Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 746 ggr
Grodan
2013-10-20 23:30

Hull och kondition

Jag ser på bilder att en del möss inte är i superbra kondition. De skjuter rygg, pälsen är inte så fräsh som den borde vara och man ser att muskler och hull inte är i så bra kondition.

Så jag skulle vilja att ni ser över era möss lite. Matar på bättre. Ser över erat torrfoder. Ger mer färskmat. Ger mössen mer aktivering, motion, och mer att göra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Sugar Mist
2013-10-20 23:35
#1

ps. glöm inte att det är haloween nästa helg, dags att börja göra nyttigt musgodis till era små kanske? ;)

-

Grodan
2013-10-20 23:51
#2

#1 LOL, har du några tips?

Själv har jag nog aldrig serverat pumpa till mina små, bara pumpkafrön. Dock inte för många, då det kan sätta fart på magen. En halv max. Jag hackar pumpafrön och har i torrfodret.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sugar Mist
2013-10-20 23:57
#3

Torka morotsflingor, kanske blåbär, kött m.m.? Torkat hjärta och lever var poppis hos mina två när de var här(De fick godis från vovvarna)

-

[Iyen]
2013-10-21 10:54
#4

Har vi någon artikel om hull och kondition här på iFokus? Med någon bild. Om fläskhäng och sånt :)

Tsunamis
2013-10-21 12:44
#5

Grejen är den att jag tycker det är svårt att få en bra helheltsbild av konditionen på bara 1 bild. Är musen obekväm med att sitta på en plats där den inte är van att sitta, tex på ett bord eller på ett uppochnervänt glas för att bli fottad så kan de väldigt lätt burra upp pälsen och krypa ihop. Olika vinklar kan ge olika intryck också.

En smal mus är ju däremot alltid en smal mus så det går ju inte direkt dölja särskilt lätt. Men en ung mus kan ju ha en smal period, speciellt de stora engelsktypade kan ju se ut som skosnören i kroppen ibland. Smala huvuden gör ju inte intrycket bättre heller.

Fodret måste också individanpassas likaså aktiveringen. Jag har vissa individer som inte kräver mycket alls men ändå lyckas hålla sig i superbra kondis. Likaså tjocksmockar som ju då kräver annan kost och mer aktivering. Och ja, även smalisar som behöver gå upp i vikt. 

Men i överlag så borde folk mata sina djur bätte och aktivera dem ja - helt klart!

MvH  Tsunamis

ellapella01
2013-10-21 15:11
#6

#5 

bra sagt!

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Annons:
VStromberg
2013-10-21 15:59
#7

Jag tycker att folk överlag har feta möss… Sluta mata dom säger jag, haha.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

VStromberg
2013-10-21 16:01
#8

Som dessutom Anneke påpekade på SM.. "I have never seen this many fatty mice!"

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
2013-10-21 16:12
#9

#5 Självklart.

Jag kan se ganska bra skillnad på foton osv. Varför jag skrev denna tråd är för att jag sett några bilder, kanske inte enbart här på sajten, att folk parar på djur som får för lite mat, som ser insjunkna och magra ut. Hur ska de orka föda ungar?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
2013-10-21 16:19
#10

#9 Fast det där är väl lite drastiskt och anklagande.
Att påstå att dom får för lite mat, att de ser insjunkna och magra ut.
Varför då inte bara säga det direkt till personen det rör?

Och mussverige är inte så stort, det var inte mycket folk på SM så det där sista kan jag också tycka att det var lite att ta i, eftersom vi alla nog kan räkna ut vilka det är du menar.

Enligt mig så diskuterar man inte i forum OM andra människor, man diskuterar MED andra människor.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Minoth
2013-10-21 16:24
#11

Tycker också jag ser mycket möss i dålig kondition, främst att dom är för tjocka.. de gör mig galen. 

Det är så elakt med tjocka möss. Det blir en sån överbelasning på deras små ben och leder :(

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sync
2013-10-21 16:35
#12

#11 Kan jag också tycka. Har dock en tjock mus själv och har försökt banta henne lääänge innan jag gav upp då det inte gav resultat. Hon får ju daglig "motion" och lek också. Man kan inte alltid göra något åt det..

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
2013-10-21 16:45
#13

#10 Jag funderade på saken, men tyckte att vi kunde prata om det här. Öppet.

För matning av möss kanske inte är så lätt för alla.

(Tog bort det om SM. Dock var det DU som nämnde SM först)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
VStromberg
2013-10-21 16:51
#14

#13 Ja, jag skrev att domaren tyckte att vi i Sverige har otroligt mycket feta möss. Inte att vissa uppfödare matar för mycket och att andra inte ger tillräckligt mycket mat.

Allvarligt liksom.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
2013-10-21 16:56
#15

Kanske är samma problem, mata fel…

mina möss fick ia f bra bedömning på hull o kondis


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2013-10-21 21:54
#16

Jag tycker det är knepigt att mata mössen. I synnerhet som jag bara har två, och de har så olika behov av näring. Och sedan det faktum att de möss jag ser live och jämför mina egna möss med kanske inte är de bästa att jämföra med. Undrar om det finns såna bilder för möss som det finns för hundar, en skiss uppifrån på hur en mager, lagom och fet hund ser ut.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Velinga1984
2013-10-25 09:00
#17

Haha jag har flera tjockisar här hemma.Förmodligen får de för mycket mat, vilket är en anledning till fetma. Mina äldre hanar och deras syster rör sig hela tiden på gränsen mellan rund och fet. En enda linje av många hos mig alltså. Några är tunna enligt mig, så jag försöker ha de uppdelade i burar efter deras näringsbehov. Iofs mina engelsk-typade som är tunna medan de korsade har överlag hyfsat hull. Jag vill inte ha tjocka möss, inte heller magra. Hellre tjocka än magra är mitt tänk, givetvis helst att alla har bra hull. Absolut en intressant diskussion, och hoppas det inte leder till personliga påhopp. Vad utländska domare/musägare ger jag ärligt talat inget för, vi lever i Sverige efter Sveriges lagar.

hejkomochhjälpmig
2013-10-25 11:24
#18

Ville bara säga att: Om någon märker något fuffens med mina möss på bilder jag lägger upp, så är det fritt fram att påpeka detta! Vill förstås bara att mina möss ska vara friska och må bra, så syns det någonsin något som inte ser helt OK ut med mina möss: Säg bara till! Omedelbums! :) Jag tar absolut inte illa upp! 

Antingen vet jag redan om det och försöker åtgärda problemet eller (hemska tanke) så har jag helt enkelt missat det! I båda fallen är kommentarer/tips/råd ALLTID hjärtligt välkomna! ❤️

[Iyen]
2013-10-25 12:42
#19

Jag säger samma som #18 Ibland kan man bli hemmablind. Framförallt då man kanske inte haft så många möss, som jag själv.

Grodan
2013-10-28 13:58
#20

#18 + #19 Så rart av er!

Vem som helst kan dock se i vilket hull djur är i. Det är jag övertygad om. Min mor har visserligen sett möss och råttor i mååånga år, men eg aldrig varit så intresserad. Hon fick mata dem ofta på 90-talet när jag åkte på mässor, men jag fick känslan av att hon gav dem för mkt och gjorde fel med vattenskålar (de var hemskt guckiga när jag kom hem - en anledning till att sluta med sånt)…

Så jag blev lite förvånad när hon först prickade rätt då hon sa att då två råttkillarna som skulle byta hem var tjocka och sedan när hon träffade den smala mustjejen och sa att hon var tunn…

Tipset är nog att kolla på många möss. Många olika. Då lär man sig lättare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: