Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1052 ggr
Grodan
2013-10-28 13:13

STORM

Jag bor i ett område och i ett hus där stormen som är på väg mycket väl kan göra livet surt för mig. Elavbrott räknar jag med. Oroar mig också för att takpannor ska ramla ner, morsans husvagn välta, telias stolpe ramla och sladden gå av och jag då bli helt utan internet (ev för all framtid för jag har inte råd att betala telia flera tusen för att de ska reparera den), att en av mina stora björkar ramlar ner över huset… att elen inte kommer igång förrän efter flera dagar - då blir all mat i frysen förstörd, jag har MASSOR med kött till djuren där…(det är så svårt att hitta kött här ute, de har inte som i 08 alls)

Så jag måste förbereda mig nu. Ladda mobilen. Tvätta en maskin så jag har rena kläder. ta fram alla värmeljus. Dammsuga en snabbis.

HÅll gärna en tumme för att stormen inte drabbar mig så hårt, gärna inte alls.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Gronstedt
2013-10-28 13:17
#1

Visst ja, ladda mobil ska man göra - bra tips!

I kylen står en rejäl gryta rester och jag har en korv som går att äta rå, så jag blir inte utan mat ens om det blir strömavbrott hela natten. Vilket inte är ovanligt här. Men det verkar som om stormen kommer att gå förbi söder härom.

[Tilde!]
2013-10-28 13:17
#2

Oj, det låter inte kul! Här i stockholm är det oss är det varmt! Håller tummarna för att det ska bli bätt hos er!

VStromberg
2013-10-28 13:23
#3

Jag passar en hund idag som heter Storm. lol

Lycka till idag!

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
2013-10-28 13:26
#4

#1 mat… ajfan… jag får överleva…

kaffe är värst… men jag har en fin täljstenskamin så har jag bara kallt kaffe kan jag värma på den när elden är igång…

#2 det är ju plusgrader ute… nä kallt blir det inte… jag har som sagt ved och täljstenskamin… samt massa pälsar att värma mig med… levande pälsar!!!

Utan det är internet och köttet jag är orolig för… köttet som jag handlat i 08 för att ha ett tag (jag köpte jättemycket!!!)

MEN förhoppningsvis blir stormen stoppad av all skog i götaland och orkar inte upp till södermanland… hehe… eller så märks den enbart som en vindpust


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sugar Mist
2013-10-28 14:02
#5

Här är stormen redan här(Härliga Göteborg, not) och jag skickade ut mina lillebröder att ta in min hona med kull(kaniner) och sätta i transportlåda, hoppas att inte uteburarna välter bara..  hm…

-

L8sson
2013-10-28 14:13
#6

Alltså det känns som folk säger adjö, att det är slutet på livet för en storm kommer? Bunkrar upp med mat och sånt. Tror ni att vi kommer blåsa bort? Eller är det jag som är helt ute och cyklar och inte hänger med i att livet kommer ta slut när stormen är klar? 

Jag har varit ute och jobbat idag, rastat hundar hela lunchen. Ingen av hundarna har blåsit bort och jag lever.?

Annons:
Tsunamis
2013-10-28 14:13
#7

Jag är som vanligt helt clueless när det gäller sånt här. Kollar sällan på tv och jag hatar de flesta dagstidningar. Blev hemskickad från jobbet eftersom jag ju bor utanför stan och är beroende av pendeln som de alldeles strax kommer dra in pga fallrisken med träden. Behöver ju verkligen hem och mata katten och mössen ju. Så jag kastade mig iväg i panik för att hinna hem och nu är jag ju också lite orolig över fallande träd på min lilla stuga. Får väl se om det blir nåt strömavbrott också. Helst hade jag ju velat haft mössen matade och jag & katten hos killen i stan just nu… Men det är för sent att göra någonting åt det.

MvH  Tsunamis

Gronstedt
2013-10-28 14:15
#8

#6: Jag är rätt säker på att jag överlever denna storm utan större problem. Det betyder inte att jag ser fram emot att tillbringa ett dygn eller två utan mat och utan telefon, ifall det skulle bli strömavbrott. Vilket det ofta blir både länge och väl när det blåser i mina trakter.

L8sson
2013-10-28 14:16
#9

#8 kan du inte äta för att det är en storm? Jag förstår inte?

Gronstedt
2013-10-28 14:18
#10

#9: Jag kan inte laga mat när det är strömavbrott. Därför är det bra att ha något färdiglagat eller saker som kan ätas råa.

L8sson
2013-10-28 14:21
#11

#10 Ja det jag menar :P Finns massor som man kan äta utan att laga ;)

Gronstedt
2013-10-28 14:23
#12

#11: Och varför är det då så obegripligt att man ser till att ha sådant hemma när det är risk för långvariga strömavbrott?

Grodan
2013-10-28 14:28
#13

För mig tar livet slut om internet dör, ja!!! Jag sitter mitt ute i ingenstans, närmsta människa där jag är välkommen hos bor 9 mil härifrån, jag känner ingen här, det finns inget här… Ingen av mina vänner vill prata i telefon längre, de sitter på FB och det är där man ev kan få några ord med dem…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
L8sson
2013-10-28 14:34
#14

Sorry att jag bara är lite förvånad. ska hålla truten.

Gronstedt
2013-10-28 14:34
#15

Icke att förglömma:  Vatten! Några byttor vatten att dricka och ha i mat. Jag har turen att kunna hämta i ån till toaletterna och till att tvätta sig med, om det blir långvarigt, men har ni inte det, så spola upp ett par hinkar till! Om ni inte kan eller vill gå ut när det trycker på, då.

VStromberg
2013-10-28 14:42
#16

Haha alltså. Så farlig storm kommer det inte bli.
Jag är uppvuxen i skärgården på en liten ö, och det ni kallar storm, det är badväder för oss ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Lamina
2013-10-28 14:43
#17

Var och storhandlade i fredags. Vid strömavbrott kommer större delen av en hel månadsförbrukning av mat bli förstört. Det är mat som vi egentligen inte har råd att ersätta. -.- Vi bor dessutom vid havet och är beroende av att tåg och buss går. Så jo, jag är faktiskt väldigt orolig över stormen. Men det är inget att göra åt. Vi får ta in katterna, åka och handla lite basvaror som pasta och potatis. Kanske ett stormkök. Men vi överlever nog. Det är ju inte som att det är något ovanligt med höststormar.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2013-10-28 14:46
#18

#14 ❤️

#15 Det där med vatten förstår jag inte. Vattenledningarna är ju i marken… Vad är det jag missar?

Skyndar mig att fylla på alla djurs vattenflaskor osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Galenidjur
2013-10-28 14:47
#19

Här regnar det så mycket att man kan ta med sig akvariefiskarna på promenad 😃

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Grodan
2013-10-28 14:50
#20

Hittade någon artikel på en nyhetssida, men jag kunde tyvärr itne läsa den för jag saknade en speciell app. Där skulle det i a f stå hur man förbereder sig.

ATt jag oroar mig är för att en snubbe jag jobbat med halva dagen skrämt upp mig… lol… jag ska chilla ner… men helt klart är jag inte en kandidat till någon öde ö… jag är en lyxpingla… att bo i en trasig kåk är inte alls min stil… lägenhet i 08 är mer min stil

#17 men kommer upp till er då? jag minns gudrun t ex den kom väl till södermanland men sedan inte längre


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Gronstedt
2013-10-28 15:05
#21

#18: I de allra flesta fall pumpas ut genom kranen av en eldriven pump = ingen ström, inget vatten. Men om du har ett annat vattensystem så är det bra för dig!

#16: Det är inte vindstyrkan utan strömförsörjningen som är problemet.

Grodan
2013-10-28 15:08
#22

#21 Hm… hur fasiken vet man sånt? Tror inte jag har sådant system. Tror det rinner bra hela vägen från kommunen utan elhjälp… lol… men jag är inte begåvad med den kunskapen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gronstedt
2013-10-28 15:10
#23

#22: Om du har egen brunn så borde du väl veta det 😉. Kommunen har förhoppningsvis reservströmförsörjning till viktiga saker som vatten.

Grodan
2013-10-28 15:15
#24

#23 Precis, jag har kommunalt vatten. Men jag pytsar upp lite reserv ifall det blir galet…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2013-10-28 15:25
#25

#20 jag minns Gudrun. Och dendär stormen förra vintern vars namn jag inte kommer ihåg. Gudrun var när jag bodde i Falun-Dalarna och pluggade i Lycksele-Västerbotten. Resan upp till skolan dagen efter tig nästan dubbelt så lång tid, och västkusten såg förjäklig ut. Stormen förra vintern skulle inte påverka oss sa dom. Ett träd utanför mig blev brasved (och musklätterställning ;)) En busshållplats blåste bort och gjorde slarvsylta av allt som stod i dess väg. Hållplatsen utanför föräldrarna vart skev och förvriden och lagades inte på flera veckor. Så jag är inte så benägen att tro meteorologerna när dom säger att vi sitter säkert. Men jag är inte orolig. Vi är visserligen dåligt förberedda för strömavbrott. Men med släkt över hela landet och några tusen på banken borde vi klara oss på det ena eller andra sättet. Kommunen har ju också krisplaner, och dom brukar åtminstone se till att det finns vatten. Utan mat klarar jag mig ett tag. Jag kan dessutom äta och ladda mobilen i Stockholm. Det enda som bekymrar mig är min nattsömn. Jag sover inte så bra när det är storm.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Emmaslindh
2013-10-28 15:30
#26

Tänker och håller alla tummar för dig! ❤️

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Vattnadal
2013-10-28 16:24
#27

Vi löser det mesta, och ska klara en halv belägring. Vi har gaskök, trangia, fotogenkamin och gaskamin, samt en vedspis i ett av gästrummen. Vatten har vi alltid i dunkar, då det då och då blir stunder utan när jägarna tar för mycket i slakteriet.

Ett enkelt litet spritkök för hundralappen borde alla ha hemma, så att det går att koka vatten och göra enkel mat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
[Iyen]
2013-10-28 16:24
#28

Håller tummarna för alla er som bor i hus 😐

Här är det bara bra…. Fast… Skulle ju åka och hämta en bur ikväll… 🤔

Och om strömmen försvinner i 1-10 minuter blir jag galen. Pga internet. Så jag förstår dig väl där Ts.

Håller tummarna för er allesammans!
🌺

Vattnadal
2013-10-28 16:28
#29

När strömmen försvinner mer än 6 timmar har jag ingen täckning på mobilen heller, för då slocknar masten närmast oss…

Fast jag KAN ju ta bilen en bit, till nästa mast.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lol girl
2013-10-28 16:53
#30

Är på väg ner till västergötland… hoppas att jag inte blåser bort…

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

gulzebra
2013-10-28 17:25
#31

Håller en tumme! Och så hoppas jag att storm nere i södern inte kan ställa till det för min uppkoppling, för då typ dör jag. Men här uppe i Dalarna stormar det som vanligt inte så det ska väl vara lugnt, om än lite tråkigt😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Sync
2013-10-28 18:14
#32

37,7 m/s i halmstad….

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

VStromberg
2013-10-28 18:18
#33

Här duggar det.. Men å andra sidan så skiner alltid solen i Karlstad!

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

L8sson
2013-10-28 18:36
#34

Det är nu man ska gå ut med hundarna och passa på att ha dom lösa för det är ingen annan som är ute ^^,

Annons:
CupcakeGod
2013-10-28 19:39
#35

I vissa länder kallas det för höstväder ;)

Frosstis
2013-10-28 19:39
#36

Usch stormen kommer om två h :( #32 är inte 34 m/s elr nåt orkan?!

jollycox
2013-10-28 19:44
#37

Håller tummarna för alla som är i riskzonen att det går bra.
Här är det väl vindstilla typ. / Norrbotten

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Sync
2013-10-28 22:50
#38

#36 Ja ungefär. 🥵

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Grodan
2013-10-29 10:07
#39

#26 Tack

#27 Smart med spritkök, men jag ska tillbaka till 08 o lägenhet…

#28 Tack

#37 😃

Kan tala om att stormen inte nådde hit alls. Visst det blåste lite, men absolut ingen fara för någonting. Inget strömavbrott… bara några löv som blåste upp på taket…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gronstedt
2013-10-29 10:16
#40

Samma här, det blev ingenting speciellt av det hela. Även nere i Göteborg verkar det inte ha blivit i närheten av så illa som befarat. Men längre söderut är det illa, jag undrar hur många skogsbönder som har ont i magen nu 😕.

[Iyen]
2013-10-29 10:20
#41

Är det någon som vet hur nätverk för hemlösa fungerar under sådana här och liknande fenomen? Står köpcentrum öppet? Kyrkor? Församlingshem? Någon? Tänkte att jag är så lycklig att jag har ett hem igår när jag va ute med vovven.

Annons:
Grodan
2013-10-29 10:56
#42

#40 asch, måste läsa nyheterna för att se hur folk blivit drabbade

#41 statsmissionen, kyrkor och annat… finns även boenden, men inte så jättemånga… staten har sådana krav på sånt, så det är svårt att få igång ett hus där man kan erbjuda bostad, mat, dusch o rena kläder… jag har funderingar på att starta ett sånt hem… faktiskt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2013-10-29 16:08
#43

Men om man bor i lägenhet och det blir storm så strömmen försvinner, kan man inte heller laga mat. Alla borde ha ett billigt spritkök!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
2013-10-29 17:28
#44

#43 näääääääää nä… i 08 har man inte strömavbrott speciellt länge… den dagen vi pratar krig, jordbävning, tsunami osv ok… men då går jag nog till kyrkan eller nåt rehab…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: