Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1506 ggr
hejkomochhjälpmig
9/29/13, 6:02 AM

Blå stjärnan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har de någon/några bra, muskunniga veterinärer som man kan lita på? Tänker att om det finns någonstans borde det väl finnas där… Har någon varit där med sina möss? Vad var isf bra/dåligt?

Evigt tacksam för svar! ❤️

Min lilla skrutt Cedriel är nämligen irriterad i sitt ena öga och det går inte över så han behöver lite hjälp nu, tack snälla, hälsar han.

Annons:
VStromberg
9/29/13, 1:19 PM
#1

Nej, och jag skulle aldrig sätta min fot där. Dyra, okunniga, otrevliga och slarviga.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[ChinHeart]1
9/29/13, 4:09 PM
#2

Själv tycker jag Blå Stjärnan är riktigt bra. Det jag sett av det iallafall. Jag var där mycket när min ena chinchilla hade problem med sina tänder och inom just det området var de mycket kunniga och duktiga och jag fick även trevliga veterinärer, alla av dem.. Men sedan har jag inte varit där med någon av mina möss. Dyra, ja, men det är veterinärbesök..

hejkomochhjälpmig
9/29/13, 6:02 PM
#3

Tack för era svar!

#1 Du har alltså varit där och du är inte nöjd? Har du tips på någon annan kunnig, bra veterinär sm du kanske är nöjd med/mer nöjd med?

#2 Ja, jag har också bra erfarenhet av dem sen innan, svindyrt utan försäkring förstås men de har räddat livet på min ena kanin två gånger och min hund två gånger. Frågan är… kan de möss? Finns ju många duktiga veterinärer som inte är så bra på möss, och helst vill jag slippa betala en 1000 lapp bara för att jag visar mig där om ni förstår vad jag menar, och sen så får ändå inte musen den hjälp den behöver. 

Hmm, jag vill verkligen bara ha en bra veterinär, priset är mindre viktigt om mina möss bara är i kunniga händer dock.

VStromberg
9/29/13, 7:47 PM
#4

#1 Ja, jag har vart där och första besöket ledde till döden för min hund, så nej, jag är verkligen inte nöjd med dem.
En annan gång jag var in akut med min hund som blivit förgiftat så gav de fel information och där stod jag efter 20 min med en medvetslös hund i mina armar.

En kompis var in med sin katt och den fick fel spruta… Ja, resultatet av det kan ni ju lista ut själva..

Västra djursjukhuset däremot är jag relativt nöjd med.
Jag antar att du testat tvätta med koksalt, byta strö osv osv.?
Att hitta någon som kan möss är inte så enkelt.. Finns inte så många som vårdar ett djur hos veterinär som ändå bara lever 1,5 år..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

hejkomochhjälpmig
9/29/13, 9:54 PM
#5

#4 Låter inte bra. Förstår att du inte varit där med mössen heller då.

På exo-avdelningen (dit mössen hör) har de iallafall varit bra mycket kunnigare, duktigare på smådjur och framförallt haft mer resurser än någon annanstans jag varit… det var väl lite det jag hoppades på.  Men jag har aldrig varit där med just möss. 

Vilken veterinär på Västra djursjukhuset skall man fråga efter då? Om du har varit där med dina möss och kommer ihåg namnet förstås? Som du säger, så är de muskunniga veterinärerna få och jag antar att det inte finns en hel drös av dem där heller? Att man inte tar sina sjuka djur till veterinär, oavsett livslängd, kommer jag nog aldrig riktigt förstå :( Det är väldigt tråkigt. Men vi är ju ett stort gäng här som älskar våra möss och flera har haft möss länge så jag tänkte att vet någon så vet kanske ni? :D

Ja, ser till att det är fräscht i buren, tvättat ögat och gett honom extra av allt nyttigt imunboostande jag kunnat kommit på. Ingen förbättring. Men och andra sidan så sköter jag ju dem efter bästa förmåga oavsett om de är krassliga eller inte… stora rena burar, mycket utevistelse, mycket nyttig, varierande färskmat osv osv osv. 

Funderar på om det inte kan vara någon typ av ohyra som orsakar det hela men jag är ju ingen veterinär… Helt enkelt så vill jag att en expert ska kolla på honom. Jag har ju själv inte kunskapen att avgöra vad exakt hans problem är eller för den delen åtgärda det själv heller.

hejkomochhjälpmig
9/29/13, 10:14 PM
#6

Åh, ser att Göterborgs Djurklinik AB är rekommenderat av SVEMUS. Någon som vet exakt vad det innebär?

Annons:
[ChinHeart]1
9/30/13, 8:28 AM
#7

#3 Ring och hör med dem först och om de verkar kunna så fixa en tid och åk dit :)

VStromberg
9/30/13, 1:28 PM
#8

#5 Nej, jag har bara gått till veterinär en gång med mina möss, och det var i Karlstad. Och då visste jag mer själv än vad veterinären visste…

Går inte till veterinären annat än för att få stronghold på recept. Andra grejer kan jag fixa hemma.. :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
9/30/13, 3:05 PM
#9

Antar att du bor i Göteborg, hejkomochhjälpmig… annars framgår det inte på din profil eller i #0

Jag måste säga att jag är lite förvirrad när det kommer till musveterinärer just nu. De två jag litar 150% på jobbar inte på praktik/klinik… hm… jag brukar fråga dem ändå… Vill jag bara ha recept går jag till vilken veterinär som helst och ber att få det (jag kan alltid hänvisa till mina två favoritveterinärer). Oftast väljer jag en veterinär som inte tar så hög besöksavgift.

Bor jag i 08 så besöker jag nog helst Ahlbergs Veterinärpraktik. Är jag nära muppsala besöker jag ev djurdoktorn - tyvärr har Y.R. varit lite svår på sistone och flera jag skickat dit har blivit besvikna så… hm… jag är lite osäker på henne just nu

I Norrköping finns en Bengt Röken som jag tror kan vara väldigt intressant att besöka någon dag.

Men när det gäller Göteborg så har vi andra trådar där vi pratat om vilka veterinärer där som är bra. Bo Runsten på Blå Stjärnans Djursjukhus är inte helt okunnig har en del personer sagt under åren. Jag känner även till honom av någon råttlig anledning (som jag nu glömt tyvärr).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
9/30/13, 3:59 PM
#10

Jag har varit på blå stjärnan en gång och aldrig mer. :( 
Kom dit med hund för OP för en lös benbit de skulle ta ur. hela OP gick bra. Den som skulle ha koll på uppvaket var klantig och hunden vaknade aldrig upp, dog under uppvaket.. :/ Vet ej hur de är med smådjur och bara varit där en gång somsagt. 

Vi var in med möss till veterinären en gång. Den veterinären kunde inte mkt om möss, men hon ringde faktiskt en kollega som kunde lite mer om smådjur. Då hon inte visste vilken dosering vi skulle ha osv. Men hon var öppen och vill hjälpa oss, hon var inte slarvig bara för att det var möss utan hon tog tid och försökte lösa det för oss. Man får diskutera mycket och tala om vad man hört andra har fått för medicin osv för att komma fram till något tillsammans, men den lilla kunskapen man har och deras lilla kunskap. Så kommer man fram till något bra. Det gjorde iallafall vi. 
Sedan behövdes bara ett telefonsamtal för att få mer eller annan medicin.

hejkomochhjälpmig
9/30/13, 5:27 PM
#11

#7 Det ska jag göra! :)

hejkomochhjälpmig
9/30/13, 5:27 PM
#12

#8 Jaha, vad synd. Det är som sagt en "musveterinär" jag är ute efter :/

hejkomochhjälpmig
9/30/13, 5:30 PM
#13

#9 Bor inte i Göteborg men jag har inte så fasligt långt in till Göteborg, var nyfiken på Blå Stjärnan helt enkelt - värt transporten/hålet i plånboken bara jag kan få tag i en BRA veterinär till mina möss någon gång i detta livet liksom. 

Bo Runsten alltså, då har jag ett rekommenderat namn iallafall, tack! :D Har försökt gräva runt på nätet en del och hans namn dök upp för mig också, hittade dock inte så mycket info. Det lutar nog åt ett besök på Blå Stjärnan iallafall. Eller Gbg Djurklink… Ska ringa och höra med dessa.

Haha, råttlig anledning! Skrattar Har googlat lite efter råttveterinärer också, kan de råttor borde de kunna översätta kunskapen på möss tänkte jag.

Vi borde nog ha en samlad veterinärtråd med lista på bra mus-veterinärer… om det inte redan finns? Hittar ingen men det kan ju bero på mina obefintliga sökkunskaper. 😞

Annons:
hejkomochhjälpmig
9/30/13, 5:35 PM
#14

#10 Men herregud vad fruktansvärt!!! 😭

Jo det är ju det där med kunskapen/viljan hos veterinärerna. En som har det är guld och värt att leta efter, det är ju inte så kul att stå och behöva diskutera vilken sjukdom musen har, vilka mediciner den behöver i vilka doser och sådant när man har noll koll själv, iallafall jämfört med vad en utbildad veterinär borde ha… Jag har bara haft möss i drygt ett år och därmed bara erfarenhet och kunskap därefter.

Förra veterinären såg inte ens att min rosselmus var sjuk öht, vilket jag tyckte var mycket märkligt då hon lät en hel del och flåsade… det löste sig och medicin fick jag (efter att ha läst på här om vad som behövdes osv) men så vill jag helst inte ha det. :(

Grodan
10/14/13, 8:21 PM
#15

Hittade du någon bra veterinär?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hejkomochhjälpmig
10/16/13, 11:28 AM
#16

Har tid på Blå Stjärnan på måndag! Så får se hur det är och vad de säger om min lilleskrutt. Hans päls är lite tunn och ögat är rinnigt (iaf när han är nyvaken) så något fuffens är det. Får mig att tänka på kvalster, löss och annat djävulskap, förhoppningsvis är det inte värre än så. Får som sagt se vad de säger imorgon! 

Blå Stjärnan… brrr, NU RYKER ALLA MINA PENGAR!!!👻

Grodan
10/16/13, 4:44 PM
#17

Håller tummen för dig och Cedriel och att din plånbok inte får för stort hål.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hejkomochhjälpmig
10/16/13, 4:50 PM
#18

Tack så mycket! ❤️

Upp till toppen
Annons: