Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 616 ggr
[Ruber]
12/11/13, 11:11 PM

Bits på kul?

Har tre möss, den minsta är stundom fortfarande lite popcorn. Aningen blyg, men i famnen snäll och lugnar sig ganska snabbt. Men, när de får springa p rastplatsen, struttar hon glatt runt alla saker o klättrar på mig. Men råkar hon se min hand så kommer hon ibland fram, bits lite och springer sin väg…? Är det bara bus eller vad?

Annons:
Grodan
12/12/13, 1:49 PM
#1

Svårt att säga. Det är ju eg bara du som kan läsa din mus bäst.

Först och främst hur bits hon? Det finns många sätt att bitas. Och varefter hur bitandet sker/är i sin natur döper jag gärna om dem.

Några ex

  • bita (tar tag i huden och lämnar ett märke eller ett litet hål)

  • nafsa (inget bett, inget märke eller sår, meningen är inte att göra illa)

  • smaka (testar sina tänder, testar olika material, nyfiken)

  • revirnafsa (lätt markering att "här bor jag, du är inte välkommen" typ)

  • revirbita (stark markering att "du är inte välkommen hit för här bor jag")

  • försvarbita (musen känner sig trängd och biter för att komma loss/fri)

  • hugga (bita hårt för att skada, orsak: rädsla, aggression, smärta osv)

Nafsandet är aldrig av elakhet, utan oftast av osäkerhet, rädsla, bus och för att lära känna dig. Det finns en period i många däggdjurs liv då de vill testa sina tänder…

Sedan beror bitandets orsak på när och i vilken situation…

Revirnafsande kan gå till som du beskriver, dock sker det oftast i buren, så om musen endast nafsas på "lek/rastplats" kan det faktiskt vara bus…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Ruber]
12/12/13, 4:26 PM
#2

Ja, det kan ju vara nyfikenhet, en gång krafsade hon först med tassar och sedan smakade på. I buren eller på mig har hon aldrig nafsat. En gång var jag så överraskad av nypet, att jag hastigt drog undan handen, då var hon troligen skrämd då hon hoppade till och sprang och gömde sig. Har svårt att tro att hon är elak eller hatar mig,då hon annars verkar vara nyfiken på mig. Hon springer inte direkt fram till mig, men kommer efter en stund. Vet inte riktigt om jag ska fortsätta låtsas som ingenting, eller blåsa på henne/trycka lite med fingret… Vill ju inte att hon blir mer blyg, men inte heller att det blir till en vana. Har hänt 4 gånger…

Grodan
12/12/13, 6:44 PM
#3

#2 Krafsa och nafsa (i kombo) är inte av nyfikenhet. Krafsande är typ otålighet. Inte bra. Inte trevligt. Dumma musa… morr**


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Ruber]
12/12/13, 7:09 PM
#4

Otålighet? Ah, nu fattar jag inget…Varje gång har jag suttit stilla. Hon kanske har då tröttnat på lekplatsen och tycker det är dags att bli upplyft tillbax till terrariet… Får väl avvakta lite till och analysera situationer hon befinner sig i när det händer. Hon är ju så förbaskat liten och söt så det är omöjligt att bli arg!

[Ruber]
12/12/13, 7:10 PM
#5

Snäll du är som tar dig tid att svara!

Grodan
12/13/13, 3:33 PM
#6

Jag har så svårt för sådant beteende. Jag har inte analyserat det, men jag tycker inte att en snäll och tam mus skall göra så. Krafsa och nafsas.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: