Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1345 ggr
Emmaslindh
12/17/13, 2:01 PM

Bygge av 3D bakgrund/vägg

Håller på och bygger en 3D bakgrund till mina små tjejer då jag inte har något bättre för mig, haha! 

Men fick ju såklart order om att visa steg för steg bilder, vilket jag inte ens hade en tanke på när jag satte igång 😇 så jag har försökt lösa detta och kommer nu lägga upp bilder på projektet (som ännu ej är helt klart) och berätta hur jag gjorde ! 😃

De första bilderna är "Fake" där jag har fotat för att visa ungefär hur jag gjorde 😛

Först så började jag med att mäta akvariets inre mått på långsidan samt höjd. (Mäter du utsidan blir väggen för stor). Jag mätte sedan upp dessa på playwood skiva men det går nog lika bra att använda vanlig kartong, vilket hälften utav mitt bygge består av. (Tänk alltså på att detta kommer inte hålla förevigt… (; ) 

Sen ritar du ut på väggen vart du vill ha dina "våningar", vilket kan vara en plattform, ett långt rör eller ja, vad som helst! 

Ber om ursäkt för urusla mobilbilder..

Ta sedan toarullar, kartonger och dyl och placera ut dessa efter din mall, tejpa/limma fast (Jag limmade med limpistol på min och satte vanlig tejp runt kanterna för att vara säker att den satt fast)

Nu kommer det roliga och kladdiga! 

För detta steg behöver du någon form av tapetklister! 

Jag gjorde mitt på 3 dl vatten, 1 msk socker, 3 msk potatismjöl och 1 msk vetemjöl. Jag hade ingen aning om vad jag sysslade med men det funkade iaf! Normalt ska man ha 1 dl socker men tyckte det kändes säkrare att ha mindre. 

nu behöver du massor med tidningspapper! riv tidningspappret i mindre bitar och börja klä in hela väggen i tidningspapper. Du kan även knögla ihop papper för att skapa mindre hårda kanter. (ni fattar…) 

Nu ser man väldigt dåligt på bilderna men jag hoppas ni förstår 

Låt detta torka över natten. 

När bygget är någorlunda torrt så tar du fram/gör nytt lim och strimlar vitt papper, klä in hela bygget i denna och låt torka. 

Jag är just nu under dennas torktid så fler bilder kommer när jag kan gå vidare :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Annons:
marsvins
12/17/13, 6:14 PM
#1

fin tror du den funkar till gerbiler? och vad använder du för lim?🙂

råttor är inte äckliga bara äckligt underbara🙂

Emmaslindh
12/17/13, 6:20 PM
#2

#1 Jag blev inspirerad av en YT video där en tjej gjorde sanddynor till sina gerbiler, så kör hårt! Står i texten vad jag använder för lim :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Emmaslindh
12/17/13, 7:16 PM
#3

Nu var det äntligen dags att "styla" väggen! 

Jag har använt en barnvänlig akrylfärg (alltså utan gifter), giftfritt lim och Chipsi SUPER strö.

Verktygen jag använde var 1 pensel och 3 svampar. 

Först började jag med att blanda vitt och svart lite slarvigt och svampade på detta där jag ville att det skulle se ut som berg, man får testa sig fram för att hitta det resultat man vill ha. Efter det blandade jag grönt, gult, vitt och lite svart för att få fram min färg till mossa och gjorde samma sak här. 

När detta var klart och fortfarande blött, blandade jag den gröna färgblandningen med Chipsi SUPER strö och lite lim för att få fram lite textur och "mossa". 

Detta duttade jag på med penseln, och det tog lite tid innan jag hittade rätt teknik för att få det att fästa! 

När  allt var klart så blandade jag limmet med lite vatten och penslade över allt för att få lite skydd emot urin och för att försegla färgen så att inte lilla vita Molly springer runt och är grön hela tiden… 

Nu är den nästan färdig, den ska bara torka helt och placeras in i akvariumet! :) 

Postar såklart bilder på det slutgiltiga resultatet när jag väl gjort iordning buren! :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

CatchFatch
12/17/13, 8:19 PM
#4

Tass

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

ajanki
12/17/13, 8:20 PM
#5

Oj, så duktig du är!!

Väntar med spänning på att få se slutresultatet i akvariet och med muslingarna i 😃

Grodan
12/17/13, 9:13 PM
#6

Heja Emmaslindh, vad coolt, supersnyggt och härligt. 

Och tack för att du delar med dig! Vilket julpyssel… ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
L8sson
12/17/13, 11:57 PM
#7

Super kul! :D

Emmaslindh
12/18/13, 1:59 AM
#8

Tack alla, va kul att det uppskattas! Hoppas jag inspirerar alla till lite julklappar åt mössen 😂

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Emmaslindh
12/18/13, 11:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Slutresultat! 

Jag köpte mossa och jord hos vår lokala blomsterhandel, som hon garanterade skulle vara säker för mössen utan bekämpningsmedel och "hålla sig fräsh" medel o dyl 🙂 Jag är tydligen inte den enda som kommer för att köpa mossa och jord till små gnagare hihi… funderar på att köpa ormbunkar av henne och sätta in också? :) 

Juste, innan jag stoppade ner mossan i jorden så förvarade jag den i frysen 2 nätter, sköljde av den i kokat vatten och kallt vatten samt hade i ugnen i 20 min 150 grader… lite nojjig är man allt! 

Den lilla stubben, som egentligen är en vulkan, är en inredningsgrej till min lillebrors akvarium som nu inte längre används, så jag snodde den (a)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Emmaslindh
12/18/13, 11:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tjejerna undersöker…

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Emmaslindh
12/18/13, 11:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Lite rolig bild på Matilda… 😛

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Emmaslindh
12/18/13, 11:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Molly är mycket misstänksam, som vanligt…

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Emmaslindh
12/18/13, 11:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Spring spring 😃

det gula lilla locket som ligger där, är Mollys favoritleksak. Hon kan släpa runt på den hur länge som helst och om jag tar ut den ur buren blir hon orolig och springer runt och letar efter den… knasfia 🤔

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Annons:
Emmaslindh
12/18/13, 11:32 AM
#14

Aaah, juste, det som ser ut som myrägg (mys..) strö som låg kvar i botten när jag hällde över jorden hahah!

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Emmaslindh
12/18/13, 11:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

och efter 10 minuter var iprincip all mossa undangömd… Matilda ser väldigt skyldig ut… 😕

då vet jag iaf det, att nästa gång blir det ingen mossa!

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Emmaslindh
12/18/13, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ojdå, mamma blev sur, bäst jag smyger iväg…. 😛

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Emmaslindh
12/18/13, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag är för ren och söt för att vara skyldig ! 😍

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

[Iyen]
12/18/13, 12:52 PM
#18

Underbara bilder! dom ser lyckliga ut!

Emmaslindh
12/18/13, 1:00 PM
#19

#18 Dom verkar superglada över nya inredningen! Mina små troll 😍

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Mellmell
12/18/13, 3:36 PM
#20

Åh sån bakgrund måste jag ju försöka fixa till akvariet jag ska hämta hem! Fast med tummen mitt i handen och dåligt tålamod kanske det går åt skogen….(A) blev ju jättefint!

Annons:
ajanki
12/18/13, 4:26 PM
#21

Åh, så härligt att se!! Dom verkar stortrivas och det förstår jag😃sååå fint!!

Grodan
12/18/13, 5:34 PM
#22

#9 LOL, men hur klarade mossan all den behandlingen?

Underbar bur blev det. Superkul för mössen.

#13 Knasfia ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gasoline
12/18/13, 5:54 PM
#23

Jag är imponerad, jätte fint och jag kan tänka mig att det är kul för mössen att bo i den. Bra jobbat :-)

Emmaslindh
12/18/13, 5:55 PM
#24

#20 Haha, jag har också tummen mitt i hand och dåligt tålamod, men man får ju stå ut för mössens skull ibland 😃

#21 haha dom verkar älska det! 😂 Tack, är väldigt nöjd med mig själv 😉

#22 Den tålde det faktiskt väldigt bra! Det var vissa delar som gulnade av och blev tråkiga, så de tog jag bort, men i helhet verkade det inte vara några problem alls 🙂 

Ja hon är en riktig liten toker!

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Upp till toppen
Annons: