Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 1123 ggr
Mellmell
2013-12-26 14:25

Torrfoder "recept"?

Har sökt efter det, men hittar det inte :/ någon som har en lista på vad, och hur mycket av varje ett bra egenblandat torrfoder ska innehålla?

Man borde väl kunna använda samma blandning till hamstrar?

Annons:
KickiG
2013-12-29 18:56
#1

Om du använder sajtens sökfunktion och söker på t ex fröblandning så hittar du tips. Fröblandningar och tips på vad man kan ge åt mössen finns också i flera trådar under kategorin "Mat och utfodring". Har du tittat på Svemus hemsida? De har också tips på fröblandning HÄR

Jag har själv inte hamster, men jag tror det ska gå att ge samma mat.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Casper
2013-12-30 09:37
#2

5/10 müsli/gryn/kross av de 4 sädeslagen

1/10 solroskärnor

1/10 hundfoder torr

1/10 gnagarblandning

1/10 undulatblandning

1/10 quinoa

Ska köpa dinkel, pumpakärnor och mandelflarn som också ska tillsättas.

Låter denna blandning ok som bas?

Självklart får de färskmat av olika slag dessutom!

KickiG
2013-12-30 09:48
#3

#2 Jag är lite misstänksam mot gnagarblandningar. :) De innehåller väldigt ofta en massa e-koder och färgämnen. Och de jag har haft att göra med har dessutom innehållit en hel del som a) mössen inte åt och b) saker som kanske inte var så hälsosamma. 

Vad innehåller dina blandningar? Om där t ex finns solrosfrön, så undrar jag om det finns behov att lägga till mera. 

Ger man animaliska proteiner i annan form, så tycker jag att torrt hundfoder inte behöver ges. Hundfoder ska man för övrigt också vara lite försiktig med, eftersom en del av dem sväller upp väldigt mycket då de hamnar i magen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Casper
2013-12-30 13:16
#4

Denna gnagarblandningen var en i papperspåse och innehåller:hel säd (korn, havre, vete, råg), bovete, majs, ärtchips (manglade - vet ej vad det heter), johannesbröd, enstaka jordnötter, något vitt (ser ut som puffat ris men hårt).

Tar bort hundtorrisarna till nästa blandning då! 🙂

Tack för synpunkter! 👍

Grodan
2013-12-30 18:33
#5

#2 Låter ok. Med samma tillägg som KickiG

#4 Jordnötter bör inte ges i någon daglig blandning pga att det innehåller en mängd farliga fetter. Johannesbröd äter möss inte, så jag har aldrig förstått vitsen av den.

Jag tycker att gnagarblandningar är förädiska och förespråkar att man blandar helt själv från grunden med råvaror som har datummärkta förpackningar. Köp aldrig något till blandningen som du inte kan kontrollera kvalitet på som div lösvikt (utom ex på ICA).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: