Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om sajten (INFO) Avel & Uppfödning Beteende, hälsa & skötsel Bur, strö, inredning & tillbehör Fikarummet! (OT) Kluringar Filmer Fotografier Förening, utställning & träff Genetik, färger, hårlag och teckningar In Memorian Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner Leksaker och aktivering Länkar | Links Mat och utfodring Möss med djur och människor Namnförslag & namnförklaring TÄVLINGAR Ö Gamla tävlingar
Genetik, färger, hårlag och teckningar

Ett mysterium är löst!

2013-10-25 15:16 #0 av: L8sson

Jag hade ett mysterium, så lägligt nu när det är halloween! Som jag löst också. 

Jag fick en kull mellan: 

Neytiri: Svart banded. Brett band som går enda fram till frambenen. 

Gennart: Extrem svart.

Resultatet på kullen blev ett gäng svarta ungar, en drös med band. Men det vart jätte smala band på alla, ingen av banden gick runt helt. Jag började fundera vad som fick banden att bli så smala, kan det vara Glennarts extrem svarta gen som stökar till det? Jag vet ej? 

Iallafall så fick jag en svart hona i kullen med några vita tår på en baktass. Inga andra solida ungar i kullen hade nå vitt på sina tassar. Så jag började fundera på om hon är en solid eller om hon är en banded. Jag trodde även att det kunde varit tecknat bakåt på grund av vita tår. 

Så jag var så nyfiken så jag satte ihop henne med en solid hane och ungarna föddes, vad ser jag när de börjar få pigment? Jo banded! 

Så min svarta hona, Kronblad som hon heter är banded, så smalt band att det inte syns. 

Anmäl
2013-10-25 15:18 #1 av: L8sson

Mor och far till Kronblad ovan

Anmäl
2013-10-25 15:20 #2 av: L8sson

Neytiri och Glennarts kull, Kronblads syskon! 

Anmäl
2013-10-25 15:23 #3 av: L8sson

Kronblad och Scofield är kombon som gav banded. 

Anmäl
2013-10-25 15:30 #4 av: L8sson

Banded ungen som Kronblad är mamma till. Är det inte häftigt så säg :D 

Anmäl
2013-10-25 17:16 #5 av: Tsunamis

Ja det visar ju helt klart vidden av polygenerna som styr mängden vitt. Jag sitter just nu på en buss och läser några vetenskapliga artiklar om just det :) häftigt, fast jag har nästan bara haft otur med slumpen.

MvH   SE-Tsunamis   hemsida   ~   email   ~   Facebook
Sajtvärd på Gerbiler ifokus

Anmäl
2013-10-26 01:09 #6 av: Sync

Wow. Skrattar

Anmäl
2013-10-26 23:31 #7 av: Emelie

Coolt! Skrattar

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Anmäl
2013-10-27 00:11 #8 av: Grodan

Spännande!

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2013-10-27 08:19 #9 av: Tsunamis

Och nu tycker jag det märks hur folk tycker färggenetik är grekiska haha :p

MvH   SE-Tsunamis   hemsida   ~   email   ~   Facebook
Sajtvärd på Gerbiler ifokus

Anmäl
2013-10-27 08:59 #10 av: Emelie

#9 Haha, nja inte direkt grekiska. Däremot norska Skrattar

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Anmäl
2013-10-27 12:03 #11 av: VStromberg

#9 näää inte så svårt att lista ut ;) Hon är banded fast bandet har försvunnit och bara tårna är kvar.. haha

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.