Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 442 ggr
lollolovefille
11/24/13, 8:57 PM

sår

jag har varit bortrest i en vecka och kom hem idag, det första jag gör är såklart att ta upp och gosa med mössen! min bästis har tagit hand om dem denna veckan så de har varit i goda händer. men när jag tog upp yngsta lilla Spencer(ja, det är en tjej!) såg jag ett litet sår precis vid svans roten. det ser inte inflammerat ut eller så, men det såg ganska nytt ut! min fråga är, vad ska jag göra? ska man behandla det med nått eller låta henne bo själv innan det har läkt? hon är yngst och minst i flocken som består utav 3 honor, hon är lägst i rank och har inte mycket att säga till om. det är ofta jag får ta upp och ge henne mat i min säng då hon inte alltid får äta i buren….

snälla hjälp mig! det är min lilla beeeebis❤️

Annons:
Grodan
11/24/13, 9:01 PM
#1

Gå igenom dina möss och närmiljö noga. Sår på svans kan vara bett från annan mus eller ohyra (röda blodsugande kvalster ex)!

Bråkar dina möss?

Var har du köpt dina möss? Vart köper du ditt foder och tillbehör? Ger du dem hö? Varifrån köper du i så fall höet?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

lollolovefille
11/24/13, 9:07 PM
#2

min möss piper mot varandra ibland men när jag tittar då ser jag de bara stå mitt emot varandra som det pratade, annars hör eller ser jag ingen ting när jag är hemma! 

köpte de från en uppfödare i trollhättan, jag gör eget foder som jag blandar med "hamster nature" de får inget hö då jag är allergisk.

Grodan
11/24/13, 9:11 PM
#3

#2 Ok, uppfödare talar mot att det skulle kommit med ohyra.

Står de på bakbenen?

Är det hanar eller honor?

Har du sett sår någon annanstans?

VArifrån köper du basprodukterna som du blandar foder av?

Handlar du någonting i zoobutik?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
11/24/13, 9:13 PM
#4

När jag var bortrest ett par veckor (japp, jag reste bort en gång) och hade musvakt så hade flera hanar i flock blivit lite osams. Det var främst för att djurvakten som varit så duktig och städat helt rent, inte visste vilka hanar som behövde ha lite av den gamla lukten kvar och bara slängde ut allt, diskade allt och såg till att buren var helt ren och fri från gammal lukt.

Ett par hade bitit varandra i bakdelen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

lollolovefille
11/24/13, 9:32 PM
#5

 #3 ja de står på bak bena när de säger" ge oss mera gurka" men inte annars! hon har inga andra sår och inte de andra två heller! det är tre honor. köper hamster nature på djurmagazinet och resten av maten i vanliga mat affärer typ hemköp eller coop. mest ekologiskt. de får också en lite gurk snutt varje dag

lollolovefille
11/24/13, 9:32 PM
#6

 #3 ja de står på bak bena när de säger" ge oss mera gurka" men inte annars! hon har inga andra sår och inte de andra två heller! det är tre honor. köper hamster nature på djurmagazinet och resten av maten i vanliga mat affärer typ hemköp eller coop. mest ekologiskt. de får också en lite gurk snutt varje dag

Annons:
lollolovefille
11/24/13, 9:35 PM
#7

hittade ett liiiiitet sår på ena bak benet…..😭

Grodan
11/24/13, 10:36 PM
#8

Men hur länge har de bott ihop?

Hamster nature säger mig inget, utom att det låter dyrt och dumt. Mitt tips: Blanda mat själv av saker från ICA, Willys, CityGross, Coop el spännande butik med fröer, nötter och säd. Dock slutna förpackningar med datum och som är klassats som människomat (hög kvalitet). Utöver det ge tillskott/färsk mat av grönsaker, fisk, kött, frukt mm. Undvik halvfabrikat - dvs tillagad och processad - och försök att ge färskt och rått. Viss mat måste dock tillagas lite för att musen skall kunna tillgodogöra sig näringen.

Vad det gäller småsåren så kan jag inte svara på vad det beror på. Det är upp till dig att kontrollera dina möss

1. om de är osams och det är bitskador

2. om det är ohyra


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: