Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 667 ggr
[hamster-expert]
12/11/13, 9:37 AM

har du en speciell mus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

 Alla mössen är ju olika, men jag undrar om någon här har haft någon mus som kännts extra speciell som ni vill berätta om? Jag hade en hona som hette Melanie, och hon gick oftast runt och lät, lite som ett marsvin. Hon brukade också hålla svansen högt lite som en katt när hon gick, och så kunde hon slå med sina framtassar efter andras svansar, eller när jag viftade med fingret. Hon kanske var lite katt? :P

Den bruna musen är Melanie och den vita hennes syster Bianca.

Annons:
Minoth
12/11/13, 1:10 PM
#1

förstår att det var en speciell mus för dig, men lät hon som ett marsvin betyder det att hon var sjuk i luftvägarna. 
Och anledningen till att hon höll svansen som hon gjorde kan ha varit för att man haft ett hjul till mössen att springa i, detta är inte bra för dom då svansen är en förlängning av ryggraden och om de inte kan springa rakt i den så böjs svansen upp… 

Varför hon slog med sina tassar efter sina burkompisar låter heller inte helt rätt..

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[hamster-expert]
12/13/13, 9:55 AM
#2

#1 det var inget fel på Melanie! hon var lekfull när hon slog med tassarna, som att råttor också kan göra så. Hon tyckte ganska mycket om sina burkompisar och hade rätt bra relation till dem. Kan dock hända att hon inte gillade vissa av dem helt, för att de inte var hennes syskon. Men hon var inte osams med dem och hon brukade vara med dem.  Hennes hjul var verkligen inte för litet! Hennes uppfödare sa att det inte var något fel på henne för att hon lät, och att vissa möss gillar att prata. Exakt som ett marsin lät hon inte, det är svårt att beskriva hur hon lät, men hon var frisk. Har aldrig sett henne andas konstigt, eller ansträngt. Det finns väl möss som gillar att prata? varför skulle dem inte kunna det utan att må dåligt?

Tänker ingen skriva om sina möss nu bara för detta??

Galenidjur
12/13/13, 11:49 AM
#3

Var det typ såhär hon lät? (Bara en fundering)

(Artlinks video)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[hamster-expert]
12/13/13, 4:59 PM
#4

#3 Jo, det var det tyvärr =( Okej, då var det visst inget speciellt personlighetsdrag med det.. Det verkar ju verkligen inte bra. Läste nu att det kan smittas mellan mössen. Det konstiga är att ingen av hennes burkompisar fick det. Hon är förresten död sedan länge, men inte av luftvägsproblem utan för att hon troligen fick en hjärnbödning. Hon började gå runt i cirklar, det gick väldigt fort och sedan var hon död nästa dag.:(

  Konstigt att uppfödaren inte visste om att det var därför hon lät så när jag frågade.

Hade ingen aning om att de kunde låta så när de har problem med luftvägarna. Men då har man i alla fall lärt sig något nytt idag, även om det kanske inte var en så trevlig upptäckt.

Galenidjur
12/13/13, 8:53 PM
#5

#4 Huvudsaken är att du lärt dig det nu iallafall och det är jättebra. 🙂 Man kan inte rå för att man inte vet precis allt och att uppfödaren gav felaktig info gör inte saken bättre! Man tar ju för givet att de vet bäst. 

Dock är jag säker på att hennes liv ändå var bra.  Så som jag har uppfattat det går det att leva med Rossel så länge inte musen hindras i sitt liv. Äter och dricker den bra och klarar av allt annat utan svårigheter så är det inte jätteallvarligt, även om det kan bli det såklart, men då hade du garanterat märkt det. 

Jag beklagar det som hände. Hon var säkert en jättefin tjej❤️

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[hamster-expert]
12/14/13, 12:01 AM
#6

#5 Tack :) Jag läste på detta inlägg http://rattor.ifokus.se/articles/4d717406b9cb462221084cc5-rattors-sjukdomar-mycoplasma att nästan alla tamråttor bär på mycoplasma, men att det inte är alla som blir sjuka av det. Är det så hos möss också? Har läst på andra sidor att det är mycket smittsamt. Då kan det ju hända att de andra som bodde med Melanie smittades av henne men att deras immunförsvar klarade det?

Annons:
Galenidjur
12/14/13, 1:03 AM
#7

#6 Ja du, det kan inte jag svara på eftersom jag är låååångt från expert på det här med Rossel (för tio månader sedan visste jag inte ens att det fanns och inga av mina möss har haft det) men jag kan tänka mig att det kan vara på det viset. Det finns ju massor med exempel på djur som bär på sjukdomar men som inte själva blir smittade .

http://mus.ifokus.se/articles/4f22858a88f47226a5003030-luftvagssjukdomar

Om man går in på länken så står det såhär under mycoplasma:

"Värddjur: Råttor och möss anses vara de naturliga värdarna för bakterien, men emellanåt har man även funnit den på vilda råttor, bomullsråttor, kaniner, syriska hamstrar och marsvin."

Jag tolkar det här citatet som att det som står på rif (om att de flesta råttor bär på mycoplasma, men inte alltid blir sjuka) även gäller för möss..Så då skulle det kunna vara så som du säger, att de andra blev utsatta för bakterierna , men att deras immunförsvar klarade av det. Men nu spekulerar jag bara hehe.

Du kan väl PM:a Grodan och fråga? Hon borde veta :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Lamina
12/14/13, 7:22 AM
#8

Vad gäller råttor så stämmer det mycket riktigt att alla råttor anses bära på mycoplasma. Att det bara bryter ut hos vissa kan bero på dåligt immunförsvar och/eller att en annan bakterie eller virus också är med och spökar i bilden. 

Detsamma gäller för möss. Mycoplasma i sig bör inte göra musen sjuk om den har ett ok immunförsvar och inte blir attackerad av massa andra bakterier och virus. Men jag vet faktiskt inte säkert hurvida alla möss har myco eller inte. Det verkar ju inte helt orimligt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[hamster-expert]
12/14/13, 1:43 PM
#9

#8 ok, då vet jag :)

Upp till toppen
Annons: