Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2380 ggr
TheCottonCandy
11/24/13, 10:46 PM

Sjuk mus

Hej alla medlemmar!

Nu är det så att jag har en mus som är sjuk med Rossel och är lite sned med huvudet. Då det är mer än vanligt har jag satt henne i karantän så hon kan få extra god mat då jag har en annan mus i flocken som blir tjock av för mycket sådant och den sjuka musen hade även gått ner lite i vikt. 

Först började jag med att ge henne medicin morgon och kväll, eftersom veterinären sa att det nog är en inre öroninfektion. När det inte hjälpte provade jag nåt annat som veterinären hade föreslagit. Det verkade inte hjälpa heller. 😕 Nu har jag börjat med samma behandling som först i hopp om att det ska hjälpa. 

Det ska sägas att hon har en knut/böld vid halsen, vet inte om den kan göra något? Vår veterinär kände på den och trodde att det nog var en fettknut men inget vi vet säkert. 

Jag undrar om ni har något förslag till vad jag kan göra? Och om inte behandlingen funkar denna gången undrar jag vad jag kan göra?

 Hon är en jättetrevlig mus så vill verkligen att hon ska bli frisk och hon är inte så gammal heller😕❤️

Annons:
Grodan
11/24/13, 11:06 PM
#1

Svullna lymfkörtlar på halsen tyder på en allvarlig infektion. Jag skulle nog försöka ta prov. Det går inte att gissa. Först prova den medicinen, sedan den och sedan den… Du har inte så mkt tid och det finns så mkt medicin… hur ska du veta att du hittar rätt när du inte ens vet vad din mus är sjuk av.

Jag skulle gissa att det är flera bakterier, virus och ev parasiter inblandade. Detta kan bli på tok för mkt för en mus.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TheCottonCandy
11/24/13, 11:35 PM
#2

Märkte att jag skrivit lite fel… Medicinen har hjälpt på snedheten men det är mer det andra som inte har förändrat. Grodan, kan det inte vara fettknut eller juvärtknut? Har läst att juvärtknutar även kan sitta vid halsen.

TheCottonCandy
11/24/13, 11:36 PM
#3

Det är ingen svullen lymfkörtel

Grodan
11/24/13, 11:40 PM
#4

Är du säker? Det är väääääääääääääldigt vanligt på mkt sjuka möss att lymfkörteln på halsen blir svullen.

Jag vet inte vad juvärtknut är… eller menar du juvertumör?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TheCottonCandy
11/25/13, 4:45 PM
#5

Ganska säker. Knölen var där ett bra tag innan hon blev sjuk. Var exakt sitter lymfkörteln, för tror inte det är det stället som hon har fått en knöl.

Ojsan, ja jag menar juvertumör… är inte alltid så bra på att komma ihåg namn på saker jag läst om..

[cessi]
11/25/13, 6:07 PM
#6

Min mus hade svullna lymfkörtlar vid halsen flera veckor innan hon blev dålig. Möss är himla bra på att inte visa att de är sjuka, och därför tänkte jag inte så mycket på det (tyckte mest det såg ut som att hon hade en dubbelhaka), men knölar (d.v.s. svullna lymfkörtlar) kan vara det första tecknet på en riktigt hemsk infektion.. Min bebis dog snabbt efter att hon börjat visa andra tecken.. Nu är jag alltid nog med att kolla mössens halsar 😕

Annons:
TheCottonCandy
11/25/13, 8:34 PM
#7

Åh vad synd 😕 Var sitter lymfkörtlarna vid halsen?

TheCottonCandy
11/25/13, 8:36 PM
#8

Och om det är just detta, ska man då åka in till veterinären för att dom kan ta reda på vad det är för infektion? Brukar sånna infektioner gå att behandla?

KickiG
11/25/13, 8:46 PM
#9

#7 Lymfkörtlarna finns på flera ställen i kroppen, men de största som är lättast att hitta finns på var sida om halsen, under armarna och i ljumskarna.

Rätta mig någon om jag har fel, men jag har för mig att på de flesta däggdjur sitter lymfkörtlarna i halsen ganska genast under käkbenet.

HÄR finns en artikel som en veterinär skrivit. I punkt 17 är det kort om lymfkörtlar.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[cessi]
11/25/13, 8:55 PM
#10

Jag kan inte säga något om det går att behandla eller inte.. Vet bara att min mus var så dålig när hon kom in att vi bestämde oss för att låta henne somna in. Hon hade redan fått vätska i lungorna. Endera berodde det på pneumonia (lunginfektion) eller hjärtfel, troligen det senare eftersom hennes syster inte blev sjuk. Jag fick känna på lymfkörtlarna när hon somnat in och i hennes fall satt de som en krans runt nedre delen av halsen.

På den här filmen ser du kanske lite var det är svullet under halsen? https://www.facebook.com/photo.php?v=10151648765835098&set=vb.656000097&type=2&theater

I den här tråden har Grodan ritat ut var möss oftast brukar svullna i deras lymfkörtlar ( vi människor har ju lymfkörtlar på samma ställen)

http://mus.ifokus.se/discussions/4d7173f0b9cb462227081657-tumorer

Mer än så kan jag tyvärr inte säga, men hoppas hon blir frisk 🌺

[cessi]
11/25/13, 9:00 PM
#11

Åh, skrev så länge att jag inte såg att KickiG hann svara före ;) Men det tyder ju på att bilden var användbar i alla fall :)

TheCottonCandy
11/25/13, 9:35 PM
#12

Tack för alla svaren 🌺

Jag kollade på länkarna, kunde tyvärr inte se cessis filmlänk. 

Den bilden som Grodan har ritat de vanligaste ställena lymfkörtlarna svullnar på, måste det vara på exakt det stället som dom svullnar eller kan det vara lite längre åt höger/vänster eller uppåt/neråt om ni förstår?

På min mus Alice som är den sjuka sitter knölen ungefär mellan ena armhålskörteln och halskörteln om man kollar på bilden.

TheCottonCandy
11/26/13, 7:01 AM
#13

Tror inte det är Rossel längre.. Det piper liksom mer när hon andas.. tror faktiskt inte det finns så mycket mer att göra. Hennes andning blir dåligare och dåligare och det låter typ hela tiden förutom ibland när hon sover. Om jag tar henne till veterinären tror jag att de kommer att avliva henne.. Jag ska prata med vår egna veterinär som vi känner och fråga om hon kan komma och ta en titt på henne och eventuellt avliva om hon tycker det behövs.. 😕

Annons:
TheCottonCandy
11/26/13, 7:01 AM
#14

Jag får se vad hon säger

[cessi]
11/26/13, 8:32 AM
#15

Tråkigt att höra :( Styrkekramar!

TheCottonCandy
11/26/13, 4:45 PM
#16

Tack 🌺

Grodan
11/27/13, 1:57 PM
#17

#12 Dessa är de största samlingspunkterna för lymfkörtlarna - jag går inte in på några detaljer. Vanligast är att halsen blir svullen först.

Det blir inte en rund knöl dock som jag ritat, känner man efter känns det ojämnt och lite knöligt. Det är ju flera små knölar…

Om knölen inte sitter mitt på halsen så är det nog inte lymfkörteln, precis som du påpekade.

#13 Det låter inte så bra. Nu är det mer konditionen man ska titta på vid Rossel och inte ljudet. Hur mår musen för övrigt? En mus som inte får tillräckligt med syre vid andning blir kall, blåaktig i huden, reser pälsen/burrar upp sig, blir insjunken vid ljumskar, använder magmusklerna för att kunna få in luft och syre i lungorna.

Det är jättesvårt att hjälpa dig utan foto eller film. Kan du inte visa din sjuka mus för oss? Filma?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TheCottonCandy
11/27/13, 4:53 PM
#18

Okej, tack för all info :)

Hon verkar burra upp sig och verkar vara insjunken vid ljumskarna. Hennes ögon blir igenklibbade ibland. Eller det verkar inte så klibbigt men ögonen är halvstängda ibland och då tar jag kokande vatten som jag låter svalna av och tvättar ögonen så de öppnar sig helt. Hon får även nys/hostattacker ibland.

Okej, jag ska försöka lägga in en film

TheCottonCandy
11/27/13, 6:35 PM
#19

Hur lägger jag upp en film? Måste man ladda upp den på youtube eller vimeo?

[cessi]
11/27/13, 6:44 PM
#20

Ja, eller på facebook men då måste du göra länken tillgänglig för alla!

Annons:
TheCottonCandy
11/27/13, 6:49 PM
#21

Aha okej.. Jag ska se om jag kan ladda upp den på youtube :)

TheCottonCandy
11/27/13, 7:32 PM
#22

Här är videon. Ursäkta den dåliga kvaliteten… Man hör ibland hur hon låter när hon andas när jag filmar nära. I slutet hör man det nog bäst.

[cessi]
11/27/13, 7:57 PM
#23

Hennes päls ser nog risig ut, även om hon verkar pigg i den meningen att hon springer på.. Och ja, ljudet från henne hörs väldigt tydligt tyvärr 😕 Jag har för mig att Rossel låter lite mer som en motor, men så finns det ju kvittrande Rossel också. Någon med mer erfarenhet av sjuka möss kan säkert säga hur du ska tolka ljudet!

TheCottonCandy
11/27/13, 8:09 PM
#24

Ja, och så har hon lite "krullig" päls (kanske astrex) samtidigt som pälsen är risig.  

Tack för hjälpen i alla fall! 🌺

Grodan
11/27/13, 9:09 PM
#25

#22 Vad bra att du filmade.

Hon är så pigg och aktiv. Vilket jag trots allt tolkar som något positivt.

Hon ser kladdig/irriterad ut i ögonen - det jag ser.

Pälsen… är den astrex? Den ser "tuffsig" ut…

Jag hör att hon piper lite vid andning.

"Knölen" sitter vid/på bröstbenet ser det ut som… det är nog det enda som man inte kan göra så mkt åt.

Snedskallen är bara lite sned, så det kan hon leva med.

Det känns som om det är många saker med din musa. Är hon gammal? Har du haft henne länge?

Vad har du gett genne för antibiotika hittills?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TheCottonCandy
11/27/13, 11:20 PM
#26

Jag hon är lite irriterad i ögonen.

Jag vet inte med pälsen då jag inte är bra på sånt men när hon var liten   var pälsen ganska lockig/krullig men det har försvunnit lite grann nu när hon är vuxen, men hon har fortfarande ganska tät päls. Ja, den är nog "tuffsig" eftersom hon inte är helt frisk.

Hon är inte så gammal. Hon är från januari/februari detta året och jag har haft henne sen februari nån gång. 

Antibiotikan heter Ronaxan vet

TheCottonCandy
11/27/13, 11:21 PM
#27

Har du något förslag till vad jag kan göra åt hennes irriterade ögon?

Annons:
TheCottonCandy
11/27/13, 11:30 PM
#28

Och en sak jag undrar mer är om det är något som smittar? För om det inte är det hade jag tänkt sätta in henne till dom andra då hon saknar sina kompisar.

Grodan
11/27/13, 11:45 PM
#29

#26 Ok.

#27 hm… ja, alltså det där med ögon är svårt… jag märkte när jag medicinerade med trimsulfa, Bimotrim, mot pasteurella att ögonproblemen en del möss hade försvann som extra bonus… och jag har inte hört någon annan som botat ögonproblem på annat sätt (där skötseln är top)

#28 Nej det tror jag inte.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TheCottonCandy
11/28/13, 7:00 AM
#30

Okej, går trimsulfa, Bimotrim att köpa på apoteket och kan man ge det till henne utan recept?

Tack så mycket för alla svar 🌺

KickiG
11/28/13, 7:20 AM
#31

Angående ögonen, nu har jag inte tid att titta på videon, men vad har du för bottenmaterial? Är det något som dammar? Du kunde testa med att byta till t ex Toa-lätt och hö för en tid och titta om det hjälper. Det rekommenderade min veterinär mig när mina möss hade irriterade ögon. I vårt fall hjälpte det inte, men det kan ju vara värt ett försök.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

TheCottonCandy
11/28/13, 9:33 AM
#32

Jag har redan toa-lätt till mina möss så det e inte det som gör det

Grodan
11/29/13, 4:28 PM
#33

#30 Näe, det är ju receptbelagt… Det finns även Bactrim som är liknande…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TheCottonCandy
11/29/13, 6:26 PM
#34

Okej tack för allt! Jag ska försöka få tag på något sådant!

Annons:
TheCottonCandy
11/30/13, 9:02 PM
#35

Förlåt att jag frågar så många frågor😐 men försökte hitta fakta om bactrim och hittade bara fakta om bactrim till människor. Ska man ge bactrim till möss som egentligen är för människor eller finns det någon som är till djur?

Grodan
12/2/13, 6:32 PM
#36

Nu är Alice inte längre med oss, men jag vill inte prata om hennes sjukdom/sjukdomar i hennes minnestråd utan skriver här istället.

Först och främst en stor eloge till dig TheCottonCandy som kämpade så tappert för din lilla musa. Det går inte att svara på vad hon dog av, men jag misstänker att den primära sjukdomen var knölen hon hade. På filmen ser den inte ut som en juvertumör, dvs inte en tumör som sitter i juvervävnaden, utan mer som en tumör som sitter på muskler,  leder, skelett eller organ el dyl, dvs en tumör som kan ställa till mycket mer oreda i en muskropp än en juvertumör. Givetvis går det inte att säga något enbart genom en film. Ett irl möte med musen och obduktion är ju absolut det som krävs för att kunna säga något.

Hur som helst så hade Alice flera andra symtom på sjukdom. Det är osäkert om korrekt medicin från början hade kunnat bota henne. En bakterie som Pasteurella utvecklas/muterar ideligen. Vad den är känslig mot ena dagen kan den vara resistent mot nästa dag. Så tyvärr kommer en dag då inget hjälper en mus med Rossel och ögonproblem, förutom förebyggande åtgärder. När en mus immunförsvar inte klarar av att hålla borta cellförändringar, klarar den inte heller att hålla borta något annat, så det är inte ovanligt att en mus blir sjuk av flera saker samtidigt.

Det enda vi kan göra är att hålla mössen i en miljö där vi inte utsätter dem för tumörvirus, andra virus, smittor, ammoniak, bakterier, städar kontinuerligt i buren och matar på allra bästa sätt. För när mössen väl blir sjuka är det bråttom och att då behöva gå till veterinär som inte kan göra något är eg slöseri med tid, pengar och energi.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
12/2/13, 6:34 PM
#37

#35 Ja, Bactrim är en människomedicin, men den ges även till djur - eller gjorde i a f förut, om det nu är ändrat (vet ej)…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TheCottonCandy
12/2/13, 7:26 PM
#38

Tack för all info, det har hjälpt jättemycket. Försöker lära mig så mycket jag bara kan om möss och lär mig nya saker hela tiden. 

Pasteurella smittar ju så jag hoppas bara inte mina andra möss har blivit smittade nu :( Dom har inte visat något än så får hoppas på att dom inte har smittats..

Grodan
12/2/13, 8:40 PM
#39

#38 De flesta möss har nog Pasteurella idag, däremot märks det inte på alla. Starka möss med bra immunförsvar behöver inte uppvisa några problem alls. Däremot kan problem uppkomma när något annat blir fel i miljö (stress) eller annan sjukdom uppkommer… eller hög ålder…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TheCottonCandy
12/2/13, 8:59 PM
#40

Okej tack! 🌺

Upp till toppen
Annons: