Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 852 ggr
amandabashiri
2013-11-12 17:03

Bajsar utanför buren

Jag har en mus som bajsar så fort hon vistar sig utanför buren! Det kvittar ifall jag har henne i handen eller låter henne springa omkring på någon yta, hon bajsar överallt! Jag har haft henne i snart 8 månader. Hon är inte ovanligt rädd av sig och söker sig till min hand när jag stoppar ner den i buren. Så rädd eller otam tror jag inte att hon är. Hon har varken diarré eller förstoppning och det är inget nytt beteende. Ända sedan jag fick hem henne, skiter hon så fort hon förflyttas.

Annons:
amandabashiri
2013-11-12 17:05
#1

Några idéer om vad det kan bero på?? Min andra mus bajsar ALDRIG utanför buren, har haft dem lika länge och ger dem samma foder.

Grodan
2013-11-12 17:16
#2

Hur är hon till karaktär? Är hon stressad, springig?

Jag skulle tipsa om att du gör iordning en "toa-låda" och lägger plupparna där när hon är utanför buren samt sätter henne där så fort hon är nödig…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lindb
2013-11-12 19:34
#3

#2 Hur ska man veta när/att hon är nödig?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

amandabashiri
2013-11-12 19:55
#4

#3 Undrar samma sak!

#2 Hon är väldigt lugn. Tycker mycket om att gnaga och bita sönder saker, till skillnad från Dex, som ständigt springer och hoppar runt. Deb - bajsisen, är överviktig, men har precis satt henne på ''diet''. Har börjat blanda eget foder och låter henne springa av sig varje dag. Tror dock inte hennes vikt har någon betydelse, då hon alltid har bajsat så här, även då hon var slank.

Grodan
2013-11-12 20:19
#5

#3 Man kan se det på beteende och även i rumpan. Sedan vet man ju att det går fort i en mus, speciellt om den är lite stressad… så efter några minuter behöver den nog gå på "toan". Ni får iaktta era möss helt enkelt och lära er… I buren ser man ofta när det är dags att kissa, då går de ofta till ett hörn och trycker upp rumpan/sätter sig i en speciell ställning.

#4 Ok. Hon är helt enkelt inte rumsren, eller så har hon manipulerat dig genom sitt bajsande. Att hon märkt att om hon bajsar så händer x… och x kanske är en bra grej (som belöning)… eller så markerar hon… både kiss och bajs används för att revirmarkera… eller så har hon bara helt enkelt en mkt snabb tarm…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amandabashiri
2013-11-12 20:50
#6

#5 kan man göra någonting för att ''sakta ner'' hennes arbetande tarm?

Annons:
Grodan
2013-11-12 21:02
#7

#6 LOL… ah, vilken härlig fråga… förmodligen inte… beror ju på om den jobbar på pga stress eller bara för att den är sådan… om det är stress kan massage få henne att bli lugnare


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Smulan80
2013-11-13 02:05
#8

Jag har inte ens reflekterat över detta med bajsandet som ni gör. Jag har bara accepterat att de har snabb metabolism och det går snabbt igenom den lilla kroppen. Omkring springandet gör ju sitt till också att ge skjuts genom tarmarna… jag har alltid accepterat att det blir pluppar här och var.

amandabashiri
2013-11-13 11:43
#9

#8 Absolut, men min tjej bajsar nästan överdrivet. Den andra småttingen har aldrig bajsat utanför buren, då hon förstått att det är fel.

Lindb
2013-11-13 11:51
#10

#5 Mina passar alltid på att kissa när dom sitter på min axel…….. Jag är deras toalett verkar det som. Party

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Smulan80
2013-11-13 12:53
#11

#10 de markerar dig som sina ägodelar. 😉

[Tilde!]
2013-11-13 16:14
#12

Kommer det en bajsklutt är det bara att sätta ner henne i toalådan så lär hon sig nog

Upp till toppen
Annons: