Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 470 ggr
nattinamnam
11/2/13, 11:25 AM

Hjälp med nya möss

Hejsan! 

Jag är en nybliven musägare som tagit över 2 möss. I början så var det 2 honor, den ena var ganska sprallig (kan kalla den för mus 1), sprang runt i buren och kunde aldrig sitta stilla i handen. Den musen dog nyligen av ålder. 

Den andra musen (mus 2) var lugnare och hade lättare att krypa upp i handen om man bara hade tålamod med henne. Skulle dock inte kalla någon av dessa möss för tama. Efter att den ena musen dött så köpte jag en ny hona då jag tyckte att mus 2 såg så ensam ut. 

Jag fick hem den nya mushonan (mus 3) för 3 dagar sedan nu. Hon sitter i ett rör i buren hela tiden, är det normalt? Jag vill ju inte tvinga ut henne? Jag är orolig att hon inte äter eller dricker. Mus 2 sitter för det mesta i röret tillsammans med henne. Jag har inte sett dem bråka..

Vad ska man göra? Tror ni att mina möss känner sig otrygga? Uppskattar all hjälp, vill ju att mina småttingar ska må bra! :)

Du kanske tycker att jag drömmer? Jag som inte ens kan sova...

Annons:
Velinga1984
11/2/13, 11:36 AM
#1

Det låter som du köpt dom antingen av en oseriös uppfödare eller på djuraffär. Så ja, de är otrygga och osäkra på omgivningen.

Bara att hantera små stunder varje dag, förhoppningsvis släpper det.

Grodan
11/11/13, 9:09 PM
#2

Hur går det nu med dina möss?

Ohanterade möss kan vara lite rädda. Vissa engelsktypade har också ganska mycket vildmus i sina linjer och kan därför ha ett lite primitivt beteende, dvs vara rädda och springa och gömma sig… Det går eg aldrig över riktigt men du kan muta dem lite med något gott så att de förstår att du är en trevlig prick.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

nattinamnam
11/15/13, 10:36 AM
#3

Det har blivit bättre tycker jag! De verkar trivas bra tillsammans och en utav mössen har blivit ganska lugn och trevlig i handen :)

Du kanske tycker att jag drömmer? Jag som inte ens kan sova...

Upp till toppen
Annons: