Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 528 ggr
MizzRuzie
11/13/13, 3:42 PM

Färghjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Införskaffade mig 3 st små mus töser igår ifrån zooaffär(inte grossist) och klurar nu på vad två av dem kan vara för färg. Den enda som jag är 100% på är en Chocolate Tan(blek som tusan) med vita fläckar som sin ena syster som jag gissar på är Champagne?

Annons:
MizzRuzie
11/13/13, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Syster 2 som är ett stort frågetecken:

Grodan
11/25/13, 2:28 AM
#2

#0 Kan vara Champagne Tan tecknad ja, men även Argente Tan Tecknad

Fröken mystisk som gömmer sig bakom höstrån är ju inte så lätt… Hon ser tickad ut. Kan vara en mängd olika varianter. Helt klart har hon två fina c-gener i a f


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MizzRuzie
12/15/13, 1:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för svar :) Har några nya bilder på dem om det hjälper:

MizzRuzie
12/15/13, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Finns det något jag kan kika på för att avgöra om hon är Argente eller Champagne tro?

Grodan
12/15/13, 11:23 PM
#5

#3 En silver agouti variant. Mer än så kan jag inte säga. Eftersom dessa gener bleker ner färger är det så svårt att avgöra exakt genkod. Lättare om det finns stamtavla… eller testparning… Själv har jag en typ Blue Agouti Colorpoint och en Blue Falsk Silver Agouti som påminner om henne i färgen, fast de är lite mer blå…

#4 Argente Tan Even skulle jag nog säga att hon är.

Argente är en tickad variant - har grå bottenfärg på hårstråna, blås i pälsen så får du se. Champagne är en solid variant - samma färg på hela hårstrået


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MizzRuzie
12/16/13, 6:17 AM
#6

Det jag sett på Pärla(silver vad hon är) så har hon blå/grå bottenfärg en bra bit upp på stråna. Ska se om jag kan kika på Champagne(argenten) nån dag. 

Som före detta kaninuppfödare så har jag färgbestämt mängder med ungar i alla möjliga färger, men där kunde jag genetiken. Har insett att möss är betydligt svårare, speciellt om man inte har en stamtavla :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: