Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om sajten (INFO) Avel & Uppfödning Beteende, hälsa & skötsel Bur, strö, inredning & tillbehör Fikarummet! (OT) Kluringar Filmer Fotografier Förening, utställning & träff Genetik, färger, hårlag och teckningar In Memorian Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner Leksaker och aktivering Länkar | Links Mat och utfodring Möss med djur och människor Namnförslag & namnförklaring TÄVLINGAR Ö Gamla tävlingar
Beteende, hälsa & skötsel

Tjock/spinkis-tråd

2013-12-26 19:09 #0 av: Artlink

Om vi nu har en tråd med normahullade så kan vi ju ha en med tjockisar och spinkisar för att visa hur de INTE ska se ut.

Vissa gener gör att mössen blir feta av vanlig mat, men oftast blir nog möss feta av fel mat och för mycket socker och fett.

Motsatsen då, magra möss, kan ju bero på mask, dålig kost, stressade möss eller honor som har fått för många kullar utan återhämtning eller avlats på för tidigt. Tonårsslanka möss kan vara normalhullade om de är i rätt ålder för det.

Jag vill visa hur tjocka möss kan se ut. Jag har ca 200 möss och ca 5% blir feta. Alltså 10 möss av 200 är riktiga tjockisar trots samma foder, burar osv. 

Jag hade astrexar som blev monster. Honorna blev sterila tidigt. Alla insjuknade och dog innan ett års ålder

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2013-12-26 19:51 #1 av: Artlink

Svensktypade har en omsättning som kräver magrare foder än engelsktypade enligt mig. Svensktypade som jag tar hem, som får samma foder som engelsktypade, blir små bollar snabbt! Det har jag lärt mig nu och därför får de gå för sig och få magrare mat.

Just nu hittar jag inte de bilder jag skulle vilja visa här...letar vidare!

Anmäl
2013-12-26 20:29 #2 av: TheCottonCandy

Här är en bild på min avlidna mus, Charlie. Hon var ganska rund trots att hon fick samma kost som de andra mössen. Det är nåt fetma gen som gjorde att hon blev tjock så lätt, även om hon fick bra mat.. Men riktigt söt var hon och hon kom såklart alltid fram för att se om hon kunde få något gottit att tugga påSkrattar

Anmäl
2013-12-26 20:56 #3 av: Artlink

#2 precis! Dominant gul/röd ger fetma. Men söt ändå som sagt :)

Anmäl
2013-12-26 20:56 #4 av: Grodan

#0 LOL, ja, absolut!

#1 Precis. Jag tycker Eng.typade behöver mer protein och verkar vilja ha det mer.

Jag vet att vi har en tjockis-tråd här sedan gammalt. Ska leta fram den, där fanns faktiskt några riktigt tjocka musar.

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2013-12-27 21:15 #5 av: Artlink

Nu hittade jag Zabbio i sin tjockaste skrud, stackaren... svensktypad som fått fel foder

En till tjock svensktypad herre. Jag tror han hette Zebbe men jag kallade honom krämbullen. Ingen hamster. inte heller en gravid hona. tyvärr....

asch, nu blev det knasig ordning för här kommer sista på Zabbio. Ingen smickrande bild 

Anmäl
2013-12-27 21:29 #6 av: Artlink

Så var det spinkistråd också. jag har bara sjuka att visa upp då...

Pasturella Ledsen. Notera den kutiga ryggen och de insjunkna sidorna. Ansiktet sjunker också in...usch...

Den här stackars musen nsjuknade hos mig i sin karantän efter köp och transport. Där av vikten med karantän

Anmäl
2013-12-27 21:42 #7 av: KickiG

En tjockis med som även har andra hälsoproblem.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Anmäl
2013-12-27 22:34 #8 av: Lottavo

Hjärtat blöder för stackaren i nr 6... :(

Anmäl
2013-12-27 23:53 #9 av: Artlink

#8 ja, jag förstår dig... Pasteurella går otroligt snabbt. Musen avlivades. Medicinering hjälpte inte... :(

Anmäl
2013-12-28 01:02 #10 av: L8sson

Detta är en för smal mus. 

Anmäl
2013-12-28 01:03 #11 av: L8sson

Samma mus som ovan. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.