Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 601 ggr
shandi
10/23/13, 6:08 PM

Är detta tidig snedskalle?!

Jag köpte en mus igår från en zoobutik som endast köper in från en tjej som föder upp. (finns på mus.ifokus).. Har alltid köpt därifrån och fått fina, sällskapliga friska möss, men inte denna gång.

Denna musen jag köpte gör något knepigt, jag antar att det kanske är tidigt stadium av snedskalle Huvudet liksom "drar" åt höger då och då, det syns väl då hon sitter eller stannar upp. 

Hur gör jag nu? Går det att åtgärda hos veterinär? Ska jag gå tillbaka med musen till affären!?

Köper aldrig mer därifrån nu… Hemskt att se!

Annons:
Smulan80
10/23/13, 6:15 PM
#1

Vilken butik då? 

Edit: tråkigt med att få sjuka djur. Skulle ta upp det med affären. Sen inte köpa fler därifrån. :(

shandi
10/23/13, 6:21 PM
#2

Arken i Birsta.

Har hört att de slutat köpa från denna tjej men då jag frågade igår sa hon att de fortfarande köper in från henne… Och denna musen var så fin så kunde inte motstå. Dock syntes inte lutningen då.

Ja jag ska ta upp det med butiken nästa gång jag far dit ner!

shandi
10/23/13, 6:21 PM
#3

Hon i BUTIKEN sade att de fortfarande köper upp från denna uppfödaren.

hejkomochhjälpmig
10/23/13, 6:48 PM
#4

Hon scannar inte då?

Min pew hane höll på så när han var yngre och jag tyckte det var väldigt underligt och blev orolig, visade sig att bara vara ett sätt att kolla av omgivningen - de kan dra huvudet långsamt på det viset då. Han slutade med det när han blev lite större och tuffare. Tyckte det såg helt sjukt ut.

Tänkte bara att det kanske skulle kunna vara det? Om musen är nyinflyttad är det ju inte så konstigt om den är lite osäker och kollar av omgivning lite extra nogrannt?

Grodan
10/23/13, 6:51 PM
#5

#4 Tänkte också på det.

Vad har musen för ögonfärg?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

shandi
10/24/13, 4:16 PM
#6

Hon är rödögd.. Förhoppningsvis scannar hon då bara :D

Ska avvakta och se hur det går!

Annons:
Grodan
10/24/13, 4:21 PM
#7

#6 Ja, det låter som det. 😃

Är den rödögd så definitivt!

Snedskalle är när de lutar huvudet åt ena sidan. De kan inte räta upp det. När/Om snedskallen förvärras, vilket kan gå fort, följer resten av kroppen med i lutningen eller lutningen blir så kraftig att musen rullar runt. Då måste den sitta på handduk och ifall det är en infektion få antibiotika omedelbums.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

shandi
10/24/13, 4:40 PM
#8

Oh!! Tack :D Tyckte det såg så jäkla lustigt ut och snedskalle var det första som slog mig!

Då får vi hoppas att hon är så frisk som hon verkar då :)

Grodan
10/24/13, 5:22 PM
#9

#8 Hoppas jag också! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hejkomochhjälpmig
10/24/13, 6:25 PM
#10

Hoppas också att det bara är det!

Jag tycker det ser ut som om de tappar fokus och så "glider" huvudet typ iväg. 🤪 Reagerade som du, tyckte inte det såg friskt ut alls!

Jag trodde t.o.m att min hade hjärtfel jag! xD Jag hade en kanin med förstorat hjärta som jag mindes hade gjort på ett liknande sätt ibland så jag la ihop 2 och 2… och fick det till 547 med lite panik på köpet… Haha.

Men, men, bättre att oroa sig för mycket än för lite! :)

shandi
10/24/13, 7:49 PM
#11

Haha ja jag har märkt nu att det nog är något som är "normalt".. även om de inte ser ut så.

Hon stirrar på mig i ögonen och glider längre och längre bak med huvudet. Som att hon säger "whaaaaat!?!"  Ser skitakul ut :) Ska se om man får bild på stirrandet!

hejkomochhjälpmig
10/24/13, 7:58 PM
#12

Haha, min slutade scanna om jag pratade med honom och vifftade med fingret lite försiktig i närheten av honom så att han liksom kunde se exakt vart jag var :') Jag kanske bara brutalt störde honom i hans scannande men, men… :p

Ja, jag vill se bild! 😃

Upp till toppen
Annons: