Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 948 ggr
[nettaahs]
2013-10-20 15:38

Blir möss lätt stressade?

Hej!
Jag har nästan alltid ägt råttor, i alla möjliga färger och storlekar och kullar på det. Det är verkligen underbara djur med helt underbara personligheter!
MEN, jag har tyvärr inte riktigt plats med råttor nu då jag bor i en etta på 38 kvm.
Jag funderar dock på möss!
Men jag undrar, blir möss lätt stressade?
Jag undrar därför att jag har även 2 katter.
Den äldsta (3,5 år) har vuxit upp med mina råttor, men det var ett par år sedan jag hade det sist, och hon har kommit in i åldern då hon jagar mycket. Dock alltid fågel.
Sen har jag en kattunge på 5 månader.
Jag förstår att möss kommer vara väldigt intressant för dom, är det en dålig idé att skaffa möss nu?
Eller ska jag vänta tills jag flyttat till större då jag kan begränsa utrymmet för katterna?
Eller är det något mössen ''tål''?
Tack för svar :)

Annons:
Velinga1984
2013-10-20 15:50
#1

Jag tycker att det beror på vart de kommer ifrån. Jag har inga andra djur än möss. Men mina möss står i vardagsrummet, vilket är vårt livligaste rum och jag anser att mina är stresståliga. Min son på snart 9 år och hans kompisar hanterar ibland mössen, och jag visar gärna fram mina möss till nyfikna besökare. Tror absolut det kan funka med dina katter bara du har en säker bur :)

[nettaahs]
2013-10-20 15:54
#2

Okej! Vad skönt att höra! :)
Självklart kommer jag inte låta dom vara vid buren, men när katten inte är hemma så dansar råttorna på bordet så att säga.. Fast tvärt om då ;)

Då ska jag fundera lite mer :D
Hur är det med möss från djuraffärer?

Råttor från Djurmagazinet har jag ingen bra erfarenhet av..

Emelie
2013-10-20 16:14
#3

Mus från uppfödare helt klart! Nu har jag inte ägt möss tidigare (endast råttor som du), men de från djuraffärerna brukar vara betydligt mer stressade, ohanterade och ibland även aggressivare än möss från uppfödare. Skulle faktiskt inte råda någon att köpa något djur från djuraffär någonsin! 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Velinga1984
2013-10-20 16:21
#4

Jag rekommenderar uppfödare reggade i Svemus, gör hembesök och se deras möss beter sig. Och jämför med hur du vill att dina ska bete sig :) Har fått bra möss från djuraffär och dåliga från uppfödare så inget är egentligen fel.

[nettaahs]
2013-10-20 16:43
#5

Okej! Ja, iallafall alla djur jag mött från djuraffärer har vart skygga och opålitliga…
Men på tal om Svemus, är det endast de 8 uppfödare som står där som finns? Alla var så långt bort.. Eller vet ni någon uppfödare i Dalarna?
:)

Velinga1984
2013-10-20 17:07
#6

Tänker du på listan här på mus i fokus så är inte alla reggade i Svemus :) Ingen aning om Dalarna men ibland kan man få behöva åka en bit för art hitta det man söker. Eller ta hjälp av folk som kan transportera, något jag bara kan rekommendera om man vet hur uppfödarens möss är.

Annons:
[cessi]
2013-10-20 18:12
#7

Jag är medlem i en frivillig organisation här i Åbo som arbetar med att omhänderta hemlösa katter. De har inget katthem utan alla katter placeras i jourhem tills dess att de fått permanenta ägare. När jag nämnde att jag nog i framtiden skulle kunna ta emot jourkatter och en i organisationen fick reda på att jag hade möss så sa hon att det var en dålig idé, för enligt studier som hon refererade till (vet inte vilka, men någon här kanske vet?) så blir möss stressade av att vistas i samma hus som katter.

Jag hade mina möss på sommarstugan i somras där det också fanns två katter. Såg ingen reaktion hos mina möss över huvud taget, utan det var som att de inte ens skulle ha reagerat när katterna strök runt buren ett par gånger. Däremot var en av katterna livrädd, haha.

"Medlemmen" sa dock att man sett i typ mössens blod att närvaro av katter utlöser stressreaktioner hos mössen, även om det inte syns utanpå, så att säga. Blev lite besviken, då jag tidigare inte trott att katt och mus är något problem så länge buren är inbrottssäker.. Vad tror ni erfarna musägare om saken?

Pyretstylee
2013-10-20 18:42
#8

Jag har haft katt och möss samtidigt. Min första mus flyttade hem då var katten 1 år. Första veckan bodde muset i ett öppet akvarie på en bänk i vardagsrummet sen flyttade han in i en duna. Katten visade inget speciellt iNtresse och mössen verkar inge brytt sig nämnvärt.

Http://minfyrbenta.wordpress.com

[cessi]
2013-10-21 10:58
#9

#8 Okej tack för svaret :)

Är det någon annan som haft katt och möss samtidigt?

jollycox
2013-10-21 12:06
#10

Jag har katter och mus(haft flera möss) och jag har aldrig märkt att dom blivit stressade. Bara ena katten har fått vara i närheten för han bryr sig inte om dom. Oftast är min dörr stängd för den andra katten är inte att lita på.
Om möss skulle bli stressade av att bo med katt, borde dom inte bli stressade av att bo med hund då också eller vad är så speciellt med katten?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

nadinemachines
2013-10-21 15:49
#11

Jag har katter och möss, och mössen verkar iaf helt oberörda. Visst kan de bli rädda och gömma sig ifall en katt hoppar upp på burlocket (ordentligt trälock, krävs magi för att en katt ska få upp det) med en duns, men jag tror inte det beror på att det är just en katt. 

Problemet för mig är att katterna kan vara väldigt intresserade, men mössen verkar inte bry sig alls. :)

Grodan
2013-10-21 18:16
#12

Just det här med stress på möss är inte alltid lätt att upptäcka. Det är ganska vanligt att man inte ser något tecken på oro, rädsla eller stress när mus möter rovdjur. Kanske för att vi inte kan läsa möss tillräckligt bra, eller för att de döljer det, precis som de gärna döljer annat.

Jag har förundrats flera gånger hur musen i terrariet med ormen, ja musen lever, kan se så obesvärad ut. Men är den det? Obesvärad? Kanske jobbar den på att hitta en flyktväg. För vad musen än är, så är den en överlevare. Den kanske bara inser ok, jag är mat snart om jag inte fort kommer ut härifrån… och när den kollat allt och inte hittat flyktväg så kan den sätta sig ner och tvätta sig…

Hur många gånger har vi inte funderat över detta scenario? Tvättar sig musen för att lugna ormen, som överslagshandling (den vet inte vad den ska göra?) eller för att den är smutsig?

När det gäller katt och mus så behöver man anpassa bur osv till vad för katt man har. Har man en musjagare i hemmet så måste man ha en stadig bur som katten inte kan välta och gärna ej heller galler runtom då katten kan skada delar av musen som sticker ut ibland (svans, tassar etc). Har man ett akvarium bör man ha ett lock som ligger stadigt på om katten t ex hoppar upp på det.

Bäst är dock om man har musen i ett rum dit katten inte får gå, för tyvärr är inte katter som hundar… de förstår inte att det är ditt husdjur och att det är ajabaja - vilket många hundar tycks förstå i a f… (vissa hundar kan man även lära att det är ajabajja, frågan är då kan man lära en katt det?)

Men det finns katter som inte har så mkt jakt i sig och inte ser på möss som byte eller leksak och då kan man givetvis ha det på annat sätt, bara musen/mössen inte verkar må dåligt - vilket de ju till synes sällan gör…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-10-25 09:32
#13

Bra skrivet Grodan!!

Att "läsa möss" är inte det lättaste här i världen. jag tycker att jag fortfarande inte kan det, fast jag jobbat på temat i många år!

 Du tar upp flera viktiga och relevanta aspekter, tycker jag. Det finns så mycket vi inte vet, och i stället "tar för givet" genom att jämföra med oss själva (sätta mänskligt beteende på dem).

Därmed säger jag inte att det INTE går att ha möss om man har katt. Det beror som ssgt på mössen. Vill du köpa möss, så ta kontakt med seriösa uppfödare, och berätta din situation och dina önskemål/krav.

En BRA uppfödare, vet om hans/hennes möss klarar situationen. Och kan dessutom plocka ut individer som passar just dig i din situation.

Bara som exempel:

Jag skulle inte kunna sälja möss till dig (om jag nu sålde möss viket jag inte gör för närvarande). Elin Vattnadal skulle säkert (tror jag i alla fall) kunna göra det.

I min uppfödning finns inga andra djur inblandade, vilket betyder att denna sortens stresstålighet aldrig blivit inblandad i mina urval (medvetet eller omedvetet)

Elin har inte katt, men ett stort gäng hundar, samt en massa andra djur och dofter som hennes möss har fått förhålla sig till.

Annons:
Vattnadal
2013-10-26 12:00
#14

Överslagshandlingar är ofta för att lugna sig själv, så att putsa sig framför ett rovdjur kan vara för att lugna sig själv, i en stressande situation musen inte tar sig ur. Ofta ä'r överslagshandlingar eller medvetna handlingar för att lugna, något överdrivna. 
Tex kan en hund gäspa/slicka sig om munnen för att den är trött, eller ta i lite mer för att lugna någon som är upprörd, eller om den överdriver signalen ännu mer, försöker den lugna sig själv.

Jag avlar på stresståliga individer. Mina hundar (några av dem) får vara med i djurrummet, under uppsikt, och de flesta av hundarna försöker ta möss och döda dem om de får chansen. 

Katter har jag faktiskt nu för tiden, 3 st, men de får inte komma in, pga min allergi, de bor i stallet och äter vilda möss. 🐱

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2013-10-26 19:30
#15

#13 ❤️

Jag avlar också på stresstålighet. Det innebär att jag inte avlar på lättstressade djur + en mängd annat (är oerhört petig!!! detta är A och O med min avel!). Tyvärr blir det nuförtiden en aning skevt då jag är ensam och inte har folk här så ofta, så mina möss är inte vana vad FLERA människor - vilket jag märkt kan stressa absolut mycket mer än lukt av andra djurarter. I a f en fullt synlig och lätt-tolkad stress. Såg en senast idag. En hona jag skulle sälja, hon "sket på sig" när det drällde in en hel familj (mamma, pappa, 2 barn) och hon reagerade genom att springa iväg (rassla ordentligt) och vid upplyft krafsa och ta tag i huden med tänderna (nafsa). Hon flyttade inte. En sådan mus säljer jag inte. Och jag är väldigt ledsen över hur hon betedde sig. Det känns som ett rejält nederlag. Dock är problem till för att lösas och jag ska ju leva ca 20 år till så något ska jag väl pyssla med under den tiden… (om jag inte blir hemlös förstås, då kan jag ju inte ha mössen kvar)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emelie
2013-10-26 21:30
#16

#15 Haha, har du bestämt ungefär hur länge du ska leva menar du? 😃

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Grodan
2013-10-27 00:17
#17

#16 Det står i min livslinje…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: