Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2990 ggr
KickiG
11/19/13, 9:02 PM

Marys sjuktråd

EDIT: Det här började som en KickiG:s nykomlingar tråd, men blev till slut en tråd om Mary-musens sår. Ändrade namn i rubriken pga detta, och flyttade över tråden till kategorin Beteende, hälsa & skötsel. Passar bättre in där än i Fotografier-kategorin.

Här kommer några suddiga bilder på mina små muslingar. Det där med att sitta stilla och bli fotad är inte de här tjejernas grej. Att sedan ha en dålig kamera och en väldigt nyfiken hund som inte är van med möss med sig gör det hela lite mera spännande.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
KickiG
11/19/13, 9:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Apollon Oda, född 21.9.2013 Här hos mig går hon under namnet Robyn.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
11/19/13, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Apollon Olga, född 21.9.2013. Arbetsnamn Silver, tills vi blir lite mera bekanta.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
11/19/13, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Apollon Octavia, den tredje splash-systern går tillsvidare under arbetsnamnet Spöket. Också född 21.9.2013

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
11/19/13, 9:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och sist ut har vi Apollon Raakel, eller Mary. Hon är född 19.9.2013.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
11/19/13, 9:17 PM
#5

Spöket och Mary är de två som oftast är först ut och undersöker. Spöket kan inte vara stilla, hon ska bli min agility-stjärna. Därför hon är fotad på köksbänken, hon hölls inte på burken eller i handen så som de andra.

Mary är lugnare, och sitter ganska lugnt i handen. Hon är också den som söker sig mest till mig.

Robyn klättrar nyfiket omkring, lite försiktigare av sig. Gillar att klättra upp till axeln och längs med armarna.

Silver är absolut skyggast och försiktigast. Men vi tar det lugnt och lär känna varandra lite i taget.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
11/19/13, 11:39 PM
#6

Aw, vilka sötnosar! Och stamtavlemöss! Grattis!!! ❤️

Avis på din Siamese LH hona, har visserligen en själv men ändå… lol


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ajanki
1/20/14, 10:48 AM
#7

Oj, denna tråd hade jag totalt missat!

Grattis till dina nya möss! Dom är jättesöta😍

KickiG
1/20/14, 11:00 AM
#8

Tack ajanki. Jo de är himla gulliga. Väldigt olika personligheter, och det är roligt att följa med hur de grejar och pysslar. 

Den ljusaste splashen, hon ger mig huvudbry dock. Så försiktig, så osäker, alltid sist ut om hon ens kommer ut ur huset. Inte bara när jag är nära, oftast ser jag bara tre möss.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
1/21/14, 10:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Idag kl 9:28 inspekterades det främmande objektet. Extra personal inkallades.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
1/21/14, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Kl 9:30 anländer klätterexperten för en noggrannare evaluering och utformning av arbetsstragegi.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
1/21/14, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Kl 10:17 rapporterar demolerings-teamet att uppdraget är slutfört med gott resultat.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
1/21/14, 11:26 AM
#12

Måste ju bara tillägga att musen som står på bakbenen i #9 är lilla skygga Nellie :D Hon var så förtjust i blåbärsriset att hon helt glömde bort att vara skygg.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2/23/14, 11:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här syns Marys sår som hon fått. Jag blev riktigt förskräckt när jag upptäckte det för hon var blodig lite här och där. Gjorde verkligen skäl för sitt smeknamn Bloody Mary, även om jag började kalla henne det pga ögonfärgen. Och fortsatte använda det som ett skällsord när hon bits.

Det är lättare att sköta om det än jag trodde. Pilligt förstås, men hon är förvånansvärt stilla. Och har inte bitit mig en enda gång. Man får vara glad för de små sakerna. 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
KickiG
2/23/14, 11:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här undersöks den nya lekplatsen. Eluttaget är inte så nära som det ser ut på bilderna, det är ingen risk att mössen når det.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[vintermusen]
2/23/14, 3:27 PM
#15

#14 haha, fint lekhus, är det ett vanligt lekhus för barn eller inte, för om det är det så vet jag nog vad jag ska köpa till mina småmusisar. Det var ialla fall väldigt gulligt och frächt.

KickiG
2/23/14, 10:17 PM
#16

#15 Det är ett helt vanligt lekhus för barn. Hittade det på lopptorget för en billig peng :D Tjejerna tycker det är fantastiskt kul. Jag gillar det för att det är relativt lätt att rengöra vid behov. Håller ögonen upp efter andra.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2/25/14, 7:30 PM
#17

#13 Aj aj… Ser ut som "staff-sår" - som jag kallar det…

#14 Supersöt lekplats! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2/25/14, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 Här är ett nytt foto på Marys sår, taget idag. Fotot där hon sitter i huset är taget den 22.2. I mina ögon ser det likadant ut, i stort sett. Om det var ett "vanligt" sår, så borde det ha börjat läka mera då redan? Första gången jag såg såret var den 19.2.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2/25/14, 8:49 PM
#19

#18 Sabla fin mus… men ser det inte ut att läka liiiite?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2/25/14, 8:57 PM
#20

#19 Jo, hon är fin. Jag skulle bara ha 3 splash systrar, men så såg jag henne. När jag kommit hem med dem ringde jag min kille och berättade att jag har fyra möss. FYYYYYRAA! skrek han. Trodde du skulle ta TVÅ! Han förstår sig inte riktigt på det här med möss. 

Jo, det ser nog yttepytte minimalt lite bättre ut i kanterna. Mindre rött ser det ut att vara också, när jag tänker efter. Nu var hon så i farten så jag kom inte åt att titta bakom örat, hur där såg ut. Att jag inte fattade att fota hur det såg ut genast i början.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Grodan
2/25/14, 9:14 PM
#21

#20 Han ska vara glad att mus-matematiken gick sönder där någonstans och du fortfarande har bara fyra. 🤪😛

Jag håller en tumme för att det läks, att hon kan bli frisk.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2/25/14, 9:17 PM
#22

#21 Tack ❤️ Jordnötssmör uppskrivet på shoppinglistan.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2/27/14, 1:30 AM
#23

Vore glad om du kunde höra med veterinären vilken antibiotika hon fick. Och så måste du ta fler foton för att följa upp om det nu är så att såret läker.

#22 Nej. Om du ger henne det så vet vi inte om antibiotikan hon fick av vet hjälpte… hm… bara göra en sak åt gången så man vet vad som var rätt… Tog vet något hudprov för odling?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2/27/14, 7:16 AM
#24

#23 Har skickat meddelande åt honom, men han har inte svarat. Även länken till artikeln om staff samtidigt. Ringer imorgon, tror inte jag hinner idag eftersom jag kommer köra eller sitta på skolbänken hela dagen. 

Jordnötssmöret hamnar på min egen macka tillsvidare. Mums mums. Han tog hudprov, men tittade bara själv i mikroskop, skickade det ingenstans. Jag har uppfattningen om att vi är dåliga på att skicka in prover i Finland.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
3/3/14, 11:12 PM
#25

#24 hm… Det där med hudprov. Fråga honom om det. Det kan behöva odlas… (och trots att detta låter dyrt så behöver det inte alls vara det!!!)

Nytt foto på Mary?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
3/3/14, 11:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25 Har ny tid hos veterinären imorgon. Och foto från igår på Mary. Det varierar från dag till dag hur såret ser ut. Idag var hon igen blodig.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
3/3/14, 11:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

En till

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
KickiG
3/3/14, 11:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Mary ser ut som om hon skulle säga "Usch nej, jag tänker INTE gå ner i handen!" 😃

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
3/6/14, 7:01 AM
#29

Det här börjar bli Marys sjuktråd nu. 😕

Varit en gång till med henne till veterinären. Såret vill inte läka. Det har blivit lite lite bättre, men inte alls bra ännu. Hennes lymfkörtlar var fortfarande svullna. Ett prov är skickat till odling, så väntar på svar om det. Hon fick en spruta antibiotika till, och jag fick med mig 3 sprutor hem så jag kan ge henne en spruta med tre dagars mellanrum. Dessutom skall jag ge henne en annan antibiotika oralt, alltså hon skall äta det. Hon gillar inte att äta antibiotika. 

Därtill putsar jag såret och lägger på en salva. Aloevera salvan är utbytt mot en honungsbaserad salva för att se om den hjälper bättre. 

Förutom vanliga förblandningen får mössen nu också en gegga gjord på ärter, spenat, vitaminberikad fullkornsvälling och havrekli. Därtill får de en klick jordnötssmör eller lax. Och lite blåbär och annat nyttigt jag råkar ha hemma.

Igår när Mary satt på min axel och grejade i mitt hår så lät det lite om henne en stund. Jag hoppas att det var antibiotika som hamnat i näsan eller ett av mina hårstrån som kittlades. Jag vill inte att det är Rossel också.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
3/6/14, 1:52 PM
#30

#29 Ja, det är elände med en del möss… Inga tröstande ord direkt, men det går ju inte att sticka under stol med. Du har inte ägt många möss, men jäklar vad du sprungit till veterinären. Jag tycker det är så underbart. Och jag är så glad att du har hittat en sjukt bra veterinär också. Stor kram ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
3/6/14, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#30 Jo, först rände jag där med Smulan och Gnuttan, och nu med Mary. Får väl snart klippkort till honom… Men han är bra, trevlig, bryr sig verkligen om djuren, tar sig tid. Och tar sig tid att förklara för mig också, och visa. Han vet att jag har en bit att köra, så han ger mig sprutor hem istället för att ha mig att köra dit med några dagars mellanrum. Visade hur jag skulle ge spruta, eftersom jag aldrig stuckit någon förr. 

Och så sitter han där och muttrar över att han och jag nog är bra konstiga människor som tycker att små djur är så himla fascinerande. Men det är ju så. Ett sår på ett exotisk/ovanligt djur är så mycket mera intressant än ett sår på en hund eller katt. Jag menar inte att det är bra, men som han sa: Det kan ju vara VAD som helst! Min nyfikna natur och behov av att alltid lära mig nytt och FÖRSTÅ vad det är frågan om har något att tugga på här nu. 

Men Mary är det ju synd om. Snart dags att tvångsmata kvälls-antibiotikan i henne igen. Slutar väl att det är mera i morrhåren än i munnen, men räknar med att hon får i sig åtminstone något när hon putsar sig sedan…

Här är en bild på mitt testobjekt då jag torrtränade att ge spruta här hemma :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
3/9/14, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Mary den 7.3.2014. Såret ser lite bättre ut. Man ser det inte här, men sårytan ser torr ut. Jag hade testat Vetramil-salvan som är honungsbaserad och som inte finns i Sverige. Den luktar ganska starkt och verkade irritera ögat väldigt mycket så slutade med den. Varit ett drygt dygn utan salva på såret.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
3/9/14, 9:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Foto taget nu på morgonen före jag putsade såret med Betadine och gav henne antibiotikan oralt. Tvångsmata mus är inte lätt…

Satte igår på Aloe vera salvan på såret, och idag tycker jag det ser sämre ut igen, verkar vara fuktigt på ytan. Nu tänker jag i några dagars tid bara putsa med Betadine och inte lägga någon salva på alls, inte heller testa med kortison ännu. Det verkar som att var gång jag lämnar bort salva blir det bättre. Funderar på om huvudorsaken är att Mary inte putsar pälsen så mycket då där inte är salva. Betadinet är ganska lätt att pricka bara på sårytan med hjälp av en tops, och det torkar också rätt fort. Salvan sprider ut sig i pälsen. Tycker mig ha märkt att både Mary själv och de andra tjejerna putsar mycket mera då hon har fått salva. Krafs och slick irriterar ju de med.

Igår fick hon även sin spruta antibiotika. Jag var jättenervös inför att sticka henne, men det gick bättre än jag trodde. Svårast var faktiskt att få ett ordentligt tag i skinnet så att hon  inte skulle komma åt att vrida sig och grabba tag i mina fingrar. Det funkade sedan när jag slutade vara så försiktig, och kom ihåg att hålla mina fingrar utom räckhåll. 

Får se hur det här slutar, nu har jag några gånger också hört att det låter lite då hon andas.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
3/9/14, 11:46 AM
#34

Hm… nu byter du behandling lite väl… du har alltså tre salvor?

Jag kan tycka att om Vetramil funkar ska du köra med den, man ska använda en salva som fungerar en ganska lång period. Ögat blir irriterat… ja… hm… kanske är det inte så farligt med tanke på allt annat?

Betadine googlade jag på… jod… kan funka, men tycker ändå du ska använda en salva åt gången.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
KickiG
3/9/14, 12:34 PM
#35

Två salvor. Aloe vera och vetramil. Veterinär föreslog att jag kunde testa med kortison, men det har jag inte gjort. 

Såg Mary för en stund sedan, nu hade hon igen rivit sig blodig. Såret har inte en chans att läka eftersom det tydligen kliar och hon bara krafsar och krafsar. 

Lägger jag på en salva, vilken som helst, så är de andra där och putsar bort salvan. 

18 dagar sedan jag såg såret för första gången. Misstänker att det varit där redan någon dag innan eftersom det redan då var så stort och då hade hon rivit sig blodig redan.

Var lite otydlig, har använt en salva åt gången. Aloe veran hade ingen effekt (använde i 10 dagar), annan än att efter att Mary hysteriskt försökte få bort all salva, så var de andra där och putsade efteråt. Vetramil samma sak. Vetramilen använde jag i 4 dagar, sedan började hon gnugga sig i ögat och kom åt såret då också. Salvorna hinner vara på huden i någon minut bara, så länge jag håller i musen. Sedan putsas den bort. Så jag funderar på att hinner en salva ens göra någon nytta på den korta tid, eller blir det mera skada av allt putsande för att få bort den.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
3/9/14, 12:39 PM
#36

#35 Eländes putsfior… på hundar sätter man en strumpa…

eller tratt…

på möss blir det bara jobbigt att hålla på med sådant…

Själv har jag vid några tillfällen med "staff-sår" använt kortisonsalva, men annars har jag försökt att göra allt oralt - att de får "äta" sig friska typ… För det är lättast som sagt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
3/12/14, 9:14 PM
#37

Såret ser ut som förr. Ibland tycker jag Mary ser lite ruggig ut, men sedan ser hon ut som vanligt igen. Idag skrek hon till av smärta så fort jag råkade nudda vid en punkt framför vänster bakben. Försökte blåsa undan pälsen, men såg ingenting. Min lilla gumma. 😕

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
3/12/14, 9:58 PM
#38

#37 Kan det ha varit rädsla för att du skulle injicera henne eller sätta på salva eller greja? Har du märkt något positivt eller negativt med eran relation sedan du börjat behandla henne?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
3/12/14, 10:04 PM
#39

#38 Helt bombsäker på att det var smärta. Hon var i min hand, och jag fick stryka henne på huvudet, killa i nacken, röra andra sidan, röra vid frambenen… Hon var uppe på axeln, och kom ner i handen igen och jag kunde röra alla andra delar av kroppen utan reaktion. Eller, hon såg ut att gilla att bli killad i nacken. Det var en väldigt specifik punkt som fick henne att skrika till. 

Våran relation har förbättrats massor. Jag har bara blivit biten en gång på tre veckor, istället för tre gånger per dag typ. Och den gången hon bet mig var när jag skulle plocka fram henne och var lite oförsiktig och skrämde henne. Jag får putsa och injicera och sätta på salva utan problem. Inga bett, inga nafs, inget sådant.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
3/12/14, 10:19 PM
#40

#39 Ja, hon är en sjuk musa och det är svårt att veta vad som är grundproblemet. Har du kännt igenom henne ordentligt? Om du kan känna knölar eller svullnader i kroppen? Svullna lymfkörtlar bör inte smärta, men jag är inte säker… Har hon flera svullna lymfkörtlar? Tex i armhålor, ljumske? Eller är det bara på halsen?

Mitt i allt så finns det i a f en stor tröst i att eran relation är bra, att den är bättre än någonsin. Jag känner att du älskar denna mus något kolosalt.❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
3/12/14, 10:28 PM
#41

Jag har försökt känna igenom henne var dag när jag medicinerat, men inte märkt något konstigt förrän idag. Känns inte svullen, känns symmetrisk. Ser symmetrisk ut. Jag hade inte hjärta att klämma på det onda stället, ska kolla det igen i morgon. Lymfkörtlarna tycker jag är bättre. Hon har aldrig reagerat på att man rört dem. Får se vad som händer. Jag börjar ha svårt att bibehålla min optimism här snart.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Grodan
3/12/14, 10:39 PM
#42

#41 Oj… ber om ursäkt om jag gjort något för att din optimism skall svikta. Inte meningen.

Hon lever ju och ser trots såret fantastisk ut, så det är en stark musa!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
3/12/14, 10:42 PM
#43

#42 Nej, inte du, du har inte gjort något annat än stöttat och uppmuntrat ❤️ 

Det är bara det att dagar och veckor rullar på och hon inte blir bättre. Inte nödvändigtvis sämre heller, men… Jag vill ju absolut inte att hon ska lida. Och ja, det är en liten tuffing jag har där.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
3/19/14, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Idag fick jag resultatet på bakterieodlingen: Klebsiella pneumoniae finns i hennes sår. Den skall inte vara resistent mot den antibiotika hon har fått, men hon blir inte bra. Både veterinären och jag misstänker att åtminstone en delorsak är att hon skrapar sig och på så vis håller såret infekterat. Men vad vi ska göra till nästa är lite oklart just nu.

Vet föreslog (med ett stoort leende) att jag skulle sätta strumpor på Marys fötter så hon inte kommer åt att skrapa sig. 😂

Här är en relativt färsk bild, tagen den 17.3. 0,5 sekunder efter att jag tog fotot så trillade Mary ner från glasburken hon står på 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
3/19/14, 7:20 PM
#45

Åh, hoppas ni får bukt med hennes sår!!

Och du, fota henne när du satt på henne strumpor😃😛😂😎

KickiG
3/24/14, 6:57 PM
#46

Ny medicin igen. Canofite vet örondroppar för hund och katt, att lägga på såret. Det ska ta kål på bakterier, svamp och minska på klåda. Dessutom ska vi fortsätta med Ditrim-antibiotikan oralt. Det här kommer att bli intressant att medicinera med…

Dessutom ska Mary nu få bo i en egen bur i 7-10, för att förhindra att de andra putsar hennes sår. Men jag bestämde att hon ska får träffa sina kompisar alla dagar på lekplatsen, där brukar de ha så mycket att göra så de hinner inte sitta och putsa på varandra hela tiden.

Jag funderar fortfarande om det inte skulle vara lättare med strumpor…

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
3/28/14, 9:00 PM
#47

Usch, jag gillar verkligen inte att ha Mary gående för sig själv. Tycker hon har blivit så mycket annorlunda på de här några dagarna. Hon är mest stilla, grejar inte så mycket som vanligt. Bygger inte bo, drar knappt bomaterial in i sitt bo. Idag klättrade hon och tuggade lite på gallret, vilket hon aldrig har gjort. Hon har börjat pipa när jag ska röra henne. 

Skrev innan att hon pep av smärta när jag rörde vid en viss punkt, det har gått om. Då hade hon helt klart ont på ett specifikt ställe, det gick om. Men nu piper hon bara jag försöker ta henne i handen. 

Tycker inte medecinen gör någon nytta heller, men vi börjar ha slut på idéer. Att lägga salva på såret är fortfarande inte bra tycker jag, anser att det enda det medför är att hon putsar och kliar sig ännu mera. 

Sedan sitter jag och brottas med problemet när det är dags att sluta försöka. Fem veckor har hon gått med öppet sår. Inte så att det blöder hela tiden, men det är ett sår. Ibland bättre, ibland sämre. Men inte en gång att jag skulle ha tänkt att yes, nu vänder det. Men samtidigt verkar hon inte direkt dålig. 

Hatar sådana här situationer. När jag inte kan bestämma mig för om jag ska försökalite till, eller om jag förorsakar onödigt lidande. Gränsen mellan att vårda en skada och upprätthålla ett lidande är ibland alldeles för hårfin.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
3/28/14, 9:52 PM
#48

#47 Du är klok KickiG.

Jag låter aldrig flockdjur bo ensamma, om det inte är extremt nödfall, dvs de har typ 2-3 tassar i graven redan. De behöver sina vänner för att överleva.

Jadu, den där bakterien är ju inte att leka med. Kanske gör salvor lite nytta för det har inte blivit värre! Men du kanske kan sluta med allt annat och bara låta Mary få vara med sina kompisar. Sedan så fort du ser att hon blir dålig av något annat, då är det dags att ge upp helt. Men till dess kanske ni har några veckor. Kanske mycket längre, kanske kortare. Det är så svårt att veta. Vad tror din veterinär?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
TeeWeed
3/29/14, 2:39 AM
#49

Usch, jag hoppas det löser sig! ❤️
*styrkekramar*

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

KickiG
3/29/14, 7:17 AM
#50

Tack #48 och #49. Jo, Mary är en liten tuffing hon. Några dagar för ett par veckor sedan tänkte jag att nu är det kört. Hon såg så rufsig och eländig ut. Men nej. Hon studsade tillbaka. Det var ju nära redan tidigare att jag tog bort henne, för gillade inte att hon bets så förbenat hela tiden. Det har hon slutat med helt nu, igår tuggade hon lite på min nagel, men jag hade antagligen lite mat där för hade fyllt på deras skålar.

Veterinären sa att han fortfarande har kvar några saker vi kan testa, men eftersom inget annat funkat så vet han inte om det funkar heller. Kortisonsalva har vi inte testat t ex. Men det börjar faktiskt kännas som att det skulle ha blivit bra om det tänkte bli det. Han frågade också om jag tycker att hon lider av såret. Förutom att det kliar, så verkar det inte besvära henne alls. Jag tror det har varit något annat i grunden, något som blivit bra av all antibiotika vi pumpat i henne. Såret kom liksom som en följd och blev kvar. Samma bakterie kan finnas hos människor som sjukhusbakterie, även om provet vi tog på Mary tyder på att det inte skulle vara en multiresistent form hon har. Men bakterier har en förmåga att mutera…

På måndag har Mary varit isolerad (träffat kompisarna på lekplatsen alla dagar dock) i 7 dagar. Då fattar jag beslutet hur jag gör, i vilket falls om helst fortsätter inte isoleringen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
3/29/14, 4:54 PM
#51

#50 Man kan säga mycket om kortison, men helt illa är det inte!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
3/31/14, 9:12 PM
#52

Idag har Mary flyttat in hos de andra tjejerna igen. Det är full fräs i nystädade burar för tillfället. Prasslas och springs omkring. Mary far omkring som en fluga i en glasflaska. Helt egenväldigt utan att rådfråga veterinär så har jag även avslutat all behandling av henne. Salva på sår gör det värre, inte bättre. Även om inte de andra putsar henne, så är hon själv så noga om sin fina långa päls att hon putsar sig helt hysteriskt för att få bort allt äckel. Ger inte heller antibiotika åt henne oralt. Det var aldrig lätt att få det i henne, morgon och kväll en kamp med att tvångsmata en sprattlande mus. 

Nu är det slut på all tvångshantering, medicinering och isolering som inte gör nytta och orsakar stress. Så länge tösen är pigg, och såret inte blir värre så får hon hänga med. Min lilla sega fighter! ❤️

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

TeeWeed
3/31/14, 9:22 PM
#53

Hoppas det blir bättre nu då <3

Sajtvärd på Djurparker.ifokus

- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i SverigeYrar

KickiG
3/31/14, 9:30 PM
#54

#53 Tack, det hoppas jag också. Vi har kämpat i 6 veckor nu, så hoppas verkligen!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
3/31/14, 11:00 PM
#55

Beundransvärt #54

Men hon mår väl lite bättre?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
KickiG
4/1/14, 6:22 AM
#56

#55 Om man jämför från då jag upptäckte såret, så ja. Men sedan tycker jag att isoleringen och salvan gjorde henne lite sämre. Igår var hon liksom platt i pälsen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Hon kändes lika, men såg mager ut. Och hade en mittbena på nacken som hon inte brukar ha. Hon hade någon annan infektion också är jag rätt säker på, men den har försvunnit.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
4/1/14, 8:13 AM
#57

#56 Har svullnaden i lymfkörteln/lymfkörtlarna försvunnit?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
4/1/14, 6:26 PM
#58

#57 Så vitt jag kan bedöma så har de försvunnit, ja.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
4/1/14, 6:27 PM
#59

#57 Aw, men då kanske ni åtgärdat huvudproblemet


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
4/3/14, 7:15 PM
#60

Nu är såret blodigt igen! 😭 Det värsta är att jag precis hade börjat bli optimistisk och hoppas lite grann

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
4/3/14, 8:37 PM
#61

😭


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
KickiG
4/4/14, 11:57 AM
#63

Jag är bortrest nu i helgen, och ordnade så att min kompis skulle föra Mary på hennes sista resa till veterinären, såret blir ju inte bättre. Jag ringde veterinären i morse från flygplatsen, och berättade hur läget var samt gjorde upp om att jag kommer på måndag och betalar.

Min kompis ringde för ett tag sedan och berättade att Mary är musnappad. Veterinären hade tyckt att vi ännu ska försöka med kortison. Så han håller Mary över helgen och tar hand om henne och så får vi se på måndagen hur hon mår. I alla fall behöver jag inte vara orolig för henne nu, även om man kunde tycka att det vore den naturliga reaktionen vid ett fall av kidnappning. :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Lamina
4/4/14, 12:28 PM
#64

#63 Jag diggar din veterinär. Tänk om alla kunde vara så engagerade. Jag håller tummarna för att det trots allt vänder och hon blir bättre.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
4/4/14, 12:41 PM
#65

Håller med Lamina helt och fullt men undrar lite hur han tänker….

KickiG
4/6/14, 7:52 PM
#66

Jag håller med både Lamina och ajanki. Jag tycker det är så fantastiskt underbart att han är engagerad och entusiastisk. Han brinner för sitt yrke. Men samtidigt så kommer ju någonstans en gräns då man bör inse att det är dags att ge upp. Jag var beredd att låta Mary leva med sitt sår om det inte besvärade henne. Så länge hon är konstant medicinerad så stör det henne inte. Men några dagar efter att medicinering tar slut så är hon blodig. 

I morgon åker jag till veterinären efter jobbet, då ska vi se om jag är klokare på hur han tänker. Men det måste ha skett en mirakulös förbättring i såret för att Mary ska komma med hem. Tyvärr är det så.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
4/7/14, 10:26 PM
#67

#66 Självklart är din veterinär fantastisk - det skrev jag redan för 6 veckor sedan privat till dig i vår egen korrespondans - men…

Det är du som är djurägaren och du som bestämmer och efter 6 veckor har faktiskt inte din veterinär lyckats bota Mary fullständigt så jag tycker inte det är ok. Tyvärr.

Jag tänker även på att Mary mådde dåligt när hon bodde ensam och faktiskt ville vara med sina burkamrater.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
4/8/14, 6:15 AM
#68

Nu är jag faktiskt lite sur på min veterinär. Mera än lite sur. Sur. Fick inte hem Mary igår. Hon är hemma hos veterinärens kollega, som jobbar tre dagar i veckan på samma klinik och som jag aldrig träffat, i Esbo. Som är på andra sidan Helsingfors. Han kommer till kliniken imorgon, onsdag, och då skall han ha Mary med sig.

Ville inte skälla ut stackars sköterskan jag fick tag på per telefon,  men hur tänker killarna egentligen? Att bara sätta sköterskan att förklara för mig att "jo, serru, det är ingen idé du kommer via kliniken idag för Mary är här först på onsdag" är ganska taskig stil. Att inte kontakta mig själva, att inte fråga. Ok, jag hade antagligen gått med på att de höll henne över helgen. Men de här extra dagarna är tveksamt om jag gett lov till. Gillar inte att de bara tog saken i egna händer. De har mitt telefonnummer. Det gick att ringa mig under hela fredagen. Och framför allt, det är fortfarande MIN mus. MITT ansvar. MIN, både enligt lag och folkvett. 

Och faktiskt, vad det än är som Mary har, så tror jag inte de kommer att bota henne. Jag tror inte någon annan skulle klara av det heller. Det är ju något väldigt aggressivt eftersom inga mediciner vi testat biter på det, det bara håller det lite i schack. 

Med möss kommer jag fortfarande att uppsöka den här veterinären, han är fortfarande den bästa här i trakterna. Men med hunden? Det tror jag inte, även om det var väldigt nära att jag böt till honom helt och hållet.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
4/8/14, 7:45 AM
#69

Håller med dig! Det dom gjort nu är inte okej:(

Hoppas för Marys skull att hon inte mår alltför illa!

Annons:
Grodan
4/16/14, 8:49 PM
#70

#68 Förstår det. Skulle jag också bli. Speciellt med tanke på att det är väldigt svårt att mata möss. Det lär sig de flesta som ramlar in på denna sajt, här har vi lärt ut massor med specialrecept och Mary tror jag är så frisk och kry trots sitt sår just pga din superba matning.

Nu är det 16 april… vad har hänt de här dagarna sedan du skrev sist?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
4/16/14, 9:33 PM
#71

#70 Vete tusan vad som hänt sedan sist… Var på torsdagen förra veckan till veterinären och förde dit mat och strö. Han skulle hålla Mary ett tag till. Hon var pigg, och såret hade blivit lite mindre, och de var försiktigt optimistiska. Jag ska ringa dem imorgon och kolla vad läget är nu.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
4/17/14, 9:35 PM
#72

#71 Hm… vilken olustig situation

Jag har varit med om att folk lämnat möss till mig för att jag ska göra dem friska, men det är ju människor som bott nära och kännt mig… Nåja, jag har lite svårt att lita på folk kanske… hm… Har veterinären berättat hur han sköter henne? Matar han med färskmat och rå lax, ärtor o spenat något?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
4/17/14, 10:06 PM
#73

#72 Hade ett långt telefonsamtal idag med veterinären. Mary har fått samma mat där som  här hemma, jag förde en hel hög med käk dit. Han hade behandlat hennes sår med socker, och hon hade svarat väldigt bra på behandlingen. Såret hade börjat läkas fint, det var redan ett tunt hudlager på hela området. Två dagar senare hade hon skrapat sig blodig. Igen. I övrigt är hon pigg och glad, bygger bo av tidningspapper och grejar. Det här med sockerbehandling var intressant, det ska jag undersöka lite närmare.

Men nu börjar även veterinären tappa hoppet om att vi ska få henne frisk. Endera är där något som irriterar henne hela tiden, eller så har det blivit som ett puts-beteende. Eller barbering men genom att krafsa. Trodde vi. Han hade även ringt till någon här i Finland som hållit på med möss och gnagare en längre tid och pratat om saken.

Men vi kom överens om att det var dags att sluta pröva nu, så Mary har fått vandra vidare.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
4/17/14, 10:43 PM
#74

#73 Det går att få en del sådana där sår att läka, trots att musen kliar, men svårt att veta vilka. Jag tror inte att kliandet påverkar läkningen, jag tror att det inte vill läka som påverkar att det kliar och känns olustigt. Visst det kliar när det läker, men ett sår som läkt och håller på att bli bra kliar nog inte lika mkt som ett sår som faktiskt inte läker…

Jag har inte tagit prov på annat än staff-sår… De har jag fått bukt med, med hjälp av mat och/eller kortison, men absolut inte alla… En mus från Finland för några år sedan fick somna in då det satt för nära ögat och spred sig… och jag vet flera som avlivat möss med liknande sår som Mary… utan att göra den resa du gjort.

Vad är rätt? Vad är fel?

Jag anser absolut att du har gjort rätt. Hela vägen. Du har tagit prov på såret. Du har fått svar på vad det var och du har behandlat med preparat som bakterien skulle svarat på men inte gjorde. Så anser jag att man ska göra. Mer kan man inte göra.

Nu hoppas jag att du får ha friska möss! Det förtjänar du verkligen!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
4/18/14, 8:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Apollon Raakel aka Bloody Mary var en långhårig siamese seal point. Född 19.9.2013 - död 17.4.2014. Nästan 7 månader fick hon vandra i den här världen.

Mary var en vacker mus i mina ögon, sina röda ögon till trots. Vi hade våra duster, hon började nämligen bitas, och bet hårt. Hon var redan en gång på väg till sin sista resa eftersom jag inte vill ha en mus som sitter i buren och rusar fram och hugger så fort jag sticker in handen. Men jag började träna med henne, och fick bukt på bitandet. Alla otaliga behandlingar hon fick stå ut med pga såret så tog hon tålmodigt emot, utom en i början när jag inte riktigt kunde och var oorganiserad och hon tillslut blev irriterad på mitt fumlande. Då fick jag ett pyttelitet nafs som knappt kändes.  

Sista tiden fick hon vara väldigt mycket med mig eftersom jag då hade bättre koll på att såret fick vara ifred. 

Här är ett foto på det som kom att bli ett av mina favoritminnen och favoritbilder på Mary. Vi sitter och kollar på Grey's Anatomy 😃

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
4/18/14, 4:40 PM
#76

❤️Rest in peace, Mary


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: