Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 692 ggr
amandabashiri
2013-11-14 16:11

Blanda eget foder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var jag ute och köpte mat till mössen, som jag då ska blanda själv. Jag vet att de 4 sädesslagen bör ingå i blandningen, men jag hittade inte korn???? Behöver de få i sig det? Har bifogat en bild på vad jag köpt, skriv gärna ifall någonting ser misstänksamt ut. Första gången jag inte köper färdigblandat från affär!

Annons:
amandabashiri
2013-11-14 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här vart blandningen

[cessi]
2013-11-14 17:14
#2

Torkad frukt innehåller onödigt mycket socker har jag för mig?

Och korn bör finnas med. Nu vet jag inte om det är så att dina möss föredrar flingor framför hel havre, vete och råg, men i allmänhet så ska hela sädesslag vara bättre än flingor eftersom att dessa innehåller mer näring. Korn kan vara lite för hårt i hel form, men det finns folk som ger hela korn till sina möss också.

Linfrö, solrosfrön och hirs t.ex. är också bra som komplement, men i måttliga mängder förstås 🙂

amandabashiri
2013-11-14 17:25
#3

#2

Jag har köpt osötad torkad frukt (de är faktiskt från djuraffärn 🤫)
Min ena mus är överviktig, så jag ogillar att ge henne linfrön & solrosfrön som innehåller mycket oljor och fetter.
Vart hittar jag korn, tror du? Letade som en dåre i affärn igår, utan vidare framgång.

[cessi]
2013-11-14 18:15
#4

Okej det är bra att den är osötad :) Du kan ju isf ge den musen som inte är överviktig frön ur handen!

Korn borde finnas i mataffären, men i vilken kan jag tyvärr inte med säkerhet säga eftersom jag bor i finland. Här hittar man korn hela och i både flingform och krossade i de flesta lite större butiker. Men kolla typ ICA Maxi, eller så om du har ngn ekologisk affär i närheten, de brukar ha sånt, iaf här. 🙂

Sugar Mist
2013-11-14 18:30
#5

Frukt ska inte vara i foderblandningen i mitt tycke då frukt är sött, och sött är.. ja, sött. Socker(fruktsocker) ska inte ges mycket av, mer än kanske några gånger i veckan, kanske 1-2ggr, inget jag skulle ge varje dag. 

En bra bas att utgå ifrån är Axa's grynblandning, som innehåller råg, vete, korn och havre. Sedan brukar jag ha i hirs, sesamfrön(oskalade), alfalfa frön(väldigt försiktig med), solrosfrön, torkad och hackad brännässla/rönnbärsblad/vinbärsblad, bovete och så var det något mer jag inte minns… Min tjockismus gick ner till normalvikt och min normalviktsbebis höll ett fint hull, de fick även färskmat så gott som alla dagar i veckan.

-

Sugar Mist
2013-11-14 18:31
#6

Tycker mig se russin i blandningen också, vad jag vet ska möss inte ha russin pga blåsyran(?), samma med vindruvor.

-

Annons:
Upp till toppen
Annons: