. Stilig liten pojk, han tror att han är den störst och bästa av alla. Han blev jag förälskad i först. Eftersom han såg jag först av alla. Svansen är först vit, sen grå, sen vit med en fläck.

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

ellapella01
10/9/13, 7:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är Heyleys Nougat.Det är svårt att förklara svansen, Men den är vit, sen svart. Mitt på det vita så är det en svart fläck. Han är den mest spralliga av dem alla. Han är alltid uppe och springer. Han kan vara lite svår att fånga in, men kan fungera bra och man har smidiga händer.

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

ellapella01
10/9/13, 7:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här är Hayleys Twix. Han fick just då heta Twix för han är lite krullig och vit. Han är den "Lugnaste" av alla. Om han ska vara med alla andra hanar, så är han ganska lat. Är han däremot själv så vill han leka mer. Han är gosig och lugn när man tar upp honom.

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

ellapella01
10/9/13, 7:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är Heyleys Marabou. Lägg nu märke till att 50% av svansen är vit. Han är den mest spralliga killen, men otroligt lugn till hands. Han kan bli lite mer rastlös när man sätter han i en rasthage med massor av leksaker!

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

ellapella01
10/9/13, 7:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här är Hayleys Daim. Lägg märke till den vita lilla pricken på svansen! Han är den som också är lugnaste av killarna. Med en otroligt underbar personlighet. Hur snäll som helst.

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

ellapella01
10/9/13, 7:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är tjejerna. Jag tänkte att det inte var någon mening att lägga upp på var och en.. Alla ser ju likadana ut. :P Här är dem. Hur underbara som helst! Underbar personlighet!

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Upp till toppen
Annons: