Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 885 ggr
[Ruber]
2013-12-06 23:46

Rå kött?

Efter att läst runt här fick uppfattningen att köttet ges med fördel rå till möss. Har serverat olika sorters fisk, räkor, nötkött, griskött -allting av god kvalité. Men mössen rör inte dem! Köttfärs är det enda som ibland blir uppäten. De äter gärna quinoa, vissa grönsaker, gröt. Jag tänker att det är bra om de får varierat mat, men om det ändå inte blir uppäten, känns poänglöst. Kan de med tiden vänja sig att gilla andra sorter el bör jag bara ge det de verkar gilla. Eller kan jag prova att ge köttet kokt/stekt?

Annons:
ajanki
2013-12-07 12:04
#1

Du kan "lura" dem att äta köttet/fisken om du blandar det i goda röror :) t.e.x med äggula, gröt & ärtor.

Jag gör olika röror olika dagar beroende på vad jag har hemma.

Jag ger även hjärta, lever, köttfärs och lax ibland utan att gegga ihop det med annat och dom älskar det. Det kan vara så också att om du fortsätter ge det så gillar dom det till slut:)

[cessi]
2013-12-07 12:09
#2

Mina djuraffärsmöss var också skeptiska till en början, de hade bara fått torrfoder innan. Nu älskar dem färskmat, speciellt om man bland ner rått ägg i rörorna :) Lax och köttfärs äter dem som det är :)

Grodan
2013-12-11 19:57
#3

Jag ger inte mina så mkt olika sorters kött egentligen, mest kyckling (ben, vingar, mage, hjärta, lever), köttfärs, lax, strömming, ägg, smör, keso, mussla ibland… fläsk får de typ aldrig, och inte torsk. Räkor får de inte ofta då det är salt och jag ger dem alltid små bitar så att det inte luktar illa i buren.

Men jag ger dem inte animaliskt protein på annat sätt.

Jag ger dem små bitar så att inget blir kvar. 

Men mkt beror på miljö hur mkt animaliskt protein mössen behöver. Har du stora flockar, uppfödning - där det händer saker hela tiden, kanske bor kallt som jag… ja då behöver de mer animaliskt protein.

Sedan behöver ofta engelsktypade och stora korsningar mer animaliskt än svensktypade och små korsningar.

Många fröer och nötter har högt proteininnehåll så det kan funka bra för sällskapsmöss att få mer nötter och mindre animaliskt. Man får prova sig fram. Testa att ge dina möss små smakprov från allt möjligt, så märker du vad dina möss gillar bäst. Det är givetvis bra om man kan känna på sig lite när mössen behöver animaliskt protein och när de inte behöver. Som sagt så är det olika eftersom det beror på miljö och hur musen hålls för övrigt samt vad den övrigt får för torrfoder.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: