Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 796 ggr
missAnnis
2013-10-21 21:37

Kal fläck vid örat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har letat runt på forumet men inte hittat något som kunnat hjälpa mig att svara på vad detta kan vara. Men ena hane har fått en stor kal fläck vid örat (se bilden). 

Jag har två hanar (bröder) som jag fick av en barnfamilj som lessnat på dem i februari, då var de ca två månader gamla. Känns som udda ställe för barbering, och jag har inte sett någon överdrivning putsning (men man ser ju inte vad de har för sig på natten). Jag funderar på någon ohyra, men de är bara den ena som är drabbad. 

Någon som vet vad det kan vara/bero på? Det är inga sår och han är pigg och kry i övrigt och äter bra.

Annons:
Sugar Mist
2013-10-22 08:44
#1

Mitt tips är att hålla stenkoll på det så det inte utvecklas till Stafylokock Furunkulos, och mata på med bra, nyttig mat och mycket färskmat.

-

missAnnis
2013-10-22 10:30
#2

Tack, ska hålla utkik! Det har sett ut så här i några dagar nu utan att förändras och det ser fortfarande fint ut, inga sår eller så. Blir det värre kommer jag absolut kontakta veterinär! 

Har du förslag på någon speciell föda man kan testa att ge som ska vara bra för hud och päls? Idag får de Selective-pellets för mus som huvudföda men ger något färskt (frukt, grönsaker, nykokt pasta), katt-/hundmat, frön eller gryn varje dag också. Försöker hålla nere mängden då den ena har lätt för att lägga på sig…

Skulle vara väldigt skönt att veta vad det beror på. En gång i veckan rengör och byter jag allt, och om det var någon ohyra skulle väl båda drabbas? Även om immunförsvaret skiljer sig från individ till individ men…

Sugar Mist
2013-10-22 10:37
#3

Det bästa man kan ge är egenblandat foder. Det är myyycket lätt att göra även om det kan verka svårt och tillslut kan man göra på ögonmått, det gjorde jag efter 2-3 foderblandningar. Olika foderblandningar kan man läsa lite här och var men det jag använde var den i inlägg #1 i denna tråden och den blandningen fick även ner min tjockismus till en vettig vikt. 

Färskmat är också bra, möss är allätare. De ska havarierad kost, kött, spannmål, frukt och grönt. Det är lätt att ge färskmat, när man skär kött kan man skära bort lite, detsamma med grönsaker och frukt. Frukt ska man dock vara sparsam med då det är socker, detsamma med söta rotfrukter så som morötter t.e.x. Gör man pasta någon dag kan man "slänga" in några makaroner eller liknande till de.

Geggor är också populära, samma med barnmat, men barnmat vet jag inte om man ska vara så generös med ifall det innehåller kryddor eller dylikt. Men geggor kan innehålla lite vadsom, jag blandade geggor på det jag hade hemma.

Oj vad långt det blev.. men jag tror jag täckte det mesta av det du sökte efter!

-

Grodan
2013-10-22 18:25
#4

Vilka fina svar, sockerdimma! Härligt!

Jag skulle först och främst misstänka barbering. För att den som barberar skall få utlopp för sitt gnagande och putsande behöver han nog mer att gnaga och pyssla med. Hö, papper mm. Kanske större bur?

Jag vet att flera lyckats få barberare/morrhårstuggare att sluta genom att ge dem mer aktivering.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: